,

Zakelijke doelen stellen voor kwartaal 2, 2024

Hey Business Builder, long time no see! Hopelijk gaat alles goed met jou en heb je net als ik zin in kwartaal 2 van 2024. En als je dit later leest omdat je een motivatie boost kan gebruiken, dan hoop ik dat je zin hebt in het kwartaal waar je nu in zit. In kwartaal 1 had ik op persoonlijk vlak aardig wat uitdagingen. Ik had last van heel slecht slapen en constant moe zijn. Ik had daardoor totaal geen energie om mijn zakelijke doelen voor kwartaal 1 te behalen.

Dat had natuurlijk een aantal oorzaken en ik heb lekker de tijd genomen om daar iets aan te doen. Ik was daarom wat stiller op social media en heb een tijdje geen podcast meer opgenomen. Ik had er geen zin in en dat komt ook door hoe social media nu wereldwijd gebruikt wordt. Het sociale aspect is op veel plekken weg en ik mis de magie en de gezelligheid van die eerste jaren. Toen alles nog nieuw was, was het super leuk!

Nu zijn de algoritmes ruk en maakt het niet uit hoeveel content je maakt. Vaak wordt het niet eens gezien door de mensen die je volgen. Je kan de beste content marketeer zijn, maar de algoritmes heb je niet onder controle. Ofwel, je contentstrategie, planning en content kunnen top notch zijn. Maar als bijvoorbeeld Instagram nee zegt, dan heb je het er maar mee te doen. Dat heb ik wel even gevoeld, ik baal er nog steeds van want ik mis de persoonlijke en sociale connecties.

Ik hou ook echt van content maken en dan is het wel zo leuk, als het daadwerkelijk gezien wordt. Niet voor de likes of de views, maar zodat ik behulpzaam kan zijn. Want dat is waarvoor ik mijn content maak. Net zoals deze podcast aflevering over het stellen van doelen voor het komende kwartaal. Ik heb namelijk een paar zakelijke doelen die ik graag met je wil delen en ondertussen kan jij (als je daar zin in hebt) je eigen doelen opstellen.

Maar eerst wat context

Ik heb de afgelopen maanden professionals ingezet om mij te helpen met persoonlijke uitdagingen. Eén daarvan is weer echt naar mezelf kunnen luisteren. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar wat ik bedoel is dat ik soms mezelf niet meer hoor. Ik ben de hele dag online voor mijn werk. Klets dagelijks met vrienden en familie. En dan volg ik ook nog eens een rits aan content creators die ik heel inspirerend vind.

Van al die leuke, lieve mensen krijg ik de hele dag door hun visie op het leven of werk mee. Niet dat ze die opdringen, maar een mens vertelt nog wel eens wat tussen neus en lippen door. Ik kijk ook vaak naar content van mensen die heel duidelijke doelen hebben, want inspirerend! En als kind heb ik uiteraard net als iedereen de idealen, wensen en doelen van mijn ouders en familie meegekregen.

Misschien herken jij het ook, maar ik heb daardoor vaak op automatische piloot dingen gedaan waar ik eigenlijk niet 100% achter sta. Dat gaat vaak ongemerkt, tot ik ineens merk dat ik niet blij ben met mijn eigen leven. En dan is alles weer naar mijn eigen hand zetten een behoorlijke uitdaging. Ik denk dat we sowieso kunnen concluderen dat we allemaal onder invloed van elkaar staan. 

En door deze tijd waarin informatie, motivatie en inspiratie voor het oprapen ligt, is naar jezelf luisteren moeilijker dan ooit. Het leven gaat ook mega snel, waardoor je vaak geen tijd hebt om na te denken en aan te voelen wat jij nu echt fijn en belangrijk vindt. Althans, ik heb daar dus nog steeds een beetje last van. Maar daar werk aan, onder andere door mijn doelen voor kwartaal 2 aan te passen.

Door minder op social media te zijn, kon ik eindelijk weer eens een paar uur op de bank liggen en simpelweg nadenken. Gewoon even mezelf zijn, zonder input en prikkels van buiten. Lekker joh, moet ik vaker doen! Ik deed het als kind heel vaak. Gewoon een paar uurtjes naar buiten kijken en mijn brein op orde krijgen, heerlijk! Maarja, hoe ouder je wordt, hoe meer je moet.

