Ik sleepte een wanbetaler voor de rechter en won €10.000

Ik sleepte een wanbetaler voor de rechter. Yes, vorig jaar besloot ik om eens goed gebruik te maken van mijn rechtsbijstandsverzekering toen een klant weigerde om te betalen. Als ondernemer (en mens) laat ik het kaas niet van mijn brood eten. Ik kom altijd op voor mijn bedrijf, m’n collega’s én mezelf. Ik vertel je graag hoe ik het heb aangepakt. Want in het kader van financiële vrijheid creëren, hoort jezelf financieel en juridisch indekken er ook bij. Here we go!

Disclaimer: voormalige klanten van mijn bedrijven hebben nog steeds recht op privacy. Daarom deel ik geen namen, specifieke details en heb ik sommige punten weggelaten om de privacy te waarborgen. Ik vertel mijn verhaal enkel om mijn leerpunten te delen, zodat jij ze kunt meepikken voor jezelf.

Het was 15 maart 2020 en de eerste lockdown ooit ging in Nederland van start. Ik had gelijk drie klanten van mijn marketing en pr-bureau Bloggers and Brands aan de telefoon hangen. Omdat niemand wist wat er zou gebeuren, gaf ik al mijn klanten een pauze van een maand. Ofwel, ze kregen een maand uitstel voor de factuur voor april. Ik wilde mijn klanten de gelegenheid geven om hun financiën uit te zoeken, zodat ze later alsnog aan de betaalverplichtingen konden voldoen.

Bij nader inzien had ik dat niet moeten doen, maar dit was mijn eerste lockdown. Ik had geen idee hoe je globale paniek het beste kan begeleiden en met mijn klanten meedenken leek me een goed idee. Maar… toen ging de eerste klant failliet, de tweede zei het contract op en de derde gaf aan dat ze de rekeningen niet konden betalen. Met name omdat hun klanten per direct ook niet meer de rekeningen wilden betalen.

Een bijzondere situatie, maar we maakten met alle klanten duidelijke betaalafspraken. Althans, ik dacht dat ik heel duidelijk was geweest. Maar die ene klant die zei dat ze de rekeningen niet meer kon betalen, probeerde uiteindelijk onder het contract uit te komen. De manier waarop dat ging schoot bij mij in het verkeerde keelgat. Er kwamen allerlei smoesjes, terwijl ik zag dat deze klant (inmiddels wanbetaler) nog steeds geld uitgaf aan zaken die echt niet nodig zijn in een pandemie. Zoals een personeelsfeestje en het aannemen van nieuw personeel.

Voor de duidelijkheid, deze klant runt een bureau. En als eigenaar van een marketing en pr-bureau, kun je mij dus niet wijsmaken dat je geen geld hebt als er bijvoorbeeld wel gefeest kan worden. Ik besloot dus op mijn strepen te staan, waarna de klant besloot om het contract voortijdig op te zeggen. Maar dat kon wettelijk niet en dat heb ik ze dus ook heel duidelijk gemaakt.

Wanbetalers aanpakken

Zelfs na een gesprek met hun advocaat bleek dat ze echt niet de facturen wilde voldoen. Waarna ik ze nog een kans heb gegeven om dat wel te doen en zo niet, dan zou ik mijn jurist inschakelen. Deze klant dacht echter dat ik het wel zou accepteren dat ze het contract niet wilde eren en de facturen niet wilde voldoen. Maar… daar hebben ze zich heel erg in vergist, want je bent bij mij echt aan het verkeerde adres voor zulke acties.

In totaal ging het om zo’n €10.000 en ik had de klant maanden de tijd gegeven om dit bedrag te voldoen. Het was dus al een wanbetaler op dit moment. Het ging mij uiteindelijk ook om wederzijds respect. Want als mijn bureau met een klant meedenkt en mee beweegt tijdens een pandemie, dan kun je in ieder geval de rekeningen zo snel mogelijk voldoen. Dat is naar mijn mening onderdeel van eervol zaken doen. Blijkbaar denk niet iedereen er zo over, maar gelukkig kon ik daar wat aan doen door:

