‘Een logo? Lekker boeiend! Een brand guide, who cares!? De beste verzenddoos voor je webshop? Niet nodig! Je aanbod tot in de puntjes perfectioneren voor je lanceert? Waarom zou je!’ Als je nu op het punt staat om een boze reactie te schrijven over waarom deze dingen wel belangrijk zijn voor een bedrijf: save your energy. Want dat weet ik, echter gaan dit artikel en de bijbehorende podcast aflevering over binnen 12 weken je bedrijf starten. Daarvoor maak ik graag gebruik van een Minimum Viable Product, ofwel een MVP. Daar zijn al die toeters en bellen niet voor nodig, check it out!
Andere artikelen afleveringen in deze serie:
Waar blijf jij hangen?
Dit artikel is voor de eeuwige hobbyist en ideeënbus. De ‘ondernemer’ die nog nooit een cent omzet heeft gedraaid. Is dat erg? Nee, zeker niet. Soms doe je er simpelweg langer over om je bedrijf up and running te krijgen. Echter komt er een moment waarop je als de baas van je bedrijf een beslissing mag maken. Blijf je hangen bij je bedrijfsidee of ga je nu echt actief ondernemen?
Want niet actief ondernemen lijkt veilig maar het kost je tijd, geld en energie. Je betaalt waarschijnlijk voor je website en domeinnaam. Misschien heb je al geld uitgegeven aan juridische documenten, een coach of een cursus. Je hebt al urenlang aan je eerste aanbod gewerkt. Je hebt onderzoek gedaan en wel honderd keer opnieuw je ideale klant beschreven. Hoeveel dat je tot nu toe heeft gekost? Wel, wat is je huidige uurtarief? Vermenigvuldig dat eens met hoeveel uren je al aan je inactieve bedrijf hebt besteed. Ja… dat is een aardig hoog bedrag dat je nog wil terugverdienen.
No worries, je bent niet de enige. Ik heb met veel ondernemers en managing directors van startups om de tafel gezeten, die ook bleven hangen bij de kleine details. Kleine details die (nog) niet belangrijk zijn als je kosten maakt terwijl je nog niets verdient. De afgelopen maanden sprak ik ook veel startende ondernemers tijdens mijn gratis Business Babbels. Het viel mij op dat veel ondernemers bij een idee bleven hangen. Dit is wat ze zeiden:
- Ik heb een idee voor een product, maar ik weet niet hoe ik het concreet kan maken.
- Ik weet veel over ondernemen, maar verder dan mijn domeinnaam registreren ben ik niet gekomen.
- Ik heb een aanbod, maar ik heb na drie maanden nog steeds niks verkocht.
- Ik heb een cursus/coach traject gevolgd, maar het was niet genoeg om echt te starten. Ik weet eigenlijk nog steeds niet hoe ik nu verder moet.
- Ik denk dat ik extra coaching nodig heb om te beginnen. Want ik blijf steeds alles opnieuw uitwerken omdat mijn aanbod nog niet goed genoeg vindt.
Join the club!
Yay, De Coworking Club is geopend! Are you in? Klik en ontdek hoe je in 12 weken je bedrijf kunt starten. Mijn methode is perfect voor startende ondernemers die hun bedrijf snel up and running willen krijgen.
Waarom ben je blijven hangen?
Voordat we verdergaan naar het praktische gedeelte van je bedrijf in 12 weken starten, moeten we het nog even hebben over de Business Builder mindset. Want door de startende ondernemers die ik heb gesproken, heb ik iets ontdekt. Onder alle vragen over praktische zaken, merk ik angst voor het onbekende op. Meestal is dat gevoel er door gebrek aan kennis en bewijs. Ik heb daar ook weleens last van. Ik heb soms bewijs nodig voor mijn nieuwe idee. Ik wil zeker weten dat als ik nu de sprong waag, dat het wel goed komt. Iets nieuws doen is soms eng.
Dat gevoel heb ik ook over De Coworking Club. Ik wil zeker weten dat als ik DCC in april lanceer, ik echt voldoende plekken voor dit nieuwe programma kan verkopen. Maar er is nog geen bewijs, dus moet ik het zelf gaan halen door gewoonweg te lanceren. Als de baas van mijn eigen bedrijf, kan alleen ik ervoor zorgen dat ik erachter kom of mijn nieuwe idee werkt. Door simpelweg De Coworking Club binnen 12 weken te ontwikkelen, verkopen en de eerste klanten te verwelkomen. Hier zet ik de Business Builder mindset voor in. Gewoon gaan!
