aan de slag met marketing

Aan de slag met marketing

Ondernemers investeren vaak veel geld in het perfectioneren van hun product. Maar wanneer het erop aankomt lukt het ze niet om het product te verkopen. De sales blijven achter of komen helemaal niet op gang. Hoe kan dat en wat kun je eraan doen? In dit artikel wil ik je graag wat tips geven omtrent marketing. Want marketing is alles wat je doet om jouw product te verkopen. Daarom gaan we goed aan de slag met marketing, are you ready?

Het marketingplan

Een goed product verkoopt zichzelf, toch? Helaas is dit in de meeste gevallen niet waar. Het zit namelijk zo, een goed product is geen garantie voor succes. Er zijn namelijk een heleboel goede producten op de markt en die van jou moet er dus echt uitspringen. Ga er dus niet vanuit dat jouw product per direct zal uitverkopen. Want alhoewel jij het product door en door kent, geldt dat nog niet voor jouw toekomstige klanten.

Dit is waarom je een marketingplan nodig hebt. Het marketingplan is als het goed is onderdeel van je businessplan. In dit plan staat precies wat je gaat doen om jouw product te verkopen. Je beschrijft hierin de productprijzen, eventuele kortingen, acties en promotiemogelijkheden. Waarom? Omdat je voor de verkoop strategisch te werk moet gaan. Immers zijn er genoeg concurrenten ook in bezit van een marketingplan, die potentiële klanten voor je neus wegkapen.

marketingplan maken

Budget is belangrijk

Veel ondernemers besteden heel veel geld aan het perfectioneren van hun product. Hoewel dat erg belangrijk is, kun je niet zonder budget voor marketing. Nieuwe producten hebben namelijk aardig wat promotie nodig. Dat kan in de vorm van public relations, adverteren, social media content, acties, kortingen en offline promoties. Dergelijke marketingtools moet je wel kunnen financieren om er gebruik van te maken. De Amerikanen hebben er een mooi gezegde voor bedacht: ‘Spend money to make money.’

Naar mijn ervaring kun je het beste vanaf het begin een goed bedrag voor de marketing reserveren. Marketing kan namelijk meer kosten dan je in gedachte had. Met name omdat er in de meeste gevallen veel concurrenten zijn, die vaak langer bestaan en bekender zijn dan jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk om genoeg ‘lawaai’ te maken zodat potentiële klanten niet meer om jou heen kunnen. Yes, daarom moet je meteen aan de slag met marketing!

De juiste focus

Marketing draait dus om het verkopen van jouw product. Alle middelen die je inzet om dit te doen vallen hieronder. Echter is het belangrijk om de juiste focus te hebben. Dit houdt in dat je moet weten wie jouw doelgroep is, waar ze uithangen en waarom ze behoefte hebben aan jouw product. Ik zie het vaak gebeuren dat mensen in de wilde weg aan de slag gaan met marketing.

Ze adverteren bijvoorbeeld een paar keer op Facebook en vragen zich af waarom het niet werkt. Dit komt vaak omdat ze de juiste focus niet hebben. Het is erg belangrijk om te weten waarom je bijvoorbeeld adverteert en of dat wel de juiste manier is om jouw potentiële klanten te vinden. Dit is waarom een marketingplan zo belangrijk is. Een goed geschreven plan houdt je namelijk op het juiste pad, waardoor je sneller je verkoopdoelen kunt behalen.

marketing tips

Aan de slag met marketing

Om je alvast een goede start te geven heb ik wat handige punten beschreven, waarop je kunt letten bij het schrijven van je marketingplan. De volgende punten moet je er sowieso in opnemen:

Wie: De doelgroep moet helder zijn. Wie zijn het, mannen en/of vrouwen? Hoe oud zijn ze, wat vinden ze interessant en waarom hebben ze jouw product nodig?

Wat: Wat is jouw product en hoe kan jouw doelgroep ervan profiteren? Dit moet helder zijn want als jij het niet weet, dan weet de doelgroep het ook niet. Zonder goede reden zullen ze het product niet kopen, waardoor je echt moet weten wat de voordelen zijn van het product.

Waar: Waar hangt de doelgroep uit en hoe ga je ze daar bereiken? Zijn ze vaak online en zo ja, waar? Op Facebook, Instagram of Youtube? Kun je ze daar juist niet vinden en moet je echt de straat op? Zonder locaties en contactpunten kun je de doelgroep slecht of niet bereiken, zoek daarom goed uit waar ze aanwezig zijn.

Tools: Welke marketing tools kun je inzetten om te kunnen verkopen aan jouw doelgroep? Is dat social media, online adverteren, public relations, offline activatie of kun je het beste een brief sturen? Je hebt niet altijd alle marketing tools nodig, kies de tools uit die het beste voor jou werken. En ja, dat kan betekenen dat je eerst alles moet uitproberen voordat je de juiste combinatie vindt.

Strategie: Nu je de bovenstaande punten helder hebt, kun je aan de slag met een marketingplan, ofwel de strategie. Hoe, wanneer en waarom ga je alle marketing tools inzetten? Denk daar goed over na, want met hagel schieten levert vaak minder tot niets op. Werk dus voor een (half) jaar uit wat je gaat doen voor de verkoop en welke doelen je wilt behalen.

Hopelijk kun je met deze tips alvast aan de slag met marketing. Vergeet niet dat een marketingplan ontwikkelen een proces is dat blijft doorgaan. Klanten, jouw bedrijf en de markt veranderen constant. Wat nu werkt, werkt over een paar maanden wellicht niet meer. Blijf dus ‘on top of your game’ en ga aan de slag met marketing zodat je meer kunt verkopen. Zonder verkoop en winst kun je namelijk niet blijven bestaan.

Ga lekker aan de slag en laat mij zeker even weten of je iets aan deze tips hebt,

Kaya-Quintana

P.S. Kun je toch wat hulp gebruiken bij het maken van je marketingplan? Dan kun je een Marketing Match project of een coach sessie inplannen.

Comments

  1. Youandi

    Goeie tips! veel mensen vergissen zich inderdaad in de kosten voor marketing en maken er te weinig budget voor vrij.

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.