Hoe een goede launch mij meer geld oplevert

Een goede launch is geld waard! Daarom zal ik in april delen hoe een goede launch mij meer geld oplevert. Een launch kun je namelijk regelmatig inzetten voor een nieuw aanbod of een nieuw bedrijf. Sinds 2015 help ik ook (internationale) beauty, fashion en lifestyle bedrijven met lanceren. Dit doe ik met een team via mijn marketing en pr-bureau Bloggers and Brands. Een goede launch voor meer winst vraagt namelijk wat tijd, liefde en aandacht. Check it out!

Ontdek deze vierdelige serie over lanceren:

  1. Hoe een goede launch meer geld oplevert
  2. Zo plan ik een productlancering
  3. Mijn checklist voor lanceringen
  4. Mijn lancering flopte

Wat is lanceren?

Bij lanceren denken de meeste ondernemers aan:

  1. Online aankondigen dat je iets nieuws verkoopt of een bedrijf start.
  2. Op social media vertellen dat je een nieuw aanbod hebt gelanceerd.
  3. Een feestje met een chippie en een drankje.
  4. Contact opnemen met de pers en zeggen dat je iets bijzonders lanceert.

De bovenstaande punten zijn het allemaal nét niet. Lanceren is (als je het mij vraagt), een gestructureerd proces waarmee je potentiële klanten op tijd enthousiast maakt over je nieuwe aanbod of bedrijf. Zodat ze gelijk vanaf dag één bij je willen shoppen. Een goede launch is in ieder geval niet even een post op Instagram droppen als je aanbod eindelijk te koop is. In deze tijd waarbij een information overload op de loer ligt, is dat niet voldoende.

Nope, een launch begint minstens drie maanden van tevoren, afhankelijk van hoe groot je het wil aanpakken. Toch krijg ik regelmatig de vraag of ik ‘even’ een ‘persberichtje’ wil schrijven om de pers enthousiast te maken over een nieuw product. Als ik dan vraag wanneer het product beschikbaar zal zijn, hoor ik vaak: ‘Oh, het ligt al een tijdje in de winkel!’ Tja, dan is het eigenlijk al niet meer nieuw en ook niet interessant voor de pers of potentiële klanten. In dit voorbeeld ben je eigenlijk al te laat met lanceren en loop je geld mis, oeps!

Kies je launch doel

Lanceren doe je meestal omdat je meer wil verkopen. Een launch trekt namelijk de aandacht naar je nieuwe bedrijf of aanbod. Denk aan een make-up merk dat elk seizoen een nieuwe collectie lanceert. Die nieuwe collectie verkoopt niet vanzelf. Als jij en ik niet weten dat er nieuwe make-up beschikbaar is, gaan we er ook niet naar op zoek. Een launch trekt onze aandacht en zorgt ervoor dat we in ieder geval de nieuwe collectie willen bekijken. 

Echter kun je naast meer omzet genereren ook een ander doel hebben zoals:

  • Je bedrijf in een ander land land bekend maken.
  • Een nieuwe groep potentiële klanten aanspreken.
  • Nieuwe leads verzamelen voor verkoop op de lange termijn.
  • Een pilot of een MVP testen met een klein groepje klanten.
Een goede launch

Door van tevoren een doel te stellen, kun je makkelijker naar een goede launch toewerken. Je hoort bijvoorbeeld vaak van Amerikaanse en Britse ondernemers dat hun launches veel geld opleveren. Dat komt omdat ze op tijd beginnen met een helder doel voor ogen. Hun nieuwe aanbod delen ze niet even tussen neus en lippen door op social media. Nope, ze maken gebruik van een launch plan zodat ze hun doelen daadwerkelijk kunnen behalen. Hoe vaker ze lanceren, hoe meer ze leren waardoor ze bij elke launch meer geld verdienen.