Want als ik bij mijn idee blijf hangen, krijg ik nooit het bewijs. Bewijs in de vorm van een x-aantal verkopen en tevreden deelnemers van mijn programma. Evenals het bewijs dat ik ‘het’ echt kan en met ‘het’ bedoel ik mijn klanten succesvol van A naar B helpen. Immers is denken dat je iets kan, heel anders dan het daadwerkelijk kunnen én doen. Stel je voor dat het verkeerd gaat!? Oh man, knikkende knietjes en zweethandjes, haha! Ik zou mij echt mega rot voelen als mijn aanbod niks of te weinig oplevert. ‘Oh lord, moet er niet aan denken!’
Echter heb ik al het bewijs dat dit niet gaat gebeuren. Al mijn producten en services hebben altijd tevreden klanten opgeleverd, al was het er maar één. Dat is fantastisch bewijs! Door dit bewijs weet ik dat eventuele twijfels en angsten slechts een gevoel zijn. Ze horen bij het starten van iets nieuws . ‘I’ve got this, you’ve got this!’ De vraag is nu: ‘waarom ben jij blijven hangen? En hoe kun jij bewijzen dat je wel succesvol je bedrijf kan starten?’ Er is eigenlijk maar een antwoord op die laatste vraag. Ik quote hiervoor graag Nike: ‘Just do it!’
Kies voor een Minimum Viable Product, ofwel een MVP
Allright, je hebt als het goed is achterhaald waarom je bij een idee blijft hangen. Waarom je steeds aan je logo of website knoppen blijft werken. Terwijl je eigenlijk al weet dat die niet het grote verschil gaan maken. Wat nu? Wel, je kunt het bewijs gaan halen door het ontwikkelen van een Minimum Viable Product, ofwel een MVP. Een MVP is een basisversie van het uiteindelijke product of de service. Een basisversie moet goed genoeg zijn om te verkopen. Maar nog niet zo uitgebreid dat je er te veel tijd, geld en energie aan verliest.
Een goed voorbeeld van een MVP is Buffer (een social media plantool) van Joe Gascoigne. Hij is gek op Twitter. Echter vond hij het in 2010 maar verdomd lastig dat hij zijn tweets niet makkelijk kon inplannen en automatisch publiceren. Daarom bouwde hij zelf een simpele plantool die hij op 30 november 2010 lanceerde. De eerste betalende gebruiker kocht in december de betaalde basisversie, ofwel de MVP voor slechts $5 dollar. Nu in 2023, kost de basisversie van Buffer maandelijks $6 en de meest uitgebreide versie $120 per maand.
Joe laat je zien dat je niet altijd groots en geweldig hoeft te starten. De basisversie van Buffer was heel simpel. De website was niet super mooi, maar de plantool werkte prima. Ik spreek uit ervaring, want ik heb de gratis versie van Buffer in die tijd ook gebruikt. Klanten waren er blij mee en betaalde graag $5 per maand om hun tweets te plannen. Na een tijdje gaven klanten aan dat ze de tool voor meerdere social media kanalen zou willen gebruiken. Joe gebruikte deze feedback om Buffer verder te ontwikkelen, zodat je met deze plantool nu voor tien social media kanalen kunt plannen en publiceren.
Door de Buffer MVP kon Joe betaalbaar testen of zijn idee goed was. Hij creëerde zelfs wat cashflow door betalende gebruikers, waarmee hij zijn investering langzaamaan terugverdiende. Pas toen Buffer duizend tevreden gebruikers had en meer feedback kreeg, ging Joe helemaal los! Echter wist hij inmiddels zeker dat hij een goed idee had door tevreden en betalende klanten die goede resultaten kregen, yay! Inmiddels heeft Buffer zo’n 1 miljoen gebruikers mogen helpen met het plannen en publiceren van tweets.
