In 12 weken je eigen bedrijf starten: de business check en roadmap

Are you still with me? Super, want in dit artikel en de bijbehorende podcast gaan we verder met in 12 weken je eigen bedrijf starten. In het vorige artikel hebben we het over de Business Builder mindset gehad. Nu is het tijd voor een business check en een roadmap. Deze twee elementen zijn naar mijn mening onmisbaar en de perfecte start als je een bedrijf snel up and running wil krijgen. Ik heb gemerkt dat veel startende ondernemers juist ergens in het midden of het einde van het proces starten. Waardoor ze belangrijke Business Basics overslaan, but not on my watch!

Andere artikelen en afleveringen in deze serie:

Start met een business check

Het is mega verleidelijk om met de leuke onderdelen van ondernemen te beginnen. Om daar vervolgens te blijven hangen. Je weet wel, die eeuwige hobbyist die een KvK inschrijving heeft maar nog nooit een cent omzet heeft gedraaid. Ze blijft hangen bij haar ideeën en ze zijn groter dan groots. Ze vindt ook iedere keer wel een reden waarom ze niet kan starten met de verkoop. Waarom ze nog niet kan ondernemen en daar blijft het bij.

Het is okay als je graag de dromer blijft, maar dan is dit artikel niet voor jou. Wil je wel echt actief ondernemen? Doe dan een business check zodat je jouw idee kunt omzetten in een concreet aanbod. Waardoor je kan starten met verkopen en je eerste klant kunt verwelkomen. Zo is je bedrijf up and running en kun je grotere stappen maken. Klinkt goed, vind je ook niet? Super! Laten we het praktisch houden met een business check.

Beschrijf eerst wat je met je bedrijf wil bereiken. Het mogen grote dromen zijn, love it. Maar een grote droom maak je niet binnen een week de realiteit. Alhoewel, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Echter zullen jij en ik waarschijnlijk eerst wat moeten bikkelen voordat we onze dromen daadwerkelijk in handen hebben. Schrijf ze wel op, want je hebt een doel nodig zodat je ergens naartoe kan werken. Vijf kleine stappen vormen een grote stap.

Schrijf nu op wat je al hebt gedaan om je droom te bereiken. Heb je bijvoorbeeld een opleiding gevolgd of praktijkervaring opgedaan? Heb je al een deel van je aanbod af of je website klaarstaan? Maak een lijstje van alles dat je al hebt gedaan en al in huis hebt. Maak ook een lijstje van wat je nog nodig hebt om je eerste aanbod te ontwikkelen en verkopen. Yes, you know me! Ik hou het graag praktisch. 

Dit is je business check. Je start met opschrijven wat je al kan, wat je al hebt gedaan en wat je nodig hebt. Dankzij deze check voorkom je dubbel werk. Tevens zie je ook hoe goed je al bezig bent. Dat vergeten startende ondernemers vaak. Ze hebben hun oog op de prijs en daarbij lijken alle kleine stapjes in het niet te vallen. Terwijl juist alle kleine details de perfecte basis voor je zakelijk succes vormen. Start daarom eerst met je business check.

business coach

Join the club!

Yay, De Coworking Club is geopend! Are you in?⁠ Klik en ontdek hoe je in 12 weken je bedrijf kunt starten. ⁠Mijn methode is perfect voor startende ondernemers die hun bedrijf snel up and running willen krijgen.

Maak een roadmap

Ik heb de afgelopen jaren vaak software van startups gekocht. Startups zijn bedrijven die een innovatief aanbod hebben ontwikkeld en daar meestal investeerders voor hebben aangetrokken. Die moeten ze weer terugbetalen en daarom zijn ze obsessief bezig met groeien als bedrijf. De eerste kopers, mensen zoals ik, verwachten ondertussen wel een goed basisproduct. Dit noemen ze ook wel een Minimum Viable Product ofwel een MVP.

