,

Haalbare zakelijke doelen stellen voor ondernemers

Dit artikel en podcast aflevering 46 zijn voor ondernemers die in 2024 hun bedrijf willen starten, laten groeien of professionaliseren op hun eigen manier. De acties in dit artikel zijn voor de mensen die het durven om zich af te zetten tegen de gevestigde orde. Die nee willen zeggen tegen alles wat je van de guru’s en coaches moet. Als je behoefte hebt aan het opstellen van haalbare zakelijke doelen waar je echt blij van wordt, ben je bent van harte welkom! Luister en kijk lekker mee op Youtube of Spotify als je los wil breken van al die regels, normen en waarden die andere mensen je willen opleggen.

Ben je nu net zo en fuego als ik? Awesome, let’s go!

In dit eerste artikel van 2024 wil ik even terug naar de kern:

👉🏻 De reden waarom jij en ik onze bedrijven zijn gestart. Of de reden waarom je dit jaar een bedrijf gaat starten.

Zoals je misschien al weet ben ik praktisch en actiegericht. Als je het fijn vindt, kun je nu een pen en notitieboekje erbij pakken. Je kunt een notes app of een Google docje opnemen, want door dit artikel krijg je ongetwijfeld goede ideeën voor haalbare zakelijke doelen die je niet wil vergeten. Je kunt bijvoorbeeld opschrijven waarom jij een bedrijf wil starten of al gestart bent. Ik heb zelf drie duidelijke redenen: 

  1. Ik wil altijd mezelf kunnen zijn. Ik kwijn echt weg als ik mijn persoonlijkheid niet mag laten stralen en mijn eigen ideeën niet mag uitvoeren.

  2. Ik heb chronisch constitutioneel eczeem en heel veel allergieën. Daarom werk ik graag op mijn eigen tempo in een omgeving die ik zelf onder controle kan houden.

  3. Ik wil de vrijheid hebben om daadwerkelijk behulpzaam te zijn voor mijn klanten en daardoor ook mijn favoriete lifestyle te kunnen leven. Waardoor ik niet alleen leuke dingen doe voor mezelf, maar ook nuttig en betekenisvol kan zijn voor de mensen en dieren in mijn omgeving.
Zakelijke doelen

Jij hebt misschien andere redenen en het aantal maakt niet uit. Zolang de redenen waarom jij een bedrijf wil runnen, echt bij je passen en je er 100% achter staat, ben je goed bezig.

Ik zou zeggen, schrijf de redenen op een post-it en hang ze op bij je favoriete werkplek. Zo kun je ze het komende jaar niet uit het oog verliezen, want dat gebeurt soms zonder dat je het doorhebt.

Ik heb in Canva een mini moodboard gemaakt met mijn doelen erop. Die heb ik in mijn agenda geplakt, zodat ik ze dagelijks voorbij zie komen. Mijn agenda gebruik ik namelijk bijna elke dag, dus die doelen kan ik niet missen.

De doelen die ik heb gekozen zijn hetzelfde als vorig jaar. Ik heb ze inmiddels heel scherp op mijn netvlies staan, haha!

Kies je eigen haalbare zakelijke doelen

Toch kan ik mijn doelen weleens uit het oog verliezen. Daarom doen we voor dit artikel gewoon even lekker normaal over doelen stellen. Van mij hoef je niet gelijk €50.000 omzet te scoren in je eerste maand als ondernemer. Als gevorderde bedrijfseigenaar hoef je van jezelf geen miljoenen omzetten te verwachten. Tenzij je dat wil natuurlijk, want ik ben hier niet om je te vertellen wat je moet doen. 

Ik ben er wel om te delen wat je kan doen om je bedrijf succesvol te runnen. En wat succesvol is bepaal je lekker zelf! Maar als we het toch over zakelijke doelen hebben, is het wel fijn om daar praktisch en actiegericht mee om te gaan. Kijk, ik wil zelf ook minimaal 5 miljoen op de bank en ik vertel regelmatig waarom. Echter ben ik me er ook van bewust dat ik hoogstwaarschijnlijk niet een van die gelukkige ondernemers ben.