Een launch kun je zien als onderdeel van je nieuwe bedrijf of aanbod ontwikkelen. In podcast 35, over lanceren en verkopen middels mijn 12 weken methode, vertel ik er meer over. Ik denk dat lanceren vaak verkeerd gaat én niks oplevert, omdat ondernemers het als iets voor erbij zien. Ze steken al hun energie in het maken van hun aanbod en het ontwikkelen van hun bedrijf. Dan zetten ze plots alles live en zijn er geen potentiële klanten die gelijk willen kopen. In plaats daarvan horen ze krekeltjes en verliezen ze geld. Dat kun je met mijn tips voorkomen, yay!

Welke launch kies jij?

Een launch is dus een gestructureerd proces, waarmee je potentiële klanten op tijd enthousiast maakt over je nieuwe aanbod of bedrijf. Zodat je vanaf dag één goed kunt verkopen. Er zijn echter diverse soorten launches en het is fijn om te weten welke launch goed bij jou past. Ik heb zelf diverse launches meegemaakt en het allerbelangrijkste is om vooraf te inventariseren wat jij nodig hebt om te lanceren. Dit zijn drie bekende launch opties waarvoor je kunt kiezen: 

Een soft launch: zonder bombarie een nieuw aanbod of bedrijf lanceren. Handig voor ondernemers die nog niet zeker zijn van hun plannen of een klein budget hebben. Soft launches worden ook vaak gebruikt om de eerste reacties van klanten te peilen. Als die goed zijn, kun je groter lanceren en meer geld investeren om een goede launch neer te zetten. Er wordt bijvoorbeeld enkel op social media en in een nieuwsbrief een nieuw aanbod aangekondigd. Hier daar blijft het dan bij.

Minimalist launch: is een wat grotere launch waarbij je heel duidelijk een doel stelt. Bijvoorbeeld drie publicaties in drie verschillende magazines en in de eerste twee weken je aanbod uitverkopen. Voor deze launch heb je wat toeters en bellen nodig. Denk aan een launch party, social media advertenties, lekker veel content en pr. Als je het echt heel minimaal wil houden kun je offline activiteiten weglaten en enkel online lanceren.

Full scale launch: voor dit type launch ga je all out! Een dik feestje voor pers, influencers en content creators. Persberichten, perspakketten, e-mailmarketing, advertenties, billboards, magazine advertenties etc. Door groots te lanceren kun je in een klap v eel potentiële klanten aanspreken en motiveren om te shoppen. Perfect als je gelijk veel wil verkopen en duidelijke omzetdoelen hebt.

Zelf kies ik vaak voor de minimalist launch. Ik focus mij vooral op online lanceren omdat ik digitale producten verkoop. Mijn online cursussen kun je bijvoorbeeld niet echt aanraken, een offline launch party is daarom niet de meest logische stap. Daarnaast ben ik sinds 2016 een minimalist en werk ik graag op basis van de ‘less is more’ gedachte. Toeters en bellen zijn leuk, maar als ze meer kosten dan wat ze opleveren, gebruik ik ze niet.

Tip: kies voor een launch die past bij je budget, tijd, doelen en klanten!

business coach

Join the club!

Yay, De Coworking Club is geopend! Are you in?⁠ Klik en ontdek hoe je in 12 weken je bedrijf kunt starten. ⁠Mijn methode is perfect voor startende ondernemers die hun bedrijf snel up and running willen krijgen.

Waarom ik minimaal drie maanden van tevoren start met lanceren

Toen ik in 2017 met Build my Business begon, moest ik online lanceren leren. Bij Bloggers and Brands verzorgde ik namelijk vaak een offline/online launch met alles d’r op en eraan. Echter verkoop ik als business teacher, consultant en coach met name online en digitale producten. Zoals eerder gedeeld, is een offline launch voor mijn bedrijf niet logisch. Online lanceren is echter een vak apart. Ik moest er door trial and error achter komen, dat een paar keer iets op social media delen en een mailtje sturen, niet voldoende is. 

Zelfs met de naamsbekendheid die ik al sinds 2015 aan het opbouwen ben, moet ik aan de bak! Ik besloot het launch systeem dat ik voor mijn high-end klanten bij mijn marketing en pr-bureau gebruik, om te bouwen naar mijn eigen online versie. Dit betekent dat ik al tijdens het ontwikkelen van bijvoorbeeld een nieuwe cursus start met lanceren. Yes, ik kondig meteen aan waar ik mee bezig ben en deel regelmatig updates.