Een MVP is een basisversie van het uiteindelijke product, maar zelfs de MVP moet goed in elkaar zitten. Startups gebruiken daarom vaak roadmaps. Een roadmap is als het ware een routekaart waarop bedrijven laten zien hoe en waar ze mee bezig zijn. Dankzij een roadmap weten hun eerste klanten (early adopters), precies wat ze kunnen verwachten van het basisproduct en nieuwe functies die eraan komen. Hierdoor blijf ik bijvoorbeeld klant, want ik kan zien waarin ik nu investeer.

Jij kunt ook een roadmap voor jezelf maken. Aan het einde van je routekaart zet je het eindproduct zoals je dat voor je ziet, met alle toeters en bellen. Aan het begin van je routekaart zet je de MVP. Dit is de basisversie van je eerste aanbod en die ga je binnen 12 weken op de markt brengen. Dankzij een roadmap kun je gericht aan het opstarten van je eigen bedrijf werken. Je ziet precies wat je per week of af moet hebben om te kunnen lanceren.

Als de baas van je eigen bedrijf moet je zelf een route uitstippelen en die volgen. De roadmap helpt je daarbij. Het zorgt er ook voor dat als je de roadmap volgt, je daadwerkelijk binnen 12 weken up and running kunt zijn. Hierdoor voorkom je ook dat je die eeuwige ideeënbus blijft die enkel praat over haar bedrijf, maar nooit echt onderneemt. En ja, je hebt  het ongetwijfeld al geraden. Het maken van een roadmap is je huiswerk voor deze week. Daar vertel ik je later meer over, hold on!

Je eigen bedrijf starten binnen 12 weken

Is het mogelijk? Ja, voor de meeste ondernemers wel. Zeker als je nog geen personeel in dienst hebt en je geen speciale productiemethoden nodig hebt. Denk aan werken met fabrieken, buitenlandse leveranciers etc. Ondernemers die een redelijk simpel (digitaal) product of een service willen verkopen, hoeven niet langer dan drie maanden over het starten te doen. Zoals altijd: niks moet, alles mag!

Echter lees je dit artikel hoogstwaarschijnlijk omdat je wel bij je idee bent blijven hangen. Omdat je op zoek bent naar iets of iemand die je weer ‘en fuego’ krijgt. You’re welcome, watch me work, haha! Want het schrijven van dit artikel en het opnemen van de bijbehorende podcast is onderdeel van mijn 12 weken voor De Coworking Club. I practice what I preach en dat kan alleen omdat ik deze methode al een paar jaar inzet.

Ik ben namelijk zo’n doperwt die heel veel goede ideeën krijgt. De Coworking Club is daar een voorbeeld van. Het is een online club waar startende ondernemers samen aan hun bedrijf kunnen werken. Zodat ze eindelijk hun bedrijf up and running kunnen krijgen. We gaan van stilstand naar beweging. Maar de eerste versie van DCC was veel te uitgebreid. Bij nader inzien had ik al mijn ideeën in de eerste ronde verwerkt en het was too much!

Niet alleen voor mogelijke deelnemers, maar qua uitvoer had het mij te veel werk gekost. En al die extra opties en bonussen die ik had bedacht, waren eigenlijk niet nodig. Daarom ging ik terug naar de tekentafel en werk ik momenteel De Coworking Club binnen 12 weken uit. In april ga ik weer lanceren met de nieuwe versie. Dan kunnen we samen ook jouw bedrijf binnen 12 weken up and running krijgen. Want dat is dus echt mogelijk!

De business check

Mijn leermomenten

Zoals je nu weet, heb ik zelfs na 14 jaar ondernemen, ook de neiging om ergens in het midden of het einde te beginnen. Ik heb een goed idee, zie het al helemaal voor me en ga dan lekker alle kleine details uitwerken. Vervolgens ben ik een halfjaar verder en heb ik nog steeds niks verkocht. Ik besefte jaren geleden al dat ik het ontwikkelproces heerlijk vind, maar als ik daar blijf hangen ben ik geen echte ondernemer. Daarom ben ik heel praktisch geworden.