Je weet wel, van die ondernemers die gelijk succesvol zijn en dan doen alsof dat de norm voor iedereen moet zijn. Had ik heel fijn gevonden, maar ik moet net zoals de meeste ondernemers gewoon werken voor mijn geld en succes. Ergens ben ik daar ook wel blij mee, want dan weet ik dat ik niet gewoon geluk had, maar het helemaal zelf heb gedaan. Uiteindelijk heeft alles z’n voors en tegens, als je jouw doelen maar behaalt. 

Maar goed, die 5 miljoen gaat er sowieso komen. Ik ben namelijk ook fan van grote dromen en realistische plannen. Zoals je misschien al weet, ben ik Build my Business in 2017 gestart. In 2023 heb ik deze business school in een nieuw jasje gestoken en startte ik in april met een nieuw aanbod. In drie maanden verhoogde ik de omzet van €0 naar €2000. Naar mijn mening een prima omzet, wetend dat ik het op halve kracht deed.

Mijn doel was aan het begin van 2023 minimaal €5000 per maand omzet, ofwel €15.000 in drie maanden. Ik draaide uiteindelijk bijna elke maand €0 en in het laatste kwartaal miste ik zo’n €13.000 per maand, haha! Zoals beloofd deel ik eerlijk wat ik meemaak tijdens het laten groeien en professionaliseren van Build my Business. Immers is dat waar ik ondernemers zoals jij mee help, als business consultant en marketeer.

Omdat ik eerder succesvolle bedrijven heb opgezet, zoals mijn marketingbureau Bloggers and Brands, weet ik bijna alles over hoe je een bedrijf binnen 12 tot 24 weken ‘up and running’ kan krijgen. Ik weet daardoor ook dat het niet altijd gaat zoals gepland. Je zakelijke doelen voor 2024 kun je daarom ook als richtlijnen zien. Waardoor het makkelijker, maar vooral leuker wordt om ze te behalen. De meeste mensen denken namelijk dat als ze hun doel niet gelijk halen, ze keihard hebben gefaald. Of dat ze iets niet kunnen en een grandioze mislukking zijn. In werkelijkheid is dat helemaal niet waar! 

Je zakelijke doelen niet altijd behalen is normaal

Het ondernemersleven heeft simpelweg ups and downs. Ik maak me er zelf ook regelmatig schuldig aan, maar ergens is het raar dat we doen alsof die ups and downs er niet zijn. Alsof het leven perfect is en we daarom altijd gelijk onze doelen moeten behalen. Ik spreek voor mezelf als ik zeg, dat ik me soms zo voel als ik tijdelijk te veel naar andere mensen heb geluisterd. Mensen die ik niet persoonlijk ken en die niet het beste met mij voor hebben.

Daarom is praktische tip nummer twee checken of je doelen echt jouw doelen zijn. Heb je ze opgesteld aan de hand van je eigen favoriete lifestyle? Of heb je de zakelijke doelen van iemand anders overgenomen? Bijvoorbeeld van een bekende onderneemster, omdat die bekend staat om haar prestaties. Misschien heb je klakkeloos de doelen van een guru of coach die je volgt gekopieerd. 

Als dat zo is: ‘No worries, dat doen we allemaal weleens.’ Zo willen miljoenen mensen een koophuis. Omdat iemand ooit heeft gezegd dat voor een huurhuis betalen hetzelfde is als geld weggooien. Onzin natuurlijk, want wat geld weggooien is, verschilt per persoon. Er zijn mensen die bewust een huis blijven huren, zelfs als ze mega rijk zijn. Waarom? Omdat een huis huren beter bij hun doelen past.

Toch voelen veel mensen die nu een huis huren zich een mislukking. Omdat ze het huisdoel van een ander hebben overgenomen, terwijl ze een koophuis eigenlijk niet zo boeiend vinden. Maar hey, iedereen zegt dat je een koophuis moet hebben. Dus daar gaan we dan maar in mee. Ik zeg: ‘Blablabla chocoladevla!’ Denk gewoon lekker voor jezelf en bepaal welke zakelijke doelen echt bij jou passen.

zakelijke doelen

Niet alle zakelijke doelen zijn (meteen) haalbaar

Daarnaast zijn sommige doelen simpelweg niet voor iedereen haalbaar. Zo zijn er nu veel mensen die zelfs met voldoende geld niet eens een huurhuis kunnen krijgen. De huizenmarkt is krap, huur en koophuizen zijn voor veel mensen te duur. Tevens worden er aan huurders en kopers steeds hogere eisen gesteld. Ofwel, voor veel mensen wordt het onmogelijk gemaakt om een huis te krijgen.

