Ik appte mijn business besties met de vraag: ‘Zal ik mijn nieuwe service als programma of abonnement lanceren?’ Ze zeiden allebei meteen: ‘Abonnement!’ Als ik heel eerlijk ben, was ik het met hen eens. Het feit dat ik mijn vrienden om hun mening vroeg, vertelde me al dat ik twijfelde over mijn eerste plan. En dat was De Coworking Club als programma verkopen. Dit is ook de reden waarom mijn lancering flopte, maar toch ben ik blij! Heel blij zelfs, haha!
Je hoort mij namelijk wel vaker roepen dat je ideeën gewoon moet uitvoeren. Want meten is weten. Als je niks probeert en niets test, dan blijf je stilstaan. De meest succesvolle ondernemers lanceren het ene na het andere aanbod. Ze leren ervan en gaan met de data aan de haal, tot ze een aanbod lanceren dat werkt op alle vlakken. Ik doe graag hetzelfde. In dit artikel en de bijbehorende podcast aflevering, deel ik hoe je een geflopte lancering in je voordeel kunt gebruiken. Here we go!
Ontdek deze vierdelige serie over lanceren:
- Hoe een goede launch mij geld oplevert.
- Zo plan ik een productlancering.
- Mijn checklist voor lanceringen.
- Mijn lancering flopte, maar toch ben ik blij.
Try before you die
Ja, dat klinkt een beetje dramatisch, haha! Echter is dit motto van toepassing op m’n bedrijf. Ik wil alles proberen, zodat ik zeker weet dat iets wel of niet bij m’n onderneming past. Zo wilde ik nog één keer proberen om een duurder programma te lanceren. Een programma met structuur en begeleiding. Dat is namelijk hoe ik in 2017 bij Build my Business begon. Het verkopen van programma’s werkte toen al niet voor mij. Echter zijn we nu zes jaar verder en wilde ik het toch nog eens proberen.
Daarom lanceerde ik De Coworking Club als programma. De launch periode zou, als de verkoop goed liep, twee weken duren. ‘Komt de verkoop niet van de grond? Dan stop ik na een week,’ zei ik tegen mezelf. En zo geschiedde. Ik wil mijn denkproces graag uitleggen, want wellicht heb je er iets aan voor je eigen lanceringen. Misschien heb je nu een launch lopen die aan het floppen is en vraag je jezelf af wat je beter had kunnen doen.
Ten eerste zijn er meerdere mogelijke oorzaken voor geflopte lanceringen. Een paar voorbeelden zijn:
- Er zijn te weinig potentiële klanten die behoefte hebben aan je aanbod (zoals je het nu presenteert).
- Je hebt het aanbod nog niet optimaal gepresenteerd, waardoor de meerwaarde nog niet helder is.
- Je hebt stappen tijdens het launch proces overgeslagen, waardoor je launch periode rommelig verliep. Je hebt bijvoorbeeld te weinig promotie momenten ingepland.
- De prijs van je aanbod staat niet in verhouding met wat je aanbiedt.
- Je hebt te veel marketingtrucs ingezet, waardoor je aanbod en/of de prijs niet meer geloofwaardig zijn.
- Je hebt simpelweg niet lang genoeg volgehouden. Lanceren kost tijd, moeite, geld en aandacht. Je hebt hier een lange adem voor nodig.
- Het is een gevalletje ‘wrong place, wrong time.’ Probeer het later nog een keer!
Welke optie is voor jouw geflopte lancering van toepassing?
Bij mij is het met name nummer één: er zijn te weinig potentiële klanten die behoefte hebben aan De Coworking Club, in de vorm van een programma. Heel eerlijk: ik heb zelf ook geen behoefte aan lange programma’s en ik wil ze ook niet hosten. De launch voor De Coworking Club in de vorm van een programma was daarom een test. Wil ik dit, werkt dit en ga ik dit echt doen? Het antwoord was: nee, nee en nog eens nee.
Mijn lancering flopte omdat…
Ik niet 100% achter het hosten van een langdurig programma sta. Daarnaast is het naar mijn inzicht (afhankelijk van je branche), niet meer van deze tijd om dure programma’s te verkopen. Mensen zijn gewend aan flexibele abonnementen, vrijheid en zelf kiezen hoe lang ze ergens gebruik van maken. Het is momenteel niet mijn favoriete verdienmodel. Waarom ik dan toch een programma lanceerde? Wel, ik wilde FOMO voorkomen. Als ik het niet had gedaan, dan had ik mezelf regelmatig afgevraagd: ‘Wat als?’
Er zijn namelijk ook veel ondernemers die wel succesvol langdurige programma’s verkopen. Het past bij hen als persoon, maar ook bij hun aanbod en klanten. Momenteel geldt dat niet voor mij, maar dat kan overigens nog veranderen. Wellicht lanceer ik volgend jaar wederom een langer durend programma en werkt het wel. Dit jaar kan ik door mijn geflopte lancering dit type aanbod afstrepen. En hoef ik mezelf ook niet steeds af te vragen of ik het niet toch had moeten doen. Want ik heb het gedaan en weet nu dat het op dit moment niets voor mij is.
