Ondernemers zijn vaak creatieve mensen. Ze krijgen een idee en gaan meteen aan de slag. Met als gevolg dat ze (fatale) fouten maken omdat ze niet goed voorbereidt zijn. Eerlijk is eerlijk, ik was ook zo’n ondernemer. Gelukkig kwam ik er al snel achter dat deze manier van werken niet de beste is. Als ondernemer is het namelijk belangrijk om eerst een businessplan te schrijven voor je aan de slag gaat. In dit artikel vertel ik je graag waarom een businessplan schrijven een goed idee is en waar je rekening mee kunt houden tijdens het schrijven.
Een goede start
Een businessplan is de blauwdruk van je bedrijf. Hierin staat precies waarom je jouw bedrijf bent gestart, wat je gaat doen en hoe je dat zal doen. Tevens is een goede ondernemer overal op voorbereidt, voor zover dat kan. Daarom staat er in je businessplan ook wat de sterke en zwakke punten van je onderneming zijn. Hoe je omgaat met tegenslagen, risico’s en dingen die juist heel goed gaan. Een businessplan is als het ware de bijbel voor jouw bedrijf.
Waarom je al deze punten af moet gaan? Veel ondernemers gaan namelijk failliet omdat ze geen businessplan hebben. Ze hebben van tevoren geen onderzoek gedaan naar kansen, risico’s, doelgroepen, branding, marketing en strategie. Ze zijn onvoldoende voorbereidt om klappen en mindere tijden op te vangen. In een goed businessplan zou de oplossing moeten staan, zodat je problemen op tijd het hoofd kunt bieden.
Blijf ontwikkelen
Naar mijn mening is een businessplan een doorlopend project. Mijn businessplan pas ik iedere keer weer aan. Ik leer natuurlijk elke maand weer iets nieuws over mijn bedrijf en mijn plan moet daarop aangepast worden. Sommige strategieën, risico’s en kansen veranderen en mijn plan is mijn leidraad. Die mag daarom niet verouderen! Mijn plan is dan ook een notitieboek, waarin ik constant weer iets nieuws zet.
De reden waarom ik een doorlopend businessplan aanraad, is omdat je hierdoor alert blijft. Veel ondernemers raken verzeild in de dagelijkse taken en vergeten waarom ze eigenlijk begonnen zijn met ondernemen. Ze raken hun doelen en dromen uit het oog. Veel ondernemers worden hierdoor gefrustreerd en raken hun motivatie kwijt. Daarom is een businessplan zo belangrijk. Je kunt die namelijk altijd erbij pakken als je het even niet meer weet, want alles wat je voor ogen hebt staat hierin.
Een businessplan schrijven
Het schrijven van een businessplan kan zo lang duren als je zelf wilt. De Rabobank heeft een goed voorbeeld die je kunt aanhouden voor je eigen plan. Wat ik er zelf aan zou toevoegen en je ook zeker aanraad, zijn de volgende onderwerpen:
- Marktonderzoek
- Doelgroeponderzoek
- Prijzen of tarieven
- Risco’s en kansen
- Marketing (pr, adverteren, influencers etc.)
- De ideale klant (locatie, uitgavenpatroon, wensen etc.)
- Omzet en winstdoelen
- Buffer en spaaropties
Zelf schrijf ik werkelijk alle details op zodat ik niets kan vergeten of over het hoofd kan zien. Op deze wijze kun je zelfverzekerd en goed voorbereidt je onderneming beginnen. Uiteraard kan er altijd iets anders lopen dan je voor ogen had, maar daar heb je een businessplan voor. Daar staat in hoe je met zo’n onverwachte situatie kunt omgaan.
Ben jij al ver met je businessplan?
Kaya-Quintana
P.S. Voor hulp met het schrijven van businessplan kun je meedoen aan de Businessplan Workshop op 19 januari 2018. Er zijn slechts tien plekken, dus wees er snel bij!
2 comments on “Een businessplan schrijven”
[…] is waarom je een marketingplan nodig hebt. Het marketingplan is als het goed is onderdeel van je businessplan. In dit plan staat precies wat je gaat doen om jouw product te verkopen. Je beschrijft hierin de […]
[…] ondernemer heeft een businessplan nodig. Ik blijf het zeggen, want een goed businessplan bevat ook een marketingplan. Helaas merk ik […]