Mijn checklist voor lanceringen

Als ik iets doe, dan doe ik het goed! Daarom heb ik een checklist voor lanceringen. Hier staat alles op wat ik moet doen waardoor ik geen enkel detail mis. Deze checklist gebruik ik al sinds 2015, alhoewel ik de lijst per lancering een beetje aanpas. Want afhankelijk van het aanbod gebruik ik andere tools en resources. Als je ook op het punt staat om iets te lanceren, check dan zeker mijn lijstjes. Lees lekker verder of beluister deze aflevering op Spotify!

Ontdek deze vierdelige serie over lanceren:

Wat ga je lanceren?

Voordat je een launch datum kiest, is het goed om te weten wat je lanceert. Producten, services, locaties en events hebben alle vier een andere aanpak nodig. Voor producten moet je bijvoorbeeld voldoende voorraad hebben. Wat denk je van verzenddozen en inpakmateriaal als je de producten via een webshop verkoopt? Services worden vaak via offertes of een online kassasysteem verkocht. Die moeten op tijd ingericht worden.

Voor het lanceren van locaties en events, is het belangrijk dat je de fysieke onderdelen in kaart brengt. Denk aan het reserveren van de locatie, de decoratie, catering en iemand die bij de deur de gasten verwelkomt. Een checklist voor lanceringen is dus meestal geen ‘one list fits all’ versie. Dit is waarom ik mijn klanten altijd eerst vraag wat ze gaan lanceren. Hoe sneller we weten wat het aanbod is, hoe makkelijker de lancering plannen en hosten wordt.

Mijn favoriete launch basics

Er zijn een aantal items op mijn checklist voor lanceringen die ik voor elke launch gebruik. Dit zijn een paar van mijn musthaves:

  1. De launch datum, ofwel wanneer start de verkoop?
  2. Hoe lang mag het launch proces duren? Ofwel de promotieperiode voor de kassa opent.
  3. De datum voor het launch feestje. Die wordt vaak een paar dagen voor de verkoop start gehost.
  4. Het doel van de launch. Is het verkoop, leads, naamsbekendheid, branding of iets anders? 
  5. Wordt het een soft launch, minimal of een full scale launch?
  6. Wat is het budget?
  7. Welke locatie is gewenst?
  8. Is er een thema?
  9. Wat is de boodschap van de launch?
  10. Is er een team beschikbaar?
  11. Is er data van een vorige launch beschikbaar?

Zoals je merkt ben ik in het begin niet bezig met ‘fun stuff.’ Ik weet dat het heel verleidelijk is om je te storten op decoraties en de leuke activiteiten die je voor een launch kunt hosten. Echter sla je de plank mis als je aandacht daar als eerste naartoe gaat. Want je hebt niks aan decoraties als je geen locatie hebt gereserveerd. Waar je bijvoorbeeld een dag eerder mag starten met decoreren. Decoreren op de dag zelf is namelijk stressvol. Been there, done that, not doing it again, haha!

Mijn klanten hebben vaak grootse ideeën en daar ben ik gek op! Echter trek ik ze graag terug naar de realiteit van hun budget. Immers is bijvoorbeeld het inhuren van een dure entertainer een cool idee, maar als je die niet kunt betalen gaat het feestje niet door. Daarom is het zo belangrijk om eerst je basics te checken. Zodra je weet wat je nodig hebt om de launch goed te laten verlopen, kun je daar een budget voor uitrekenen. Daarbovenop komen de kosten voor de leuke dingen zoals activiteiten, decoratie etc. Zet die op je checklist voor lanceringen.

Mijn praktische checklist voor lanceringen

Zoals je wellicht hebt opgemerkt, check ik met mijn basic checklist voor lanceringen ook of er een team aanwezig is. De helft van mijn klanten doet namelijk alles zelf en hebben maar één persoon om alles aan hun kant te regelen. Als je zelf gaat lanceren is het een goed idee om praktisch na te denken. Voor context: als je mij (en mijn team) zou inschakelen, dan verzorgen we alles voor de lancering. De producten regelen, kassasystemen klaarzetten of webshops en winkels inrichten doen we niet. 

Dus: wat ga je zelf doen en wat ga je uitbesteden? Mijn advies is een checklist voor lanceringen maken voor alles wat je moet regelen. Als je een deel uit handen geeft, is het belangrijk om met alle teamleden door te nemen wie wat doet. Evenals regelmatig bij elkaar checken of het echt gedaan is. Tijdens launch opdrachten zit ik (met liefde) boven op mijn team en klant. Niet letterlijk natuurlijk, haha! Overzicht en inzicht zijn tijdens een launch proces in ieder geval heel belangrijk.

  1. Praktische zaken die je voor een launch kunt regelen zijn vaak:
  2. Data van een vorige launch.
  3. De visuele middelen. Denk aan flyers, folders, uitnodigingen en posters.
  4. Social media content waaronder tekst, foto, video en countdowns.
  5. E-mails om de launch ook middels e-mailmarketing te promoten.
  6. Social media advertenties. Denk aan de boodschap, de juiste link en visuals.
  7. Het reserveren van een locatie, de catering en entertainers.
  8. Een aanspreekpunt voor klanten die vragen hebben over het aanbod dat je gaat lanceren.
  9. Hosts, klantenservicemedewerkers en andere handige hulpjes.
  10. Webshop, winkel of het online kassasysteem nakijken en klaarzetten.
  11. Promotie momenten en follow ups inplannen.