Dus… mijn lancering flopte omdat ik er al twijfels over had. Meestal weet ik zeker wat ik wil en ga doen. Ik heb dan geen bevestiging van anderen nodig. Ik app mijn vrienden niet als ik zeker ben van m’n zaak. Dat deed ik deze keer vlak voor de lancering wel. ‘I mean… can you see the signs!?’ Echter ben ik van mening dat als ik niks test, mijn bedrijf en ik stil blijven staan. Stilstand is funest voor een bedrijf. Ik lanceer liever drie producten in een maand, waarvan er één een echte hit is. Dan dat ik niks doe, niets leer en niks verkoop.
Misschien denk je nu dat ik gewoon even had moeten doorknallen. Dat ik week twee van mijn launch periode had moeten doorzetten. Ja, dat was een optie geweest. Maar dat wilde ik niet, want ik had een strategie. Je kunt namelijk testen of je aanbod werkt, door het in de eerste week van een launch voor een lagere prijs te verkopen. Als er dan klanten zijn die afrekenen, dan weet je dat je op het juiste spoor zit. Bij mij werd er interesse getoond, maar niets afgerekend. Zo wist ik dat De Coworking Club in programma vorm, ofwel dit verdienmodel niet de juiste optie is.
Mijn lancering flopte, wat nu?
Korte recap: mijn lancering flopte omdat ik niet 100% achter de vorm/verdienmodel van mijn aanbod stond. Daarom testte ik of mijn theorie klopte en jawel… ik verkocht in de eerste week helemaal niks. Als je nu denkt: ‘Ja, leuk verhaal! Maar wat kun je daaraan doen?’ No worries, I’ve got you! Ik weet natuurlijk niet waar je nu bent gebleven in je eigen launch proces of periode. Echter zijn er een paar tips die je altijd kunt gebruiken als je merkt dat het niet loopt zoals je had gedacht. Here we go!
Je hebt een nieuw aanbod gelanceerd. Alhoewel je lancering flopte of nog niet loopt zoals je wil, heb je veel geleerd. Je hebt gezien hoe potentiële klanten op je aanbod reageren. Misschien kreeg je een paar keer dezelfde vraag, waardoor je nu weet dat er een onderdeel is dat je beter kunt uitleggen. Wellicht kreeg je website veel hits, maar klikte niemand door naar de kassa. Dan kun je naar de layout van je sales page kijken en die optimaliseren. Misschien zit het in je teksten, die kun je makkelijk fixen.
Als je lancering flopte, dan is dit je kans om het volgende keer beter te doen. Immers weet je nu wat wel en niet werkt. Wat wel werkte, blijf je doen en alles dat niet werkte ga je optimaliseren. Een geflopte lancering staat niet gelijk aan falen. Ga alsjeblieft niet meteen in een hoekje zitten. Denk niet dat jij of je aanbod niet goed genoeg zijn. Steve Jobs, je weet wel, die man van Apple en de nu mega bekende iPhone. Die lanceerde minstens drie producten die niet gelijk van de grond kwamen. Nu is Apple zo’n 2.8 miljard (usd) waard!
Mijn punt is dat een geflopte launch slechts het begin van een glansrijke ondernemers carrière is. Mits je net als Steve Jobs doorzet natuurlijk. Nog een voorbeeld is Skims van Kim Kardashian. Die lanceerde haar merk eerst onder de naam Kimono. Nu weten we hopelijk allemaal dat een kimono een traditioneel Japans kledingstuk is. Het is dus ‘not done’ om daar een merk naar te vernoemen. Die memo had Kim gemist en dus moest ze halsoverkop haar lancering aanpassen. Want (Japanse) mensen waren woedend!
Ik weet nog dat ze in haar reality show vertelde (‘Ja, die kijk ik. Lemme live!’), dat ze alle kledingstukken moest terugroepen. Want in alle stukken zaten al kledinglabels met de naam Kimono. Dikke stress natuurlijk, want de eerste collectie shapewear had ze al overal aangekondigd. De launch was in volle gang! Echter loste Kim het op door de naam van haar merk en alle kledinglabels te vervangen. Trust me, dat heeft haar niet alleen veel tijd, maar vooral geld gekost. Skims, zoals haar merk nu heet, is nu echter zo’n 3,2 miljard waard. Not too shabby voor een merk dat al tijdens de lancering flopte.
Praktische tips voor een geflopte launch
Wellicht heb je al opgemerkt dat de pagina voor De Coworking Club binnen twee dagen aangepast was. Ik had namelijk een plan klaarliggen voor als mijn launch niet zou werken. Kijk, het zit zo. Door mijn ervaring met het lanceren van bedrijven, merken en nieuwe producten, weet ik dat het hebben van een plan B een must is. De Coworking Club als langdurig programma lanceren was niet mijn eerste, maar tweede keus. De eerste keus, De Coworking Club middel een flexibel abonnement abonnement aanbieden, lag al maanden klaar.