Deze 12 weken methode heb ik dan ook al voor een paar producten en services succesvol ingezet. Door drie maanden aan te houden kan ik snel met mijn nieuwe aanbod de markt op. Ik kan snel testen wat potentiële klanten ervan vinden. Ik kan zelfs al een aantal stuks of services verkopen. Op deze manier kan ik alvast genieten van wat cashflow. Immers moet ik wel geld verdienen, want er is niemand anders die m’n huur betaald. Helaas pindakaas!

Daarnaast krijg ik redelijk snel feedback op mijn MVP. Dit is de basisversie van mijn nieuwe aanbod, die ik vervolgens ‘as I go’ kan optimaliseren. Ik kan mijn aanbod aanpassen naar de wensen en behoeftes van mijn klanten. Die zijn dan extra blij, willen langer klant blijven en ik kan later de prijs verhogen. Klinkt goed, vind je ook niet? Dit is waarom ik zo gek ben op mijn 12 weken methode. Full focus en gewoon gaan.

Het zorgt ervoor dat je sneller kunt genieten van meer winst, vrije tijd en plezier tijdens het ondernemen. Dit is ook een leermoment. Ondernemen mag leuk zijn en dat wordt het als je echt in het proces stapt. Er is niks fijners dan zien dat jouw idee werkelijkheid is geworden. Dat er klanten zijn die je product of service met plezier gebruiken. Dit geeft je de boost om je bedrijf verder te ontwikkelen. Het is de sleutel tot zakelijk succes, it makes you want more!

de business check

Er is geen perfectie zonder imperfectie

Dat is wat mijn bandcoach tegen me zei. Ik vond het moeilijk om te verkroppen, maar hij had gelijk. Ik hoef niet perfect te zingen om het publiek mee te krijgen. Ze willen echtheid en een rauw randje, dat hoort bij rock and roll. Yes, ik heb ik meerdere hard rock bands gezeten. Daar heb ik geleerd dat gewoon rocken beter is dan de perfecte uitvoer van een nummer. Zo maakte we tijdens een radio optreden de fout om een percussie ei te gebruiken.

Je weet wel, zo’n ei dat drummers schudden en gebruiken om zonder drums ritme aan te geven. In de studio van Den Haag FM klonk het fantastisch, op de radio klonk het voor de luisteraars als ruis. De opname van ons coolste nummer was onbruikbaar, huilen! Maar we hadden een roadmap en bij de radio spelen was een van onze stops. We made it! Ons optreden was zeker niet perfect, maar het was een optreden en we kregen goede reacties. Hierdoor wilden we nog beter worden en weer optreden.

Dusss… Ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg, dat ik de druk voelde om mijn eerste bedrijf en vervolgens al mijn nieuwe services, perfect af te leveren. Herkenbaar? Echter ben ik de baas van mijn bedrijf. Ik bepaal waar ik druk op leg en wat anderen van mijn aanpak vinden is niet mijn probleem. In dit artikel wil ik je dan ook graag meegeven dat je bedrijf perfectly imperfect mag zijn. Het heeft zijn charmes, echt waar!

Je huiswerk voor deze week is daarom een business check uitvoeren en je roadmap maken. En weet je wat zo leuk is van je huiswerk doen? Het laat zien dat je actief aan het ondernemen bent. Jawel, zodra jij dit soort stappen maakt ben je up and running. 

Opdracht 1: doe een business check. Schrijf op wat je wil bereiken. Zet erbij wat je hiervoor al kan, wat je al hebt gedaan en wat je nog nodig hebt.

Opdracht 2: maak je eigen roadmap van 12 weken. Geef jezelf voor elke week een taak die je afrondt om in week 12 je aanbod te verkopen en je eerste klant te verwelkomen. Zoals ik eerder al aangaf: this is not a drill! Volg je roadmap en krijg je bedrijf up and running.

Wil je deze opdrachten samen met mij doen? Schrijf je dan in voor De Coworking Club!

Kaya-Quintana

Als je vragen hebt over je eigen bedrijf starten, dan kun je altijd bij mij terecht via info@buildmybusiness.nl. Ik denk graag met je mee over je uitdagingen. Uiteraard kun je mij ook op TikTok volgen voor antwoord in videovorm of een berichtje sturen via Instagram @buildmybusinessnl.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.