onbetrouwbare ondernemer

Ben je een onbetrouwbare ondernemer als je geen tarieven op je website zet?

Vorige week was ik lekker aan het surfen op het net. Ik kwam terecht in een Facebook groep voor ondernemers. Hier vroeg iemand of je tarieven zichtbaar op je website moet plaatsen. De discussie barstte los en er kwamen wat interessante reacties naar voren. Wat mij het meeste opviel, was dat veel mensen aangaven dat ze websites/ondernemers zonder tarieven onbetrouwbaar vinden. Daar vind ik wat van, haha! Denk er maar eens over na: Ben je een onbetrouwbare ondernemer als je geen tarieven op je website zet?

Kort door de bocht

Naar mijn mening is het erg kort door de bocht om als klant een ondernemer als onbetrouwbaar te bestempelen, simpelweg omdat er geen tarieven op de website staan. Draai het maar eens om: Is een ondernemer die wel zichtbare tarieven hanteert wel altijd betrouwbaar? Dat denk ik persoonlijk niet. Als we ondernemers en hun bedrijven qua betrouwbaarheid enkel beoordelen op zichtbare tarieven, kunnen we wel ophouden met ondernemen.

Voor dit artikel zal ik mij focussen op ondernemers die een service verkopen. Ik denk namelijk dat het logisch is dat een ondernemer die fysieke producten verkoopt, altijd een zichtbare prijs moet hanteren. Denk aan een webshop eigenaar, een verhuurbedrijf of een winkelier. In zo’n geval heb je namelijk niet te maken met maatwerk en weet je eigenlijk al meteen waar je aan toe bent als je het product koopt. Een service verkopen is andere koek en vraagt soms om meer stof tot nadenken over tarieven.

Zichtbare tarieven maken je niet betrouwbaar

Zoals ik eerder al aangaf maken zichtbare tarieven je niet betrouwbaar. Integendeel, een ondernemer met zichtbare tarieven kan je net zo goed bedriegen. Waar komt dat idee dan vandaan? Wel, er wordt veel gezegd en besproken op het internet. Sommige mythes gaan hun eigen leven leiden en worden klakkeloos overgenomen en verspreidt. Ik wil je graag motiveren om dergelijke mythes aan de kaak te stellen en je niet door angst te laten leiden.

Als ondernemer bepaal je namelijk voor een groot gedeelte zelf hoe je overkomt. Dat noem je branding en daar vallen je tarieven onder. Als je enkel betrouwbaar over kan komen door je tarieven op je website te zetten, gaat er iets gigantisch mis. Ga daarom eens nadenken waarom jij wel betrouwbaar bent en hoe je dat op andere manieren kunt laten zien. Wees creatief en ga bijvoorbeeld aan de slag met je portfolio en goede referenties. Er zijn meerdere wegen naar Rome!

onbetrouwbare ondernemer

Denk aan de ideale klant

Ik begrijp dat je als ondernemer klanten niet wilt afschrikken. Echter zijn er klanten die hoe dan ook niet met jouw bedrijf in zee zullen gaan. Het maakt in sommige gevallen niet uit of je wel of geen tarieven op je website hebt staan. Sommige klanten zijn simpelweg niet jouw ideale klanten. Ik ga er namelijk vanuit dat jouw ideale klant niet enkel op je tarieven let. Sterker nog, jouw ideale klant betaald zonder morren de prijzen die je hanteert.

Waar jouw ideale klant wel op let zijn jouw resultaten. Deze klant let ook op de service, communicatie, de waarde en kwaliteit die je levert. Want eerlijk is eerlijk, dat is het enige wat echt telt. Als jij echt goed bent in je werk, verdien je die investering van jouw klant zo weer terug. Een klant die dat begrijpt is een klant die jij wilt! Ik neem aan dat je niet het type klant wil, die je meteen afkeurt op basis van jouw (zichtbare) tarieven. Deze klant is namelijk helemaal niet op zoek naar jouw expertise en de waarde die je levert. Wil je echt voor zo iemand werken?

Liever kwijt dan rijk

Ben je een onbetrouwbare ondernemer als je geen tarieven op je website zet? Nee! Ik hoop dat je nu weet dat betrouwbaarheid niet valt en staat met zichtbare tarieven. Indien een klant meteen jouw website weg klikt omdat ze geen tarieven zien staan, zegt dat meer over de klant. Een klant die niet de moeite neemt om jouw onderneming te leren kennen, is jouw tijd en aandacht niet waard. Deze persoon heeft naar mijn mening simpelweg niet de juiste mindset.

Als business coach gun ik jou als ondernemer klanten die waarderen wat jij doet. Ik wil je graag meegeven dat je als ondernemer zelf bepaald met welke klanten je werkt. Maak daar gebruik van! Vergeet klanten die kort door de bocht zijn en zelf met een slechte mindset in hun bedrijf staan. Dat zijn niet de type klanten die jij wilt aantrekken, althans dat neem ik aan. Jij wilt ongetwijfeld klanten die je kunt helpen met groeien, zodat jijzelf als ondernemer ook kan groeien. Dat kan niet als je enkel werkt met klanten die je beoordelen op (on)zichtbare tarieven.

Wat vind jij ervan: Ben je een onbetrouwbare ondernemer als je geen tarieven op je website zet?

Comments

  1. Sabine

    Ook ik las de discussie in de groep en het heeft me (weer) aan het denken gezet. Enige tijd geleden verwijderde ik de tarieven van mijn website, inmiddels denk ik er sterk over om ze er weer op te zetten. Of misschien in een andere vorm, bijvoorbeeld slechts een paar voorbeelden zodat potentiële klanten wel iets van een richtlijn krijgen maar ik ruimte heb om een offerte op maat te maken. Het blijft lastig. Ik vind overigens niet dat een ondernemer onbetrouwbaar overkomt als deze geen tarieven openbaar heeft staan. Het is een keuze en dus eentje waar ik ook nog mee worstel.

    1. BusinessCoach

      Goed om te horen! Het ligt er maar net aan waar jij je prettig bij voelt. Het is soms ook een kwestie van uittesten. Voor mijn andere bedrijf werkte het helemaal niet toen we tarieven online hadden staan. Mensen begrepen niet hoe het werkte en waarom onze services meer kosten. Nu komen ze langs, leggen wij het uit en is het meteen duidelijk. We verkopen nu ook veel beter 😀

  2. Zuiverwerk

    Zelf heb ik ook geen tarieven op mijn website. Ik heb hier wel over getwijfeld. Ik ben van mening dat als je geen tarieven erop zet klanten gaan vragen, hierdoor heb je ruimte om je tarieven te verklaren en raken mensen sneller overtuigd. Als zij gewoon zomaar een bedrag zien staan kan dat afschrikken. Als zij een bedrag met persoonlijke verklaring krijgen voelt dat voor een klant beter.

    1. BusinessCoach

      Ja, daar ben ik het helemaal mee eens! Ik ga liever het gesprek aan dan dat ik helemaal niets te weten kom over potentiële klanten.

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.