Dat is precies dé reden waarom ik ondernemer ben geworden. Ik wil niets moeten. Ik wil de vrijheid hebben om voor minstens 90% mijn eigen leven in te richten. De afgelopen drie maanden ben ik daarom bezig geweest met bedenken en aanvoelen waar ik echt behoefte aan heb. Niet alleen als ondernemer, maar ook als mens. Mijn favoriete lifestyle krijgt ook steeds meer vorm en daar ben ik heel trots op.

Door weer echt even stil te staan bij wat ik wil, nodig heb en fijn vind, kan ik zakelijke doelen stellen die goed bij mij passen. Daarvoor heb ik niet naar andere ondernemers gekeken. Ik heb er zelfs een paar ontvolgd op Instagram en op LinkedIn gooi ik er regelmatig wat connecties uit. Het is niets persoonlijks. Echter wil ik enkel tijd aan mensen en content waar ik echt blij van word of iets van leer.

Tip 1: me, myself and I.

Ik denk dat dit dan ook tip nummer 1 is voor het stellen van je zakelijke doelen: een paar uurtjes of misschien zelfs wel een weekend in je eentje spenderen. Weer even goed luisteren naar jezelf en je afvragen:

  1. Waarom ben ik ook alweer mijn bedrijf gestart?
  2. Hoe dragen mijn zakelijke doelen bij aan mijn favoriete leven?
  3. Sta ik 100% achter de manier waarop ik nu mijn bedrijf run en mijn klanten help?
  4. Als ik zo doorga, zal het dan aanvoelen als volhouden of kan ik met twee vingers in m’n neus lekker door het leven huppelen?
  5. Heb ik elke dag zin om op te staan door mijn huidige bedrijfssituatie of moet er iets veranderen om er weer zin in te krijgen?
zakelijke doelen

Dit zijn misschien niet de vragen die je van een business consultant en marketeer verwacht. Ik bedoel, meestal hebben die het gelijk over hoe je de winst voor het volgende kwartaal kan verhogen. Niks mis mee, daar denk ik ook aan. Maar als je dit artikel leest of de bijbehorende podcast beluistert, dan ben je waarschijnlijk iemand met een eenmanszaak. Waardoor je persoonlijk leven sterk verweven is met je bedrijfsleven.

Ik vind het dan ook niet gek om een bedrijf op te bouwen op basis van je eigen persoonlijkheid, je favoriete lifestyle en de hoeveelheid werk die jij aankan. Want niemand anders kan de basis voor je neer zetten.

Dat kan alleen jij: de baas van je bedrijf. En als je een bedrijf gelijk goed kan inrichten, waarom niet? Precies! Tijd om even goed naar jezelf te luisteren en op basis van je eigen inzichten nieuwe businessdoelen op te stellen.

Tip 2: wat wil je wel en wat wil je niet?

Vooral startende ondernemers vergeten nog weleens dat je zelf keuzes mag maken. Sterker nog, ik ben ondernemer sinds 2009 en ik vergeet het ook regelmatig. Dan denk ik als ik een idee heb: ‘Ja, maar dat kan toch niet!?’ Vervolgens moet ik dan onderzoeken waarom ik zo denk. Vaak heb ik er zelf geen antwoord op of realiseer ik me, dat ik zo denk door andermans mening die ik ongemerkt heb overgenomen. Door even zelf na te denken kom ik er dan achter dat ik mijn ideeën prima kan uitvoeren. Immers ben ik de baas, haha!

Zo kwam ik er al snel achter dat ik niet op basis van geld wil verkopen. ‘Lemme break it down!’ Kijk, we kennen allemaal de coaches en guru’s die constant over geld praten. Waar het hart vol van is… Ofwel, als je iemand volgt die het bijvoorbeeld constant over geld verdienen heeft en jou wil leren hoe je dat ook wil doen, dan mag je daar best je vraagtekens bij hebben. Ik heb ze in ieder geval wel.

