Praktische zaken voor ondernemers

Praktische zaken voor ondernemers die je echt moet regelen

Een bedrijf starten is super leuk, maar het vraagt wel wat aandacht en tijd. Vooral praktische zaken blijven nogal eens liggen omdat de leuke onderdelen van ondernemen voorrang krijgen. Een goed bedrijf start met een businessplan, maar er zijn ook enkele praktische zaken die je zeker moet regelen. In dit artikel vertel ik je graag over welke praktische zaken voor ondernemers vaak blijven liggen, die je echt moet regelen!

Praktische zaken voor ondernemers

Een business en marketingplan

Iedere ondernemer heeft een businessplan nodig. Ik blijf het zeggen, want een goed businessplan bevat ook een marketingplan. Helaas merk ik als business coach maar al te vaak op dat ondernemers deze twee punten vergeten. Ik begrijp het wel, want ondernemers zijn vaak doeners. Ze gaan liever meteen aan de slag, dan dat ze even de tijd nemen om alles op een rijtje te zetten. Immers draaien veel ondernemers heel erg goed op spontaniteit en creativiteit.

Echter wil je ongetwijfeld dat jouw bedrijf nog vele jaren goed blijft draaien. Wanneer je bedrijf op gang komt en je hebt geen businessplan, kan het zijn dat je tegen praktische zaken voor ondernemers aanloopt. Omdat je het dan te druk hebt om uit te zoeken hoe je die kunt oplossen, kun je in de problemen komen. Zorg er daarom voor dat je een business en marketingplan klaar hebt liggen. Zo hoef je enkel in je plannen te kijken voor de oplossing, want die heb je immers al voor je begon opschreven. Bespaar jezelf hierdoor tijd, stress en geld!

Juridische documenten

Veel ondernemers beginnen zonder belangrijke juridische documenten hun bedrijf. Met als gevolg dat ze bijvoorbeeld tegen wanbetalers aanlopen of dat er conflicten ontstaan met leveranciers en afnemers. Ik raad alle ondernemers aan om van tevoren te investeren in een advocaat. Zorg er in ieder geval voor dat je algemene voorwaarden laat opmaken die bij jouw bedrijf passen. Let er ook op dat je zelf de algemene voorwaarden goed begrijpt, zodat je deze kunt uitleggen aan klanten.

Elk bedrijf heeft weer andere algemene voorwaarden. Neem ze dus niet zomaar van een andere (soortgelijke) ondernemer over, want daardoor kun je flink in de problemen komen. Naast die algemene voorwaarden is het belangrijk om een goede offerte en/of contract te ontwikkelen. Zo weten je klanten precies wat zij van jou kunnen verwachten en andersom. Vergeet niet om je algemene voorwaarden altijd mee te geven bij de offerte, zodat de klant ook daar mee akkoord kan gaan. Anders zijn de algemene voorwaarden niet geldig.

Praktische zaken voor ondernemers

Verzekeren

De juiste verzekeringen vinden voor je bedrijf en jezelf, blijkt een pittige klus te zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf ook nog niet helemaal uit ben. De basis heb ik in ieder geval wel en dan heb ik het o.a. over een:

  • Rechtsbijstandsverzekering
  • Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
  • Bedrijfsmiddelenverzekering
  • Bedrijfsschadeverzekering
  • Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Bij veel verzekeringsmaatschappijen kun je een maandelijks pakket afnemen waar meerdere verzekeringen onder vallen. Zo weet je zeker dat alles op elkaar aansluit en vaak kun je zo ook wat geld besparen.

Je kunt ook een ziekenkostenverzekering afsluiten speciaal voor ondernemers. Vergeet niet een arbeidsongeschiktheidsverzekering en wellicht een verzekering voor je inboedel en personeel. Yes, er is veel waar je aan moet denken als het gaat om verzekeringen. Kijk ook goed in de voorwaarden waar je nu precies voor verzekerd bent. Lees alles goed door en/of laat je adviseren door een onafhankelijke partij. Iedere ondernemer en de bijbehorende situaties zijn uniek. Neem dus niet zomaar een verzekering aan op aanraden van een andere ondernemer.

Buffers en sparen

Ouderwets, maar zeker goed advies. Als ondernemer is het belangrijk om te sparen vanaf het begin. Niet alleen op je privérekening, maar ook op je zakelijk rekening. Geef niet meteen alles uit! Denk goed na over wat je echt nodig hebt voor je bedrijf. Want op langer termijn kom je vaak voor kosten te staan die je niet had verwacht. Op zo’n moment wil je niet je privérekening aan hoeven spreken of je lopende bedrijfsrekening plunderen. Spaar daarom zoveel als je kunt op de spaarrekening van je bedrijf, zodat je niet meteen in de problemen komt door een grote rekening.

Mijn advies is een buffer creëren voor minimaal drie maanden. Er is namelijk altijd wel een kwartaal in het jaar waarin de klanten plotseling lijken te verdwijnen. Ook dan moet je het hoofd boven water kunnen houden, zonder stress! Het is namelijk funest voor jezelf als ondernemer om gestrest te zijn over geldzaken. Daarvan raak je vaak de focus en creativiteit kwijt, die juist zo belangrijk is voor het aantrekken van nieuwe klanten. Zorg dus goed voor je spaarrekening en creëer die buffer zo snel mogelijk.

Agenda, notitieboek of bullet journal

Praktische zaken voor ondernemers worden vaak vergeten door de drukte. Het lijkt zo logisch om daarom een agenda of notitieboekje te hebben. Echter kom ik veel ondernemers tegen die alles proberen te onthouden. Al hun ideeën en taken voor de dag zitten in hun hoofd. Tijdens mijn opleiding voor maatschappelijk werk en dienstverlening leerde ik als snel om dat te voorkomen. Mijn stagebegeleider gaf mij de beste tip ooit:

Zorg ervoor dat je altijd een agenda bij je hebt. Schrijf daar alles in op zodat je niets hoeft te onthouden. Zo creëer je meer ruimte in je hoofd waardoor je efficiënt en effectief kunt werken.

Juist dat efficiënt en effectief werken is heel belangrijk voor (startende) ondernemers. Er komt veel op je af en je moet heel wat zaken regelen. Door jezelf mentaal te ontlasten kom je veel beter en relaxter de dag door. Schrijf alles op in je agenda, zelfs de kleinste details en streep af wat je gedaan hebt. Zo hoef je niet alles te onthouden omdat het al in je agenda staat. Het enige wat jij nog hoeft te doen is in je agenda kijken en je taken uit te voeren. Wat jou dan veel gemakkelijker af gaat omdat je hoofd vrij is van gedachtes die toch niets toevoegen aan je werk.

Ik hoop dat je door dit artikel weet welke praktische zaken voor ondernemers je echt niet moet vergeten. Laat het mij zeker even weten als je toch nog vragen hebt,

Kaya-Quintana

P.S. Volg mij via Bloglovin voor meer business tips of boek een coach sessie voor betere resultaten.

business coach den haag

Add A Comment