Oeh, I love a good planning! Daarom gaan we het in dit artikel (en de bijbehorende podcast aflevering), hebben over hoe ik een productlancering plan. De globale stappen die ik deel, kun je overigens ook gebruiken voor services, nieuwe collecties en bedrijven. Met een beetje creativiteit, maar vooral logisch nadenken kom je een heel eind. Een lancering plannen valt en staat (als je het mij vraagt) vooral met de kleine details, so let’s go!
Ontdek deze vierdelige serie over lanceren:
- Lees hier artikel 1
- Luister naar de bijbehorende podcast aflevering.
De Coworking Club is nu open!
Yes, de deuren van deze geweldige club zijn open. Als je denkt: ‘Kaya, wat heeft dat met een artikel over lanceren te maken!?’ Wel, tijdens je deelname aan De Coworking Club help ik je met het lanceren van je nieuwe bedrijf. Elke week geef ik je een actie die je kunt uitvoeren om binnen 12 weken je eigen bedrijf te starten. Daar zit dus ook een kort, maar krachtig launch plan bij, whoohoo!
Als je het fijn vindt om mij elke werkdag tussen 09.00 en 17.00 te kunnen raadplegen, dan is De Coworking Club perfect voor jou. Ik help je namelijk met je bedrijf up and running krijgen. We starten 2 mei en op 2 augustus kan je onderneming live en gelanceerd zijn. Klinkt goed, vind je ook niet? Wees er wel op tijd bij als je van de 50% kortingsactie gebruik wil maken. Die is t/m 23 april geldig met de code DCC50. Ontdek alle details op de pagina voor De Coworking Club. Ik zie je snel in het online clubhuis!
Join the club!
Yay, De Coworking Club is geopend! Are you in? Klik en ontdek hoe je in 12 weken je bedrijf kunt starten. Mijn methode is perfect voor startende ondernemers die hun bedrijf snel up and running willen krijgen.
Kies je launch doel
In het vorige artikel hebben we het gehad over de diverse launch doelen die je kunt hebben. De meeste ondernemers zullen hoogstwaarschijnlijk voor een omzetdoel kiezen. Laten we zeggen dat je tijdens de launch periode minimaal €10.000 wil verdienen. Dan is het handig om je planning daar op aan te passen. Daarbij is het belangrijk om te kijken naar hoe duur jouw aanbod is.
Want het blijkt dat een aanbod tot €50 sneller verkoopt dan iets dat meer kost. Immers brengt iets kopen dat meer geld kost risico met zich mee, in ieder geval gevoelsmatig. Daarom moet je launch periode soms iets langer duren, zodat je bij potentiële klanten voldoende vertrouwen kunt creëren in je nieuwe aanbod of bedrijf. Dus… hoeveel kost jouw nieuwe aanbod? Ik ben benieuwd, let me know in a comment below!
Koppel je doel aan het launch proces
Zoals eerder verteld, start ik zelf minimaal drie maanden van tevoren met lanceren. Ik maak daarbij verschil tussen het volledige proces van een productlancering en de launch periode. Het proces van een productlancering kan bijvoorbeeld zes maanden duren, maar de laatste twee weken daarvan zijn de daadwerkelijke launch periode. Ofwel, in die laatste twee weken gaat de verkoop van start. De deuren gaan open, de kassa staat aan en klanten kunnen shoppen. In de tijd, ofwel het proces daarvoor, ben ik vooral aan het voorbereiden.
Afhankelijk van wat je gaat verkopen, is het belangrijk om het volledige proces van een productlancering aan je doel te koppelen. Voorbeeld: als je handgemaakte producten verkoopt, zal je op tijd voldoende voorraad moeten maken. Want als je tijdens de launch periode (als de kassa geopend is), nog van alles moet maken, dan gaat het ongetwijfeld mis. Je launch periode zal in ieder geval niet zo soepel en stressloos zijn. Laten we dat voorkomen!
