
We krijgen vaak de vraag of je tarieven op je website moet vermelden. Ten eerste: Niets moet! Echter zijn er wel belangrijke punten waar je over na kunt denken om ervoor te zorgen dat jouw ideale klant de beste website te zien krijgt. In dit artikel duiken we daarom in diverse opties die je kunt gebruiken als het gaat om tarieven op je website vermelden.
Branding middels tarieven
De eerste marketing tool waar wij rekening mee houden voor tarieven is branding. Want dankzij branding kun je ook de ideale klant aantrekken: Budget, middensegment of high-end. Budget klanten hebben niet al te grote budgetten en zoeken vaak naar de goedkoopste optie. Zoals je wellicht hebt gemerkt kunnen budget klanten vaak de meest lastige klanten zijn. Denk aan voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Als je het niet erg vindt om soms zo’n type klant te ondersteunen, dan kun je hier goed op inspelen door lage prijzen te hanteren.
Klanten in het middensegment waaien dikwijls met diverse winden mee. Ze hebben genoeg geld om een goed product te kopen, maar hebben daardoor ook veel keuze. De concurrentie in het middensegment kan moordend zijn. High-end klanten hebben veel geld te besteden, denken vaak iets langer na over wat ze willen bereiken maar kopen voor hogere prijzen in. Dit type klant maakt zich minder zorgen om de tarieven en focust zich eerder op wat jouw product of service oplevert. Welk type klant trek jij nu aan?
Optie 1: Geen tarieven op je website vermelden
Wij zijn fan van geen tarieven op je website vermelden als je high-end klanten wil aantrekken, zie branding middels je tarieven. High-end klanten zijn met name gericht op resultaat, de prijs maakt ze niet veel uit. Ze bellen je liever even op om te kijken hoe je op hun vragen en doelen reageert. Voor een high-end klant is een goede klik met jou en potentieel resultaat het allerbelangrijkste. Werk je B2B? Dan heb je vast weleens gemerkt dat bijvoorbeeld high-end marketing en pr-bureaus zoals Bloggers and Brands geen tarieven vermelden. In ieder geval niet voor langdurige projecten.
Bloggers and Brands heeft hiervoor gekozen omdat ze op deze wijze klanten kunnen aantrekken die afkomen op hun resultaten. Evenals hun werkwijze, de sfeer en het team. Voor hen is het aantrekken van klanten die enkel letten op elke cent hun ergste nachtmerrie. Klanten die toch contact leggen met Bloggers and Brands blijven hangen voor goed resultaat. En ja, soms zit er een leuke klant bij die contact opneemt, maar helaas nog niet het budget heeft. Die sturen ze door naar ons, zodat de klant hoe dan ook van een goede oplossing wordt voorzien. Geen tarieven vermelden zorgt in dit geval voor een select groepje high-end klanten die meer betalen én alle aandacht krijgen die ze verdienen.
Optie 2: Vanaf prijzen op je website vermelden
Deze optie is een goed idee als je klanten in het middensegment wil aantrekken. Dit type klant heeft wat geld te besteden, heeft aardig wat opties en is daardoor opzoek naar de beste deal. Klanten in het middensegment kunnen echter twee kanten op bewegen. Ze willen zo min mogelijk betalen of ze willen een goede basis met de optie om soms wat meer te investeren. Door vanaf prijzen op je website plaatsen scheid je snel het kaf van het koren. Immers zoekt een klant die jouw tarieven niet kan betalen simpelweg nog even verder.
Vanaf prijzen kunnen ook in je nadeel werken. Immers kan het overkomen alsof er addertjes onder het gras zitten. Social media beheer vanaf €99 per maand? Oeh, dat is erg goedkoop en onwaarschijnlijk dat het bij dit bedrag blijft. De klant kan hierdoor kiezen om toch even verder te zoeken. Communicatie bij het vermelden van vanaf prijzen is dus heel belangrijk. Geef bijvoorbeeld aan dat je samen met de klant bekijkt of extra services echt nodig zijn. Stel ze gerust als ze contact opnemen door om de mogelijkheden te bespreken. Leg altijd een heldere offerte voor ze neer.
Optie 3: Pakketprijzen op je website vermelden
Als het gaat om tarieven op je website vermelden zijn pakketprijzen een echte aanrader! Deze optie past goed bij budget, middensegment en soms ook high-end klanten. Hier, bij Build my Business hanteren we ook pakketprijzen voor ons content marketing abonnement. De prijzen staan staan duidelijk op onze website vermeld. Onze services zijn gemaakt voor (startende) ondernemers die vaak een kleiner budget hebben. Middels onze pakketprijzen weten ze precies wat ze elke maand van ons krijgen en wat ze investeren. Voor de (budget) klant zorgt dit voor rust in hun hoofd.
Pakketprijzen zorgen voor duidelijke grenzen voor jou en de klant. Je betaalt bijvoorbeeld €150 per maand voor ons Biggie abonnement. Hiervoor krijg je een x-aantal services, niet meer en niet minder. Hierdoor kan jij als Business Builder elke maand dezelfde kwaliteit en ondersteuning verwachten. Wij maken altijd dezelfde uren en draaien hierdoor geen verlies. Wij belonen klanten die ervoor kiezen om een kwartaal met ons aan de slag te gaan. Die krijgen €50 korting op een kwartaalabonnement. Het vermelden van pakketprijzen op je website kan ervoor zorgen dat klanten sneller overgaan tot een aankoop, mits de prijs/kwaliteitverhouding goed zit.
Tarieven vermelden voor webshops
Webshops verkopen over het algemeen fysieke producten, ofwel items die je vast kunt houden. Daarvoor kun je eigenlijk niet anders dan gelijk de prijs vermelden. Er zijn wel uitzonderingen, bijvoorbeeld variabele prijzen. Stel je voor dat een nieuwe broek €50 kost, maar twee broeken samen slechts €75. Je raadt het al, ook die prijsoptie moet je duidelijk vermelden. Sommige webshops verkopen ook in grotere oplages. Je kunt dan een vanaf prijs vermelden zoals: ‘Kies 1 bidon voor €2 of 100 bidons vanaf €100. Neem contact op voor de mogelijkheden.‘
Welke optie moet ik kiezen?
Kies de optie die past bij de branding van je bedrijf en de ideale klant die jij in je hoofd hebt. Verkoop je budget producten of services? Dan is het een goed idee om tarieven op je website te vermelden. Verkoop je dure services waar veel maatwerk bij komt kijken? Kies voor het niet vermelden van tarieven of vanaf prijzen. En ja, je kunt altijd meerdere opties testen. Merk je dat het vermelden van tarieven op je website geen reactie oplevert? Dan kun je na drie maanden kiezen voor het testen van een andere optie. Ofwel, kies wat jouw bedrijf het meest oplevert.
Welke optie zet jij nu in op je website?