Zijn dat ook allemaal mislukkingen? Nee, natuurlijk niet! Want sommige dingen heb je niet onder controle, zoals de huizenmarkt. Een huis kopen is dan ook niet voor iedereen een haalbaar doel. Althans, niet op de korte termijn. Tijdelijk een huis huren, is dan een fijne mijlpaal op weg naar dat grote doel. Lekker huren tot je een mooi koophuis kunt betalen. En dan verhuizen en genieten van je eigen woning, yay!

Hetzelfde geldt voor zakelijke doelen. Als jij ook een paar miljoen op de bank wil, is dat een prima doel. Gaat dat in 2024 meteen lukken? De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar waarschijnlijk zullen de meeste ondernemers het niet voor elkaar krijgen. Daarom is het een goed idee om een tussentijdse mijlpaal op te stellen. Denk aan je eerste €1000 per maand verdienen. Dat is toch super gaaf!?

Ja, €1000 op eigen kracht verdienen is een echte mijlpaal. Het is iets om (als startende ondernemer) heel erg trots op te zijn. Maar als je de coaches en guru’s moet geloven, dan had dat €10.000 per maand moeten zijn. En dan vinden veel ondernemers die eerste duizend euro ineens niet meer goed genoeg. Ze kunnen niet meer trots zijn op dat geld. Terwijl ze voor het eerst met hun eigen handen, bloed, zweet en tranen dat bedrag hebben verdiend.

Dat kan niet iedereen hoor, geloof me! En laten we even heel eerlijk zijn: €1000 is nog steeds heel veel geld. En daarnaast is het (naar mijn mening), gek dat we andere ondernemers ons laten voorschrijven hoe we ons moeten voelen over prestaties. Daar zijn we toch geen eigen baas voor geworden? Ik in ieder geval niet en daarom irriteert het me ook dat ik me soms laat meeslepen in andermans doelen.

Maar hey, we zijn allemaal mensen dus dat is heel normaal. Langs deze weg hoop ik je in ieder geval te inspireren om weer even terug te gaan naar je eigen kern. Jouw zakelijke doelen mogen anders, groter of kleiner zijn dan die van andere ondernemers. Want je werkt nu aan jouw bedrijf en daar moet jij je op elke manier prettig bij voelen. Check dus even bij jezelf of de doelen die je nu hebt, ook echt jouw doelen zijn.

Mijn zakelijke doelen voor 2024

Mijn enige zakelijke doel voor 2024 is:

👉🏼 €20.000 omzet per maand genereren. 

Daarvoor ga ik eerst werken aan twee mijlpalen:

  1. De naamsbekendheid van Build my Business vergroten
  2. Elk kwartaal een nieuw aanbod lanceren

Yes, ik hou het in 2024 heel simpel. Want vorig jaar had ik echt te veel doelen. Verder ben ik niet te enthousiast hoor, haha! Echter heb ik Build my Business gestart zodat ik meer vrije tijd kan hebben en productiever kan werken. Dat lukt niet als ik mezelf weer een miljoen doelen geef, die eigenlijk niet bijdragen aan mijn favoriete lifestyle. Daarom heb ik nu gekozen voor een duidelijk doel, met tussentijdse mijlpalen in een logische volgorde.

Ik start met naamsbekendheid als mijlpaal. Want hoe meer ondernemers Build my Business leren kennen, hoe meer potentiële klanten erbij komen. Daarna pak ik door met elk kwartaal een nieuw aanbod lanceren. Dat kan een online cursus of een handige tool zijn. En als laatste is het ‘knallen als een malluh’ op de verkoop. Daar hoort de €20.000 omzet per maand als doel bij.

Zoals je merkt, heb ik dit jaar gekozen om duurzaam en bewust naar een hogere omzet te werken. Dat geeft mij meer rust, waardoor ik betere digitale producten en services ontwikkelen. Een beter aanbod in combinatie met voldoende naamsbekendheid, resulteert namelijk altijd in meer blije klanten die echt geholpen zijn. Dat is wat ik met Build my Business voor ondernemers zoals jij wil doen:

✅ Echt behulpzaam zijn!

