fbpx

Je uurtarief berekenen als ondernemer

Een passend uurtarief berekenen blijkt voor veel ondernemers een lastig klusje te zijn. Er komen veel tips voorbij en soms weet je niet welke van toepassing zijn op jou. Daarom deel ik in dit artikel en de bijbehorende video, mijn formule voor een passend uurtarief. Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome, maar deze formule heeft onze Business Builders altijd winst opgeleverd. Simpelweg omdat wij door deze formule altijd inspelen op jouw eigen unieke situatie, so let’s go!

Kijk niet naar andere ondernemers

Er wordt vaak aangeraden om naar de tarieven van andere ondernemers te kijken als leidraad. Ik begrijp waarom dat gezegd wordt en het is handig om even polshoogte te nemen in je eigen branche. Echter raad ik het af om klakkeloos het tarief van een andere ondernemer over te nemen. Waarom? Elke ondernemer is uniek en jij dus ook. Jij hebt misschien nog geen kinderen en hebt dus in je privéleven lagere kosten dan een ondernemer die wel kinderen heeft.

Als die ondernemer jouw uurtarief zou overnemen, zou ze waarschijnlijk te weinig verdienen om haar gezin te onderhouden. Weer een andere ondernemer heeft misschien wel veel klanten, maar draait gigantisch veel verlies omdat het uurtarief te laag is. Dit zijn allemaal factoren die je aan de buitenkant niet kunt zien. Ga daarom niet af op wat andere ondernemers je aanraden, maar bekijk je eigen situatie en reken daar een uurtarief voor uit.

Een financiële check

Voordat we aan de slag gaan met een (B2B) uurtarief berekenen, wil ik je aanraden om een financiële check uit te voeren. Ga eens lekker aan de keukentafel zitten en reken uit wat je aan privé kosten hebt. Tel alles bij elkaar op en reken uit hoeveel je minimaal moet verdienen om al je kosten te dekken. Vergeet niet je zak en spaargeld bij de kosten op te tellen, want leuk leven en aan de toekomst denken is ook belangrijk! Alles bij elkaar is het salaris wat jij voor jezelf wilt verdienen middels jouw onderneming.

Vervolgens is het tijd om uit te rekenen wat je kwijt bent aan je bedrijf. Ook hier is het belangrijk om alles uit te rekenen zodat je precies weet wat je elke maand kwijt bent aan kosten. Van de kantoorhuur tot de nietjes voor je nietmachine, je moet alles op een rijtje zetten. De kosten verschillen per bedrijf. Mijn bedrijf Bloggers and Brands heeft bijvoorbeeld meer kosten dan Build my Business, waar je terecht kunt voor ons content marketing abonnement. Voor beiden hanteer ik dan ook andere tarieven omdat de situaties anders zijn.

Een passend uurtarief berekenen

Door de financiële check weet je wat jouw salaris zal zijn en hoeveel kosten je binnen je bedrijf maakt. Deze twee bedragen tel je bij elkaar op, want samen vormen zij jouw minimale omzetdoel. In het rekenvoorbeeld gebruik ik fictieve bedragen, pas ze daarom aan met jouw eigen cijfers. Om te beginnen hebben wij dus jouw minimale omzetdoel uitgerekend, in het voorbeeld is dat €2500 per maand.

Vervolgens gaan wij kijken hoeveel uur je per maand wil werken. Als voorbeeld heb ik werkdagen van 09.00 tot 17.00 gekozen, ofwel 7 uur per dag maal 5 dagen per week. We komen dan uit op 140 uur per maand. Binnen die 140 uur zou je dus minimaal €2500 moeten verdienen om kostendekkend te werken. We delen daarom €2500 door 140 uur en komen dan uit op €17,85 per uur. Dat is natuurlijk een beetje laag voor een ondernemer die gaat voor hogere winst.

De €17,85 vermenigvuldigen wij daarom met 3. De drie staat voor:

1. Kostendekkend werken voor je minimale omzetdoel
2. Een buffer creëren om onvoorziene kosten te kunnen opvangen
3. De groeifactor, want je moet je salaris kunnen verhogen om te sparen en je bedrijf te laten groeien

Wanneer wij de €17,85 vermenigvuldigen met 3, komen wij uit op €53,57 als basisuurtarief. Now we’re talking, maar het kan beter! Naar mijn inzicht als ondernemer met meer dan tien jaar ervaring, is het belangrijk om de waarde die je levert ook mee te nemen in je berekening. Ik raad jou als Business Builder dan ook aan om 30% toe te voegen aan het basisuurtarief. Je komt dan uit op €69,64. Een ietwat vreemd bedrag om zo op de factuur te zetten, afronden naar boven is daarom een goed idee. Reken bijvoorbeeld €70 of €74,95 per uur om de winst iets te verhogen en een psychologisch goed ogend uurtarief voor de klant te verzorgen.

Tadaaa, een passend uurtarief!

Yes, nu heb je voor jezelf een passend uurtarief (exclusief btw) voor jouw onderneming uitgerekend. Je uurtarief berekenen kun je het beste elk jaar een of twee keer doen. Je privé situatie kan namelijk veranderen, evenals je onderneming die ongetwijfeld lekker aan het groeien is. Je kunt daarom niet jarenlang hetzelfde uurtarief hanteren, want dan kom je wellicht in de problemen omdat je wellicht te weinig winst maakt. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Keep building your business,

Kaya-Quintana

P.S. Laat het ons zeker even weten als je iets hebt aan deze tips via een comment.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.