Want waarom heeft deze persoon zo’n sterke focus op geld? Is dat het enige resultaat waardoor je jezelf een succesvol ondernemer mag noemen? Ik denk van niet en daarom heb ik het wel over geld, maar niet constant. Ik vind geld verdienen namelijk wel heel belangrijk, omdat je goed voor jezelf en je bedrijf moet kunnen zorgen. Ik ben ook niet vies van een beetje ‘fuck you money.’ 

Maar de hoeveelheid geld die ik verdien, zegt niets over de kwaliteit van mijn werk en de tevredenheid van mijn klanten. Wat wil ik dus niet? Verkopen op basis van geld. Wat wil ik wel? Verkopen op basis van je favoriete lifestyle ontwikkelen, dankzij een bedrijf waar je echt blij van wordt. Dat doe ik namelijk ook voor mezelf en ik sta er 100% achter. Ik gebruik nu de focus op geld in dit voorbeeld, maar het geldt voor alles.

Vraag jezelf daarom af wat je wel wil en wat juist niet? Dit is mijn lijstje voor dingen die ik niet wil:

  1. Constant praten over geld of geld verdienen.
  2. Enkel business tips als content delen.

Dingen die ik wel wil:

  1. Mijn droomklanten aanspreken. Mensen die ook hun favoriete lifestyle willen leven, dankzij hun eigen bedrijf.
  2. Content delen op basis van mijn eigen lifestyle, voor een persoonlijke connectie met mijn klanten.
  3. De verkoop verhogen voor mijn privé consulting.
  4. Eindelijk twee cursussen afmaken en verkopen.
  5. Freelance werk afbouwen en meer focussen op een volledig inkomen halen uit Build my Business.
  6. Iets minder werken, meer vrije tijd en genieten van slow living days.

Dusss, hoe zien jouw lijstjes eruit? Schrijf ze op!

Zakelijke doelen

Tip 3: Een winst en omzetdoel kiezen

Yeah, let’s make some money honey! Zoals gezegd vind ik geld verdienen belangrijk. Je moet namelijk goed voor jezelf kunnen zorgen. Niet alleen nu, maar ook als je met pensioen gaat. Ik ben ook fan van ‘fuck you money.’ Ofwel, genoeg geld hebben om zonder stress nee te kunnen zeggen tegen stomme opdrachten én vervelende klanten. Daarvoor heb ik heb mijn omzetdoel al een tijdje in mijn hoofd en dat is €20.000 per maand. 

Ik hou dan ietsje minder over als we het daadwerkelijk over winst hebben. Want van je omzet moeten alle kosten af en wat je overhoudt is je winst. Ik heb al een handig artikel geschreven over hoe je een haalbaar winst en omzetdoel kan kiezen. Neem die lekker door voor een makkelijk te gebruiken berekening. Echter heb ik ook wat fijne mindset tips als het gaat om meer geld verdienen.

Kijk, zoals gezegd ben ik niet zo’n fan van constant praten over zoveel mogelijk geld verdienen. Geld verdienen is soms al heel erg moeilijk voor ondernemers. Ik bedoel, de economie, een altijd veranderende markt en persoonlijke omstandigheden kunnen zware uitdagingen zijn. Mocht je op dit moment in zo’n situatie zitten, dan snap ik je helemaal. Ik heb zelf door de pandemie ook echt geleden door barre financiële situaties.

Gelukkig is dat nu gefixt, maar ik ben nog steeds aan het opbouwen wat ik kwijt ben geraakt. Maar: ‘I have no shame in my broke game, haha!’ Het kan namelijk iedere ondernemer overkomen. Ooit zal je een keer keihard blut zijn of zelfs failliet gaan. Gelukkig is er bijna altijd een oplossing of kun je het op tijd voorkomen. Mijn punt is dat geld verdienen belangrijk is, maar wordt niet boos op jezelf als je bijvoorbeeld niet gelijk miljonair wordt.