Geef jezelf deadlines

Yes, ik ben gek op deadlines! Alhoewel de term finish lines positiever klinkt, haha! Anyway, zorg ervoor dat je elke taak op je checklist een datum geeft. Ik zie veel ondernemers keurig lijstjes maken. Maar door gebrek aan duidelijke deadlines per taak, lopen ze constant achter feiten aan. Zo kloppen veel ondernemers en bedrijven, drie of twee weken voor de launch (voor de kassa opent of sluit), bij mij aan. Of ik nog even de laatste tickets of acties kan promoten?

Afhankelijk van wat je verkoopt en hoeveel het kost, kun je in drie weken nog veel gedaan krijgen. Maar eerlijk is eerlijk: jij en ik kunnen niet toveren. Als je te laat aan het launch proces en het promoten begint of daar eerder niet genoeg aan hebt gedaan. Dan loop je simpelweg omzet mis. Alhoewel, de wonderen zijn de wereld nog niet uit! Ik heb ook weleens last minute meer tickets voor een event kunnen verkopen door een goede social media advertentie. 

Nu we het toch even over launches voor events hebben, die zijn een vak apart. Ik merk vaak dat ondernemers die events lanceren, zich laten leiden door het eerste succes. De early bird tickets verkochten snel. Maar dan gaat de reguliere prijs in en wordt er ineens niets verkocht. Of ik dan nog even wat tickets kan verkopen. Tuurlijk, maar het volledige event last minute uitverkopen? Dat kan ik niet garanderen.

Waarom niet? Omdat als je te laat met promoten start, de meeste mensen al andere plannen hebben. Of ze hebben het geld voor de tickets al ergens anders besteed. Het is daarom een goed idee om te onthouden dat jouw event of aanbod in het algemeen, geen prioriteit is voor je klanten. Als je te laat start met promoten of met opvolgen stopt, loop je verkopen en omzet mis. Mijn advies om dat te voorkomen is je deadlines halen, waar regelmatig promoten en opvolgen onder vallen.

Less is more!

Yes, dit is een van mijn favoriete motto’s en van toepassing op een launch organiseren. Als je net als ik mega enthousiast bent over je nieuwe aanbod of bedrijf, dan wil je ‘all out’ gaan! Echter kun je het jezelf daardoor onnodig moeilijk maken. Je hebt namelijk niet allerlei toeters en bellen nodig om potentiële klanten bij jou te laten shoppen. Te veel ‘fun stuff’ kan zelfs afschrikken vanwege keuzestress. 

Mijn beste tip is daarom je checklists kort, maar krachtig houden. Zorg ervoor dat je launch basics geregeld zijn en dat je vervolgens de praktische launch checklist oppakt. Heb je daarna nog tijd over en merk je dat klanten behoefte hebben aan bijvoorbeeld meer content, informatie of andere toeters en bellen? Dan kun je (als je nog budget hebt), helemaal los gaan met de leuke extra’s. Zoals giveaways, extra kortingen en acties. Echter zit je basis dan al goed en kun je de gestelde doelen behalen.

Als laatste kan ik je meegeven dat een launch voorbereiden en hosten niet altijd vlekkeloos verloopt. Sterker nog, ga ervan uit dat er iets verkeerd gaat. Plan een week of twee voor marge in, want soms heb je nu eenmaal meer tijd nodig om iets te regelen of maken. Dit is een handige oplossing als je zelf de launch regelt, want je hebt dan geen hulp. Jezelf uit de brand helpen kan dan alleen als je van tevoren extra tijd hebt ingepland.

Een launch proces en de launch zelf hosten, is een uitdaging. Je kunt het makkelijk of moeilijk maken. Mijn voorkeur gaat uit naar makkelijk doch effectief. Dit betekent dat ik er nooit van uit ga dat alles vanzelf gaat lopen. Wellicht is dit een persoonlijkheidstype dingetje, maar ik houd elke stap van een launch in de gaten. Ik stuur bij wanneer nodig en probeer nieuwe dingen, als ik merk dat oude technieken niet werken. I go for the gold!

Dit was mijn spreekbeurt! Zijn er nog vragen? Zo ja, mail mij via info@buildmybusiness.nl. Meestal reageer ik binnen 48 uur, tenzij het weekend of een feestdag is. Ik denk graag met je mee voor kort, maar krachtig advies. Ik vind het leuk, maar ook belangrijk om op deze manier behulpzaam en nuttig te zijn. Je mag ook lid worden van De Coworking Club waar je mij elke werkdag kunt bereiken. In dat geval zie ik je in ons online clubhuis!

Keep Building your Business,

Kaya-Quintana

P.S. Pay it forward! Ken je een andere ondernemer die wat hulp bij het lanceren kan gebruiken? Deel dit gratis artikel zodat we samen zoveel mogelijk Business Builders vooruit kunnen helpen. Helpen is gratis!

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.