Ik kon dus snel alles aanpassen en een nieuwe launch voor de maand mei organiseren. Abonnementen werken namelijk wel altijd goed voor mijn klanten en mij. Ik verkocht bijvoorbeeld het social media abonnement, waar veel ondernemers jarenlang lid voor bleven. Voor mijn bedrijf en aanbod past een abonnementsmodel fantastisch goed. Het past bij deze tijd en bij mijn potentiële klanten. Als je net als ik vaker een nieuw aanbod lanceert en daarmee ook gelijk test, zorg dan voor een plan B. Zodat je snel een nieuw aanbod klaar kunt zetten en opnieuw kunt starten.
Ik ken ondernemers die soms zelfs een week later het nieuwe aanbod weer lanceren, maar dan in een ander jasje. Of onder een andere naam met net iets andere voordelen. En ja, dan verkopen ze ineens wel! Wil je liever niet meteen weer lanceren? No worries, neem even de tijd om bij te komen. Blijf echter wel praktisch en onderzoek waarom je lancering flopte. Stel jezelf en potentiële klanten de juiste vragen, zoals:
Je kunt ook checken:
- Waar potentiële klanten afhaakten. Was het op je sales page, door een social media post of missende informatie?
- Of je launch voldoende structuur had of deed je maar wat? Onduidelijkheid en onzekerheid kan er namelijk voor zorgen dat potentiële klanten afhaken.
- Of je aanbod daadwerkelijk aansluit op de behoefte van je klanten. Soms denken we dat we alles weten, maar als je niks hebt verkocht dat is dat waarschijnlijk niet zo.
- Hoe de prijs bij potentiële klanten overkwam. Wellicht was die te laag of te hoog voor hetgeen wat je aanbiedt.
- Hoe de naam en de teksten over je aanbod overkomen bij potentiële klanten. Launches mislukken ook vaak omdat de informatie niet goed over werd gebracht.
Omdat ik nog niet weet wat je verkoopt en hoe je gelanceerd hebt, zijn de bovenstaande punten de basics die ik je graag meegeef. Onderzoek en optimaliseer aan de hand van deze vragen je launch. Zo geef ik mijn potentiële klanten altijd de mogelijkheid om mij te bellen of mailen, als ze vragen hebben. Hierdoor vroeg een van m’n potentiële klanten of mijn programma leek op dat van twee business coaches waar ze al eerder mee had gewerkt.
Huilen! Want ze associeerde mijn programma met twee mensen die een werkwijze hebben waar ik loodrecht tegenover sta. Het woord ‘programma’ was hetgeen dat die associatie in haar triggerde. Waardoor ik heel duidelijk weet dat ik dit woord dus niet vaak moet gebruiken, haha! Zoals ik al zei: onderzoeken waarom mensen niet kopen is key! Het kan zo simpel zijn als een woord en een associatie. Dat zijn dingen die je makkelijk kunt aanpassen waardoor je volgende launch wel leuke klanten oplevert.
One more thing…
Iets nieuws lanceren is nu eenmaal spannend en niet altijd even makkelijk. Er zijn ondernemers die mega succesvol lijken, die vervolgens geflopte lanceringen wegmoffelen. Zo had ik laatst een onderneemster aan de telefoon die enkel early bird tickets had verkocht. Maar toen de originele prijs van de tickets online ging, staakte de verkoop onmiddellijk. Op social media was dat echt niet te merken aan haar posts. So don’t be fooled!
Als laatste kan het voorkomen dat je tijdens een launch slechts een of twee keer iets verkoopt. Wees daar trots op! Ondernemers verwachten soms dat ze gelijk voor miljoenen verkopen. Dat er gelijk miljoenen fans voor de deur staan te wachten. Als dat niet zo is, dan willen ze niet meer. Die ene klant is dan ineens niet goed genoeg meer. Maar wie het kleine niet eert… Zelfs als je maar één klant uit een lancering haalt, is dat iets om trots op te zijn.
Maak van die ene klant een happy fan. Ga all out om deze persoon blij te maken. Trust me, die ene tevreden klant kan voor meer klanten zorgen. Dus kijk nooit neer op een lage opkomst, want dankzij jouw inzet kun je dat bij een volgende launch veranderen.
Dit was mijn avontuur voor deze week! Zijn er nog vragen? Zo ja, mail mij via info@buildmybusiness.nl. Meestal reageer ik binnen 48 uur, tenzij het weekend of een feestdag is. Ik denk graag met je mee voor kort, maar krachtig advies. Ik vind het leuk, maar ook belangrijk om op deze manier behulpzaam en nuttig te zijn. Je mag ook lid worden van De Coworking Club waar je mij elke werkdag kunt bereiken. In dat geval zie ik je in ons online clubhuis!
Keep Building your Business,
Kaya-Quintana
P.S. Pay it forward! Ken je een andere ondernemer die wat hulp bij het lanceren kan gebruiken? Deel dit gratis artikel zodat we samen zoveel mogelijk Business Builders vooruit kunnen helpen. Helpen is gratis!