  1. Een duidelijke offerte met algemene voorwaarden, een concept van wat mijn bureau voor de klant zou gaan doen en onze betalingsvoorwaarden. Alle documenten hadden voor het werk van start ging akkoord van de klant gekregen.
  2. Nieuwe aanvragen voor extra werk zwart op wit bevestigen. Alle nieuwe aanvragen heb ik per mail akkoord op laten geven, zodat ze volgens onze algemene voorwaarden een nieuwe overeenkomst vormen en gefactureerd konden worden.
  3. Dankzij een rechtsbijstandverzekering die past bij mijn bedrijf en unieke situatie, kon ik kosteloos gebruik maken van een jurist. Ze heeft me fantastisch goed door de rechtszaak heen geholpen.
  4. Incassobijstand voor kleine wanbetalers die na meerdere (persoonlijke) herinneringen de facturen niet voldoen. Deze bijstand neemt het factureringsproces over zodat ik me er geen zorgen om hoef te maken. Tevens kan ik vaak alvast een deel van mijn geld krijgen via deze bijstand, zodat ik geen te grote verliezen hoef te lijden.

Ik weet dat er nu ondernemers zijn die denken: ‘Waarom ging je hier zo hard tegenin? Was een rechtszaak niet een beetje too much?’ Dat is een manier om er over na te denken. Veel ondernemers hadden gezegd: ‘Laat maar zitten. Dit kost me energie en wat als ik een slechte review krijg!?’ Maar ik bekijk het liever anders:

  1. Als je de mogelijkheid hebt om voor jezelf op te komen, zou je het volgens mij altijd moeten doen. Zelfs als ik de rechtszaak verloren had, zou ik me goed voelen omdat ik ieder geval voor mezelf was opgekomen.
  2. Door het contract met deze klant (later wanbetaler) te blijven eren, liet ik zien dat ik een bedrijf run. En niet een naschools projectje omdat het me wel leuk leek. Nee, ook ik had een kantoor, personeel en kosten die ik tijdens de pandemie moest betalen. Die €10.000 aan facturen had ik de klant voorgeschoten en die wilde ik terug. Ook omdat ik door het inadequaat handelen van de wanbetaler financieel had geleden en de klant ook daarom aan de betaalafspraak wilde houden.
  3. Een klant die de rekeningen niet betaalt heeft zelf de relatie verpest. Daar hoef je dus niet meer bang voor te zijn of onder te leiden. In dit geval kreeg de klant een slecht review van mij én de rechter, haha!

En nog een belangrijk punt: je doet het niet alleen voor jezelf! Ja, een rechtszaak is pittig en niet altijd nodig. Maar voor jezelf opkomen (door bijvoorbeeld een incassobijstand) geeft wanbetalers ook een sterk signaal. Namelijk dat ondernemers en bedrijven hun gedrag niet accepteren en actie zullen ondernemen. Dat zal veel wanbetalers even goed laten schrikken, waardoor ze het volgende keer hopelijk niet weer zover laten komen bij een ander.

Ik sleepte een wanbetaler voor de rechter

In dit geval had de wanbetaler een groter bedrijf dan ik. Ze hadden verwacht dat ik door wat grootspraak van hun advocaat het wel zou accepteren dat ze zich niet aan de afspraken gingen houden. Echter maakt de grootte van je bedrijf niet uit. Als je zeker weet dat jij in je recht staat, dan kun je hulp inschakelen en je geld krijgen. Dat raad ik ook aan, want ook jij werkt hard voor je geld. Je hebt er recht op en je mag jezelf serieus nemen!

Zo, een lang verhaal maar hopelijk inspireert het je om mijn vier tips voor financiële zekerheid vandaag nog in te zetten. Want geld verdienen is leuk en goed. En ervoor zorgen dat je in gevallen van nood, geschillen of wanbetalers financiële zekerheid weet te behouden, is heel belangrijk! Een jurist of advocaat kan je advies geven voor jouw specifieke situatie met een wanbetaler, maak er gebruik van (via je rechtsbijstandsverzekering).

Heb je nog vragen over dit artikel of de besproken tips en tricks? Deel het hieronder in een reactie, stuur mij een berichtje op Instagram @buildmybusinessnl of stuur me een e-mail via info@buildmybusiness.nl.

Keep Building Your Business,

Kaya-Quintana

P.S. Hier vind je een handig artikelen over het voorkomen van wanbetalers en als je klant niet betaalt.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.