Trust me, ik heb bedrijven begeleid die hier geen rekening mee hadden gehouden. Zelfs na meerdere tips van mijn team en ik, hadden ze niet alles op tijd klaar staan. Zo had ik een huidverzorgingsmerk als klant, die de producten pas een half uur voor het launch feestje binnenkreeg. Daarbij misten ze de helft van de bestelling. En geloof me, dat staat heel lullig als de pers op het launch feestje op de nieuwe collectie staat te wachten.
Dat kan zelfs ik als vrolijke pr-manager niet meer recht praten bij de pers of potentiële klanten. Tijdens een lancering heb je vaak maar één kans om een goede indruk te maken. Door op kleine details te letten voor de launch periode start, kun je dit soort fiasco’s voorkomen. Koppel daarom je doel aan het launch proces. Heb je bijvoorbeeld een x-aantal producten voor de verkoop of je omzetdoel nodig? Dan zorg je dat je die in huis hebt voordat je een launch periode kiest. Hetzelfde geldt voor taken zoals webshops en winkels in orde maken.
De juiste datum voor een productlancering
Yes, er is een juiste datum voor een productlancering of een launch periode. Welke datum dat is verschilt per bedrijf. Ik deel in ieder geval graag wat vragen die je kunt gebruiken om een goede tijd uit te kiezen. Ik ontmoet namelijk veel ondernemers die zo snel mogelijk willen lanceren. Ze gaan hierbij vooral op hun gevoel af, kiezen een symbolische datum of focussen op het feit dat ze nu toch echt geld moeten verdienen. Echter is haastige spoed zelden goed. In ieder geval niet als je een hoog omzetdoel wil halen zoals €10.000.
Als ik zelf een lancering plan dan beantwoord ik op de volgende vragen :
- Wanneer hebben mijn potentiële klanten dit nieuwe aanbod het meeste nodig?
- Zijn er in die periode evenementen, thema’s of feestdagen die voor afleiding kunnen zorgen?
- Valt de periode in een dode maand? Zo ja, dan lanceer ik vroeger of later.
- Op welke dag zijn de meeste mensen in staat om lekker te shoppen?
- Hoe vaak moet ik mijn potentiële klanten tijdens de launch periode op het nieuwe aanbod attent maken?
Er zijn meer vragen die je kunt stellen, maar als je het aan mij vraagt zijn dit de belangrijkste. Ik neem ze dan ook altijd door met ondernemers die m’n hulp inzetten. Bij vraag nummer drie had ik het over een dode maand. In de marketingwereld zijn augustus en december dode maanden. Want bijna iedereen is op vakantie of van de feestdagen aan het genieten. Dit is waarom je weinig bedrijven in deze maanden iets lanceren. Doen ze het wel, dan eindigt het vaak in een flop.
Want de juiste datum voor een productlancering helpt je om zo veel mogelijk potentiële klanten aan te trekken. Zodat je het launch doel kunt behalen. In dit artikel gebruiken we ten voorbeeld die begeerde €10.000 omzet. Zou je in de zomer lanceren terwijl iedereen het land uit is, dan loop je geld mis. Dit is waarom je voor het lanceren het beste kunt kiezen voor een datum waarop klanten je nieuwe aanbod nodig hebben. Maar ook naar wanneer ze er echt zijn en hun aandacht erbij kunnen houden.
Zo plan ik een productlancering
Allright, ik zet even alle stappen op een rijtje:
- Ik kies een launch doel.
- Het doel koppel ik aan het proces. Hoe hoger het omzetbedrag, hoe langer ik het proces laat duren. Ik hanteer minimaal drie tot zes maanden.
- Vervolgens kies ik een launch datum die het beste past bij mijn potentiële klanten.
- Dan kies ik een launch periode. Dit is voor mijn bedrijf meestal twee weken waarin ik volop aan het promoten en verkopen ben. De kassa is open en klanten rekenen af.
- Ik start het launch proces minimaal drie maanden van tevoren. Ik start op tijd met content maken, teasers droppen en maak behind the scenes alles in orde.
- Launch time, baby! Yes, als de launch periode start ben ik enkel bezig met promotie en verkoop. Ik heb bijvoorbeeld social media posts en mails van tevoren klaargezet, zodat ik me daar niet meer mee bezig hoef te houden.
