een slechte klant

Zo herken je een slechte klant

Een slechte klant, je hebt er vast weleens een gehad. Zo niet, dan kom je er waarschijnlijk ooit nog een tegen. Soms heb je niet eens door dat je een slechte klant aan de haak hebt geslagen. In dit artikel leg ik je graag uit wat een slechte klant is en hoe je die van tevoren kunt spotten. Ik hoop je middels deze tips veel hoofdpijn en stress te besparen. Want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Here we go!

De vage gast

Deze klant is vanaf het begin over alles vaag. De klant geeft nergens echt antwoord op of ontwijkt duidelijk je vragen. Zo kan hij je weinig vertellen over zijn eigen product of service, de doelgroep is onbekend en over het budget wil hij niets loslaten. Dit type klant laat ik eigenlijk zo snel mogelijk los. Een klant die zich op deze wijze opstelt, heeft duidelijk geen vertrouwen in mijn bedrijf. Dat laat hij zien door simpele informatie achter te houden. Zo’n klant zal ik daarom nooit zo goed kunnen helpen als ik eigenlijk wil.

Ik wil je graag meegeven dat vertrouwen van twee kanten moet komen. Jij moet je als ondernemer constant bewijzen. Echter moet een klant jou laten zien dat hij in ieder geval op jouw expertise vertrouwt. Een klant die dat niet doet is een slechte klant. Je kunt de klok erop gelijkzetten dat hij nooit tevreden zal zijn met de resultaten. Alles wordt in twijfel getrokken, knoppen doorhakken duurt eeuwen en de vaagheid blijft aanhouden. Wanneer je zelf om duidelijkheid vraagt krijg je wederom geen echte antwoorden. Time to shake it off!

Het stekelvarken

Dit type klant pakt alles wat je zegt op als kritiek. Het maakt niet uit hoe je iets zegt of hoe je advies communiceert, deze klant voelt zich constant aangevallen. Naar mijn ervaring zijn dit soort klanten nog niet in staat om hun eigen persoon los te zien van hun onderneming. Wanneer een klant jouw professionele advies constant als kritiek ziet of in twijfel trekt, kun je o.a. twee dingen doen. Je kunt het bijvoorbeeld bespreekbaar maken dat je merkt dat de klant zich niet prettig voelt bij jouw manier van werken. Samen kun je proberen om een betere manier van samenwerken te vinden.

Soms kun je door een gesprek dit soort klanten juist beter helpen. Zij hebben simpelweg iets meer aandacht en wellicht een ander manier van communiceren nodig. Blijft deze klant geprikkeld en geërgerd reageren? Dan is de tweede optie is aangeven dat je ervoor kiest om van de opdracht af te zien. Immers kun jij enkel je beste werk leveren als iemand je daar de ruimte toe geeft. Sommige mensen staan hier onbewust en simpelweg niet voor open. Ze willen het wel, maar zijn er gewoon nog niet klaar voor. Zo’n klant kun je het beste los laten.

een slechte klant

De klant zonder grenzen

Deze klant zet ik zonder twijfel direct aan de kant. Dit type klant is onbeleefd, respecteert niet de regels van jouw onderneming en laat dit vanaf het begin zien. Zo wil ze bijvoorbeeld niet jouw overeenkomst en algemene voorwaarden aanvaarden. Jouw manier van werken probeert deze klant naar haar eigen hand te zetten. Je tarieven probeert ze met een flinke korting te verlagen en de waarde van jouw werk erkent ze niet. Voor haar ben je een van de vele die dit klusje wel even doet.

Respect moet van twee kanten komen, in dit geval is dat niet zo. De klant zonder grenzen zal je ongetwijfeld een hoop hoofdpijn bezorgen. Heb respect voor je onderneming en jezelf, zeg NEE tegen deze slechte klant! Er is namelijk niets vervelender dan je gevangen voelen in een relatie met een klant zonder grenzen. Voorkom dat gevoel en een nare situatie door dit type klant tijdig te herkennen en meteen af te ketsen. Deze klant is niet jouw ideale klant en het geld niet waard.

De coupon queen

Of je niet wat korting kan geven? Nee, korting geven is geen goed idee. Hoe je het ook went of keert, wanneer je een service verkoopt is korting geven een no-no! Toch zal een slechte klant in de vorm van een coupon queen alles op alles zetten om jouw tarieven lager te krijgen. Vaak omdat deze klant geen budget heeft of niet begrijpt hoeveel waarde je eigenlijk levert. Deze klant trekt je service compleet uit elkaar tot er niets meer van over is. Tot er eigenlijk niets meer te verkopen valt en je enkel je tijd hebt verdaan.

Vergeet niet: ‘Om geld te verdienen moet je eerst geld uitgeven.’ Een klant die dit niet begrijpt is een slechte klant. Dit type klant is namelijk meer bezig met geld, dan met resultaat. Zo krijg je nooit de ruimte om te doen wat je moet doen, omdat eerst alles bekritiseert en berekend wordt. Wanneer de ROI niet a la minute te zien is, trekt deze klant meteen aan de bel. Heb je daar echt zin in? Wil je echt onder je tarief werken onder deze omstandigheden? Als ondernemer is het goed om klanten aan te trekken met een gezond budget. Hierdoor kun je eigen budget vergroten en zonder hoofdpijn je werk doen.

Uiteraard zijn er nog veel meer slechte klanttypes. Ik hoop in ieder geval dat je door dit artikel wat meer inzicht hebt in welke het meest voorkomen. Tegen deze klanten kun je maar beter nee zeggen. Met name omdat je jezelf en je onderneming naar waarde moet kunnen inschatten. Tevens is er niets mis mee met respect afdwingen voor jezelf als ondernemer en je bedrijf. Want waarom zou een klant dat doen, als jij het zelf niet eens doet? Hou je visie voor ogen en blijf sterk, want de ideale klant komt eraan!

Heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste klant? Boek dan een business coach sessie via deze pagina.

Om geld te verdienen moet je eerst geld uitgeven

Follow my blog with Bloglovin

Comments

  1. Youandi van Riet

    Wat een goed bericht ik herken zeker een aantal punten.

    1. BusinessCoach

      Wat fijn om te horen dat je het artikel goed vindt, dankjewel! 😀

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.