Want zoals je wellicht al hebt gemerkt, valt en staat een goede launch met een stevige aanloop. Door minimaal drie maanden van tevoren teasers te delen. Evenals updates, tips en gratis resources zoals dit blogartikel en de bijbehorende podcast. Jazeker, bijna alle content en gratis tools die ik met jou deel, zijn onderdeel van een launch. Waarom ik zo vroeg met lanceren begin?

Goede vraag! Het komt omdat jij en ik niet zomaar iets nieuws kopen. Als ik nu tegen jou zeg: ‘Hey, koop nu mijn nieuwe cursus over lanceren,’ dan koop jij die helaas niet meteen. Tenzij je al eens een cursus bij mij hebt gekocht en al goede ervaringen met mijn consulting hebt. Anders kijk je de kat nog even uit de boom of tot die eruit valt. Met andere woorden: ook jouw potentiële klanten hebben tijd nodig om enthousiast te worden over je aanbod voordat ze daadwerkelijk bij je kopen. Een launch helpt hen daarbij, yay!

Een goede launch

Hoe een goede launch mij meer geld oplevert

Maar hoe levert een launch nu eigenlijk geld op? Wel, het zal misschien een beetje verschillen per ondernemer. Voor mij levert een goede launch meer geld op omdat ik mijn potentiële klanten langzaam maar zeker in de ‘ready to buy mindset’ krijg. Mijn aanbod is namelijk wat duurder en zelfs ondernemers die wat meer geld verdienen, denken daar graag even over na. Daarnaast biedt ik veel persoonlijke ondersteuning, daar is een klik voor nodig.

En laten we eerlijk zijn: er zijn veel cursusaanbieders en coaches. Veel van hen zijn mega slecht en beloven niet wat ze nakomen. Tijdens het launch proces kan ik laten zien dat mijn aanbod wel goed is en dat ik zelfs gratis mijn afspraken nakom. Zo geef ik in elke podcast aan dat je mij mag mailen met een vraag. Ik mail meestal binnen 48 uur terug, dat zorgt voor vertrouwen. Echter is de manier waarop ik gratis dit soort mails beantwoord (met veel zorg en aandacht), ook de manier waarop ik je help tijdens een betaalde cursus.

Op tijd lanceren, ofwel minimaal drie maanden van tevoren werken aan relaties, vertrouwen en promoten, zorgt voor meer geld. Want zodra ik de deuren van bijvoorbeeld De Coworking Club open, zijn er al een aantal ondernemers die graag willen meedoen. De investering voor DCC ligt wat hoger, maar omdat ze weten dat mijn aanbod dat geld waard is, hoef ik minder aan verkoop te doen. Dat heb ik namelijk de afgelopen drie maanden al voorbereid. Hier rekenen meer potentiële klanten sneller af. Soms hebben ze nog wat vragen, maar kopen doen ze sowieso, yay!

Had ik niet van tevoren gestart met lanceren, dan zou ik tijdens mijn launch week minder verkopen. Met name omdat ik dan binnen week relaties en vertrouwen moet opbouwen. Dat lukt niet, want de gemiddelde persoon doet er langer over om zulke gevoelens voor een volslagen vreemde te ontwikkelen. Daarnaast zou mijn aanbod volledig uit het niets komen en zijn potentiële klanten ook niet ready to buy. Alles bij elkaar zou te weinig geld of zelfs geen enkele verkoop opleveren. Dankzij mijn launch plan verdien ik echter wel geld tijdens een launch, yay!

Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?

Je mag mij altijd mailen via info@buildmybusiness.nl voor vragen en opmerkingen. Je mag mij ook op TikTok vragen stellen, dan krijg je van mij antwoord middels een video.

Keep Building your Business,

Kaya-Quintana.

P.S. Pay it forward! Ken je een andere ondernemer die wat hulp bij het lanceren kan gebruiken? Deel dit gratis artikel zodat we samen zoveel mogelijk Business Builders vooruit kunnen helpen. Helpen is gratis!

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.