FOMO marketing inzetten: Ja of nee? Podcast 3

Je hebt vast wel eens van FOMO gehoord, het staat voor Fear Of Missing Out. Het ervaren van een angstig gevoel omdat dat je bang bent dat je iets mist herkent iedereen. Het is vaak de reden waarom je toch iedere keer je telefoon checkt voor nieuwe updates van social media apps. De reden waarom je je inbox checkt voor de nieuwsbrief van je favoriete winkel omdat je op een kortingscode of actie wacht. Veel ondernemers en marketeers zijn dan ook fan van FOMO marketing inzetten. In dit artikel en de bijbehorende podcast aflevering 3 bespreken we of dat wel zo’n een goed idee is.

Wat is FOMO marketing?

FOMO staat dus voor het bang zijn dat je iets mist. FOMO marketing inzetten draait om het triggeren van de angst die je klanten voelen omtrent ‘iets’ mislopen. Wanneer je FOMO marketing inzet laat je heel duidelijk weten dat je klanten nu gebruik moeten maken van je aanbod. Anders lopen ze allerlei prachtige voordelen mis, daarom moeten zij meteen kopen. Veel klanten voelen die trigger maar al te goed en zullen uit angst om iets te missen gelijk kopen. FOMO marketing kan dus een snelle omzetboost genereren.

FOMO marketing kun je bijvoorbeeld herkennen aan het inzetten van tijdsdruk, schaarste en prijspromoties. Denk aan:

  • Als je niet voor 12.00 vanmiddag koopt dan kun je niet meer meedoen aan mijn programma. 
  • Je kunt nu deze lipstick aanschaffen voor €10, maar doe het nu want morgen kost de lipstick weer €100.
  • Er zijn slechts 15 paar sneakers over dus als jij echt een mooi outfit wil samenstellen, dan moet je nu die sneakers kopen want anders zijn ze echt op!
  • Dit is de laatste keer dat je mijn schilderijen voor €15 kunt kopen, vanaf morgen zijn ze altijd minimaal €150 per stuk.

Heb jij weleens iets gekocht door een FOMO marketingstrategie? Waarschijnlijk wel, want volgens diverse onderzoeken (bron) doet zo’n 60% van de mensen aankopen op basis van FOMO. Het is dus niet gek of raar als jij dat zelf ook weleens hebt gedaan.

fomo marketing inzetten
fomo marketing voor ondernemers

Is deze marketingtechniek slecht? 

Alhoewel FOMO marketing behoorlijk berekend en geld gericht kan overkomen, is deze techniek wat ons betreft niet altijd slecht. Immers zijn er bepaalde producten of services waarvoor het handig is dat je gebruik maakt van tijdsdruk en het schaarste gevoel. Denk aan bijvoorbeeld workshops, die gaan vaak op een vaste datum van start voor een x-aantal mensen. Het is dan ook niet vreemd om op tijd aan te geven dat klanten er op tijd bij moeten zijn. 

Hetzelfde geldt voor acties op beauty en fashion producten, zoals 1 halen 2 betalen tijdens de feestdagen. Het inzetten van FOMO marketing kan dan een logische stap zijn, met name omdat er daadwerkelijk niks meer over is als het product of de workshop uitverkocht is. Uiteraard ligt het er ook aan hoe jij je aanbod communiceert. Denk aan duidelijk aangeven waarom er een tijdsdruk is of waarom er slechts een aantal stuks van een product zijn. Wanneer je helder en eerlijk kunt beschrijven waarom een klant nu moet kopen, is er naar ons inzicht niets mis met af en toe FOMO marketing inzetten.

FOMO marketing inzetten ja of nee?

De eerste vraag die bij ons opkomt is: Wil jij je klanten op basis van angst aantrekken of op basis van een duurzame relatie en vertrouwen? Afhankelijk van hoe jij je klanten wilt aantrekken en je bedrijf wilt positioneren kun je ervoor kiezen om FOMO marketing te gebruiken. Bij Build my Business hebben wij er bewust voor gekozen om weinig gebruik te maken van deze marketingtechniek. Tenzij het logisch is voor de desbetreffende service zoals een workshop, cursus of event.

fomo marketing inzetten

FOMO marketing wordt vaak ingezet voor producten en services die tijdelijk resultaat opleveren. Denk aan een eBook met simpele tips, een service die belooft snel te helpen met het genereren van meer omzet of een limited edition collectie. Dit zorgt voor een snelle omzet boost, maar ook voor het constant moeten ontwikkelen van een nieuw product of service. Dat resulteert in het regelmatig moeten inzetten van FOMO marketing en constant promoten. En ja, daar knappen veel klanten uiteindelijk op af.

Wij hebben er dan ook voor gekozen om in te zetten op een duurzame relatie met onze klanten zoals jij. Naar onze ervaring duurt ons verkoopproces langer, immers geven wij onze klanten de tijd om een weloverwogen beslissing te maken. Echter zorgt dit ervoor dat de klanten die bewust voor ons content marketing abonnement kiezen langer klant blijven. Op langer termijn halen wij dus meer uit onze content marketing strategie dan uit een FOMO strategie. Als echte Business Builders is dat waar we voor gaan, immers willen wij dat Build my Business nog jarenlang blijft bestaan met tevreden abonnees.

Wat kies jij? FOMO marketing of een andere strategie?

P.S. Wil je ook gebruik maken van ons mini contentplan om je zakelijke social media kanalen een boost te geven? Super, schrijf je dan hieronder in voor onze e-mailupdates en ontvang binnen vijf minuten ons contentplan cadeau. Vergeet niet je spam te checken!

.
Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.