Nieuwe klanten maak je blij door hen goed te begeleiden. Het maakt niet uit welk type aanbod je verkoopt, het heeft ongetwijfeld wat uitleg nodig. Klanten schakelen jou ook in omdat ze zelf te weinig kennis, vaardigheden of personeel hebben. Een nieuwe samenwerking kan niet alleen voor jou, maar ook voor klanten spannend zijn. Een stappenplan voor nieuwe klanten, neemt veel onzekerheden weg. Het zorgt er ook voor dat jij de input krijgt die je nodig hebt. Laten we samen doornemen wat er in zo’n stappenplan kan staan.
Kies voor duidelijke communicatie
Een goede ondernemer onderscheidt zich van concurrenten door duidelijke communicatie. Klanten willen zich niet alleen gehoord voelen. Ze vinden het ook fijn als je hen door je workflow heen leidt. Die combinatie zorgt voor tevreden klanten die vaker bij je terugkomen. Veel klanten weten niet genoeg over jouw vakgebied. Daardoor kunnen er verkeerde verwachtingen, onzekerheid en frustratie aan beide kanten ontstaan. Tenzij je hen vanaf het begin goed begeleid met een stappenplan voor nieuwe klanten.
Middels een stappenplan kan je duidelijk en vooraf communiceren, wat een klant van jou kan verwachten. In het stappenplan beschrijf je hoe jij handelt: van offerte tot het opleveren van de resultaten. Dit is onderdeel van het onboarding proces: het verwelkom van een nieuwe klant. De taken en mogelijke resultaten vallen onder de ‘Scope Of Work,’ ofwel SOW. In de SOW, vinden klanten een tijdlijn met deadlines en de stappen van alle workflows, ofwel processen die jullie samen doorlopen.
💡 Handig om te weten: de termen onboarding proces, workflow en Scope Of Work kom je vaak tegen bij internationale klanten. Deze drie onderdelen vormen samen het stappenplan voor nieuwe klanten.
Breng je processen in kaart
De processen van jouw aanbod in kaart brengen is heel belangrijk. Niet alleen voor de klant, maar ook voor jezelf. Het is goed om een werkwijze te vinden die prettig werkt. Ga daarom eerst na welke stappen jij doorloopt om je klanten van goede resultaten te voorzien. Schrijf de stappen op, zodat je meer inzicht krijgt in je eigen acties. Zo zie je meteen of een stap geoptimaliseerd kan worden. Je kan zo ook checken of je processen begrijpbaar zijn voor klanten.
Een van je eerste processen is een verkoopgesprek. Tijdens zo’n gesprek geef je klanten mee wat er wel en niet mogelijk is. Je beantwoord vragen, geeft advies, bespreekt het budget, maakt een offerte op met algemene voorwaarden en facturatieregels (voorkom vervelende wanbetalers). Hierna kan je vaak een offerte uitbrengen. Voeg daar je stappenplan voor nieuwe klanten aan toe. Zo kan je vanaf dag 1 duidelijk zijn over je werkwijze en weten klanten waar ze aan toe zijn.
Maak een stappenplan voor nieuwe klanten
Een stappenplan voor nieuwe klanten maken hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het kan zo simpel zijn als een A4-tje met je logo erboven. Vervolgens leg je in simpele taal uit hoe je werkt. Deel wat wel en niet mogelijk is voor klanten. Geef ook aan wat je van klanten nodig hebt om je werk te doen. In het stappenplan van Build my Business vind je bijvoorbeeld de volgende punten:
1️⃣ Schrijf je in voor de Business Builder Club.
2️⃣ Check je inbox voor je inloggegevens en log voor de eerste keer in.
3️⃣ Bekijk de korte clubhuis introductie en stel jezelf voor.
4️⃣ Stel je eerste vraag en krijg binnen 48 uur antwoord.
5️⃣ Maak een gezellig praatje in de chat met andere ondernemers.
7️⃣ Schrijf je in voor een live Q&A.
8️⃣ Start en groei je bedrijf in 12 weken, yay!
Binnen 8 stappen weet je precies wat je kunt verwachten van je eerste bezoek aan de Business Builder Club. Het stappenplan voor nieuwe klanten kun je op diverse plekken delen. Bij de offerte, op je website of in de eerste welkom e-mail. Dit geeft klanten inzicht in hoe je werkt, de mogelijkheden en de mogelijke resultaten. Een extra voordeel is dat je klanten zich hierdoor rustig voelen. Jij hebt zichtbaar alles onder controle en je weet waar je mee bezig bent. Dat zorgt voor meer vertrouwen en fijne samenwerkingen.
Onbeperkt business support
Onbeperkt business consulting en marketing advies, speciaal voor ondernemers (to be) in een flexibel én betaalbaar jasje. Binnen 48 antwoord op je zakelijke vragen, zodat je snel verder kan met het starten, laten groeien en professionaliseren van je bedrijf. Zei iemand: ‘Best. Deal. Ever!?’
Klachten voorkomen is makkelijker
Een stappenplan voor nieuwe klanten, voorkomt ook onverwachte klachten en ontevreden klanten. Klachten en ontevreden klanten ontstaan meestal omdat ondernemers vooraf niet duidelijk waren. Neem social media advertising klanten als voorbeeld. Die verwachten soms dat een advertentie direct een miljoen euro omzet oplevert. Terwijl experts al weten dat dit niet realistisch is. Maar als dit soort belangrijke informatie vooraf wordt gedeeld, dan loopt de samenwerking minder prettig.
Voorkom dergelijke klachten door een stappenplan, waarin je duidelijk mogelijkheden, benodigdheden en grenzen aangeeft. Hoe jouw processen in elkaar steken is logisch voor jou, maar de klant komt net kijken. Neem de klant daarom vriendelijk bij de hand middels een stappenplan. Geef regelmatig updates en laat weten bij welke stap je bent. Zo voelt de klant zich klant uitstekend behandeld en kun jij je werk goed en relaxed uitvoeren.
Heb jij al een stappenplan voor nieuwe klanten opgesteld?
Kaya-Quintana
Keep Building your Business!
P.S. Zijn er nog vragen?
1️⃣ Je mag mij altijd mailen via info@buildmybusiness.nl of een DM sturen op Instagram @buildmybusinessnl. Ik denk graag kort, maar krachtig met je mee.
2️⃣ Pay it forward! Stuur dit gratis artikel door en help een andere Business Builder vooruit.
3️⃣ Schrijf je in voor None of your Business magazine, dan krijg je nieuwe artikelen vol tips automatisch in je inbox.
4️⃣ Wil je brainstormen over hoe je jouw klanten het beste kan begeleiden? Word lid van de Business Builder Club! Ik ben er elke dag om met je te brainstormen. Stel je vragen en krijg binnen 48 uur antwoord.