Praktische tip nummer drie is daarom 1 doel voor het jaar opschrijven. Kies daarna een paar tussentijdse mijlpalen, die je inzet om dat ene grote doel te behalen. Mijn advies is om ze in een logische volgorde op te schrijven. Bedenk goed welke mijlpaal echt bijdraagt aan je doel zodat je niet onnodige tijd, geld en moeite besteedt aan dingen die niet echt werken.

Less is more!

Mag je geen extra doelen hebben? Natuurlijk wel! Echter adviseer ik je, als jouw business consultant en marketeer, om te starten met één doel en passende mijlpalen. Heb je een doel behaald? Awesome, dan kies je een nieuwe uit en maak je ook daarvoor nieuwe mijlpalen op. Ofwel, stapje voor stapje een succesvol bedrijf bouwen kan heel prettig zijn. Uiteraard aan jou de keuze!

De reden waarom ik deze werkwijze adviseer, is omdat ik weet dat de meeste ondernemers net zo enthousiast zijn als ik. Ze stellen grote doelen op en werken aan meerdere tegelijk. Met als resultaat dat ze al die maar half behalen en uitgeput het jaar afronden. Of ze halen alle doelen wel, maar kunnen door alle stress en inspanning niet eens voldoende energie opbrengen om van hun succes te genieten.

Dat is waarschijnlijk niet hoe jij ondernemer voor je ziet. Vandaar dat ik deze werkwijze als optie met je deel. Probeer het uit en als het niet bij je past, gooi je deze manier van doelen stellen lekker in de prullenbak. Als deze werkwijze wel resultaat oplevert, kun je deze houden en aanpassen naar wens. Daar ben je namelijk de baas van je eigen bedrijf voor. ‘Customize it, baby!’

Okay, tijd voor de laatste praktische tip om je zakelijke doelen te behalen. En dat is het maken van een jaarplanning. Deze kun je ophakken in vier kwartalen zoals Q1, Q2, Q3 en Q4. Voor elk kwartaal kun je een of meerdere mijlpalen uitkiezen, die je helpen om eind Q4 je doel te behalen. Dat geeft meestal rust in je hoofd, want je hoeft niet constant aan iets groots te werken. Maar wel aan een kleine en haalbare mijlpaal, die ongemerkt bijdraagt aan je grote doel.

Mijn doel is ervoor zorgen dat ondernemen leuk blijft. Dat kan als we onze doelen en mijlpalen laten aansluiten op onze favoriete lifestyle. Check dus ook of de mijlpalen en doelen die je kiest, in je dagelijkse leven passen. Er is namelijk niets vervelender dan erachter komen dat je eigenlijk geen tijd hebt om aan je mijlpaal te werken. Of dat je aan het einde van de dag zo moe bent na je werk in loondienst, dat je geen fut meer hebt om aan je eigen bedrijf te werken.

Je mag dus best even kritisch kijken naar je doel en de mijlpalen die erbij horen. Zijn ze haalbaar voor jou? Awesome, dan kan je lekker aan de bak. Zijn ze te groot? Dan kun je ze aanpassen tot ze wel haalbaar voor je zijn. Allright, nu kun je lekker aan de slag met je zakelijke doel en mijlpalen voor 2024.

Wil je elke maand samen aan je doelen werken?

Als je het fijn vindt hoe ik jou, als business consultant en marketeer met deze gratis artikelen support, dan wordt je ongetwijfeld ook heel blij van De Coworking Club of mijn privé consulting

Voor vragen over dit artikel kun je een reactie achterlaten. Mailen naar info@buildmybusiness.nl of een DM sturen via Instagram @buildmybusinessnl. Ken je een andere ondernemer die wat inspiratie voor doelen opstellen kan gebruiken? Pay it forward! Deel dit artikel of de podcast. Het is gratis en je helpt er een andere Business Builder een stapje verder mee.

Keep Building your Business,

Kaya-Quintana

Tiktok marketingstrategieën

Join the sprint!

Zet binnen 30 dagen je Instagram en/of Linkedin profiel in voor het aantrekken van je droomklanten. Tijdens de 30 dagen social media sprint ontvang je 30+ kant en klare social media teksten, handige cursussen en feedback op je social media posts. Je kunt gelijk starten na het inschrijven.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.