Ik raad aan om een winst en omzetdoel te bepalen op basis van jouw situatie. Let niet op andere ondernemers in jouw branche. Luister niet naar de coaches en guru’s. Je weet namelijk niet waar zij vandaan komen en welke support systemen ze hebben. Je weet niet of ze daadwerkelijk genoeg geld verdienen of enkel doen alsof. Geloof me, ik heb achter de schermen al een paar mensen ontmaskert, waardoor ik weet dat er veel opscheppers tussen zitten.

Anyway, de onderstaande vragen helpen je met bepalen of je (maandelijkse) financiële doel ook echt bij jou en je favoriete lifestyle past:

  1. Is je doel gebaseerd op je eigen financiële situatie en doelen? Of heb je een ‘random’ doel van een conculega, guru of coach overgenomen? Zo ja, bereken dan je eigen doel. Zo nee, good job!
  2. Kun je door het financiële doel jezelf maandelijks een salaris uitbetalen? Inclusief spaargeld, noodfonds én pensioengeld?
  3. Kan je daarnaast van het bedrag dat je in gedachte hebt, ook je zakelijke rekening betalen?
  4. Hoeveel uur wil je per week werken en kan je in die tijd je maandelijkse financiële doel bereiken?
  5. Is je financiële doel haalbaar in combinatie met de lifestyle die je hebt? Of moet je meer werken dan je eigenlijk zou willen?
  6. Als je weet dat je jouw financiële doel maandelijks met gemak kan behalen, wil je jezelf dan ietsje meer uitdagen door het bedrag te verhogen? Zo ja, go for it! Zo nee, lekker je ding blijven doen.

Als je merkt dat je op sommige vragen een negatief antwoord krijgt, dan is het goed om je financiële doelen nog even door te nemen. Het allerbelangrijkste wat ik je wil meegeven, is dat je financiële doel haalbaar en realistisch voor jou mag zijn. Je hoeft niet een bepaald bedrag binnen te halen omdat iemand anders dat voor jou bepaalt. Je mag zelf nadenken over wat belangrijk is voor jou en daar op focussen.

Luister vooral naar jezelf en kies als de baas van je bedrijf enkel voor de financiële doelen waar je blij van wordt. Weet ook dat het okay is om minder dan anderen te verdienen. Niet iedereen kan bijvoorbeeld miljonair worden en niet iedereen wil er een zijn. Je mag andere doelen hebben. Als je dit artikel leest of mijn podcast luistert, dan weet je dat ik de focus op je favoriete lifestyle leg. 

Zolang je genoeg verdient om comfortabel te leven op jouw manier, dan ben je al super goed bezig! Zelfs die eerste €1000 met je eigen handen verdienen is al een hele prestatie. Laat je niet anders vertellen! De meeste mensen zullen dat nooit voor elkaar krijgen, want de meeste mensen werken in loondienst. Dat je voor jezelf geld verdient met je eigen bedrijf, is dus eigenlijk al heel bijzonder.

Klaar voor de start?

Yep, dit zijn de drie praktische tips die ik heb voor het stellen van je doelen voor kwartaal 2. Zoals gezegd is het belangrijk dat je goed naar jezelf luistert. ‘Question everything!’ Blijf zelf nadenken over de informatie die je van anderen krijgt. Voel goed aan of mijn tips bij je passen. Zo ja, awesome! Zo nee, gooi ze lekker in de prullenbak en probeer iets anders.

Mijn doel is jou in de rol van de baas over je eigen bedrijf zetten. Hopelijk heb ik je met dit artikel en de bijbehorende podcast gemotiveerd om dat in kwartaal 2 te doen. Check regelmatig of je gedachten, meningen en acties echt van jou zijn. Of dat je ze ongemerkt hebt overgenomen van iemand anders. Doe zoveel mogelijk enkel dingen waar je 100% achter staat.

Keep Building your Business!

Was dit artikel en/of de podcast handig voor jou en wellicht ook voor iemand die je kent? Awesome, pay it forward! Deel deze post of de podcast aflevering. Het is gratis en zo kunnen we elkaar verder helpen met behulpzame tips en tricks.

P.S. Als je het leuk vindt, dan kun je onder deze post een van je zakelijke doelen delen.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.