- Als laatste sluit ik het launch proces en de periode af. Ik bekijk de resultaten, check wat goed ging en wat er beter kan. Die data neem ik mee naar de volgende lancering om nog makkelijker en sneller mijn doel te behalen.
In totaal loop ik dus zeven duidelijke stappen door. Bij elke stap neem ik echter een hoop kleine details door. Ik maak hiervoor altijd een maand- en weekplanning. Daarin neem ik zelfs per dag mee wat ik tijdens het volledige proces van de productlancering doe. Denk aan op een maandag alle teksten voor een e-mailcampagne schrijven. Of alvast alle social media posts klaarzetten en inplannen, zodat ik tijdens de launch periode mijn handen vrij heb.
Door van tevoren al deze kleine details door te nemen en klaar te zetten, kan ik tijdens de launch periode makkelijker mijn doel behalen. In dit artikel heb ik als voorbeeld €10.000 als omzetdoel gekozen, daarvoor moet ik echt aan de bak. Denk aan bellen met potentiële klanten, vragen beantwoorden op social media en het aanbod zelf promoten. Evenals in de gaten houden of alle content goed online verschijnt en de advertentiedoelen checken.
Tijdens een launch periode, ofwel wanneer de kassa open is, plan ik geen grote dingen. Ik wil mijn aandacht er echt bijhouden en mijn doel behalen. Dit kan deels omdat ik in het proces wat hiervoor plaatsvindt, grote en belangrijke taken al heb uitgevoerd. Als jij dit ook doet, zal je merken dat lanceren veel makkelijker wordt. En dat je hierdoor echt met je klanten bezig kunt zijn, in plaats van stressen over bijvoorbeeld een mailsysteem dat niet werkt. Oeps!
Let op de kleine details
Ik kan bladzijden vol typen met m’n kennis over lanceren, maar dan ben je wel heel lang aan het lezen, haha! Daarom deel ik nog wat kleine details, zodat je in ieder geval zelf aan de slag kunt met een productlancering. Want zoals je merkt, komt er bij een goede productlancering nog best wat kijken. Hoe succesvol de lancering periode is valt en staat ook met al je voorbereidingen.
Zo is het belangrijk om rekening te houden met kleine details zoals:
- Hoeveel potentiële klanten moet je minimaal drie maanden van tevoren aantrekken? Want uiteindelijk is het ook een ‘numbers game.’ Hoe meer potentiële klanten al interesse hebben, hoe meer er daadwerkelijk zullen kopen.
- Wanneer start je met teasers delen?
- Welke informatie hebben potentiële klanten nodig om straks echt af te rekenen?
- Waar zijn je klanten aanwezig en hoe ga je hen bereiken?
- Hoe ga je alles zo veel mogelijk automatiseren? Welke tools heb je daarvoor nodig?
- Wat is je budget? Want ja, lanceren kost ook geld!
Yes, lanceren vraagt veel van jou als ondernemer. Maar, goed nieuws! Want als je één lancering tot in de puntjes uitwerkt, kun je die later steeds opnieuw gebruiken. Hiervoor gebruik ik stap 7 in mijn stappenplan. Ik check na de lancering altijd hoe het ging en wat er beter kan. Uiteindelijk blijft er een ijzersterke basis staan die ik voor elke launch kan hergebruiken. Het is dus zeker de moeite waard om je drie komende launches, van begin tot eind, heel goed uit te werken.
Dit was mijn spreekbeurt! Zijn er nog vragen? Zo ja, mail mij via info@buildmybusiness.nl. Meestal reageer ik binnen 48 uur, tenzij het weekend of een feestdag is. Ik denk graag met je mee voor kort, maar krachtig advies. Ik vind het leuk, maar ook belangrijk om op deze manier behulpzaam en nuttig te zijn. Je mag ook lid worden van De Coworking Club waar je mij elke werkdag kunt bereiken. In dat geval zie ik je in ons online clubhuis!
Keep Building your Business,
Kaya-Quintana
P.S. Pay it forward! Ken je een andere ondernemer die wat hulp bij het lanceren kan gebruiken? Deel dit gratis artikel zodat we samen zoveel mogelijk Business Builders vooruit kunnen helpen. Helpen is gratis!