Ontwikkel je eigen Minimum Viable Product
Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome, maar de 12 weken methode is die van mij. Binnen 12 weken kan ik een nieuw bedrijf of product ontwikkelen, verkopen en de eerste klanten verwelkomen. Net als Joe van Buffer vind ik het fijn om ideeën snel te kunnen testen in de praktijk. Hierdoor kan gauw bewijs verzamelen over mijn idee. Is de basisversie goed? Wat kan er beter of is het simpelweg niet het beste idee (voor dit moment)? Wat de uitkomst ook is, ik weet in ieder geval meer dan eerst en kan zo mijn bedrijf laten groeien.
Jij kunt ook in 12 weken je eigen Minimum Viable Product ontwikkelen. Door het in 12 weken te doen kun je niet blijven hangen bij logo’s, websites, brand guides en lintjes voor cadeauverpakkingen. Daar heb je namelijk niks aan als je geen aanbod hebt dat je kunt verkopen. Dus, first things first! Door jezelf een deadline te geven kun je niks anders dan full focus aan de slag te gaan. Het zorgt ervoor dat je prioriteiten stelt. Je nieuwe prioriteiten zijn je bedrijf up and running krijgen door je aanbod af te maken, verkopen en je eerste klanten te verwelkomen.
Laten we het praktisch houden. Dit is wat je kunt doen om je MVP, ofwel de basisversie van je eerste aanbod te maken. In het voorbeeld gebruik ik een broodbakcursus.
Stap 1. Schrijf je bedrijfsidee en/of aanbod uit met alle toeters en bellen. Denk aan een bedrijf waarmee je mensen leert om zelf de beste thuisbakker te worden. Go all out, je mag hier lekker groots dromen en denken.
Stap 2. Breng je grote idee terug naar een basisversie, ofwel de MVP. Bepaal hiervoor wat je aanbod sowieso aan resultaat moet opleveren. Kies voor je MVP voor één resultaat zoals:
‘Dankzij mijn broodbakcursus kun je binnen vier weken zelf een bruin brood bakken.’
Simpel. Toeters en bellen kunnen in dit voorbeeld een eigen bakstudio zijn, waar mensen live workshops kunnen volgen. Of diverse cursussen voor ingewikkelde broden zoals focaccia, stokbrood etc. Dat komt later! Start eerst met een basisversie, zoals een makkelijke cursus en een simpel resultaat: het bruine broodje dat iedereen zou kunnen maken dankzij de cursus.
Stap 3. Check of er voldoende potentiële klanten zijn die jouw aanbod nodig hebben. In dit voorbeeld willen ze bruin brood leren bakken. Zorg ervoor dat je uitzoekt of er genoeg zijn potentiële klanten zijn, om er een salaris en winst aan te verdienen. Zo ja, ga verder. Zo nee, hoe kun je het idee en resultaat aanpassen zodat er wel voldoende potentiële klanten beschikbaar komen?
Stap 4. Ontwikkel nu je MVP ofwel de basisversie van je product. In dit voorbeeld hebben we het over een broodbakcursus voor een bruin brood. Een cursus zoals deze zou uit tien lessen kunnen bestaan. Die je host op je eigen website achter een betaalmuur. Hierdoor kun je de kosten laag houden, de cashflow op gang brengen en je cursus testen met je eerste klanten.
Voor een MVP hoef je niet gelijk alle toeters en bellen in te zetten. In dit voorbeeld kies je voor een simpele cursus van tien lessen gericht op snel resultaat: zelf een bruin brood kunnen bakken. Livestreams, offline workshops en een welkomstcadeau per post zijn nog niet nodig. Denk: simpel, betaalbaar en makkelijk uit te voeren.
Stap 5. Zodra de MVP, ofwel de basisversie van je aanbod af is, kun je starten met de verkoop. Ik stel graag een doel voor mezelf op, bijvoorbeeld tien betalende deelnemers voor mijn nieuwe cursus. Met die tien deelnemers ga ik de cursus testen. De feedback van de deelnemers kan ik gelijk verwerken ‘as we go,’ zodat de cursus al vanaf dag één beter wordt. Ik kan nu ook zien of de cursus succesvol wordt afgerond en of mijn deelnemers echt zelf een bruin brood kunnen bakken. Dit kun je zien als je pilot.
Stap 6. Na de eerste ronde, ofwel de pilot van deze hypothetische broodbakcursus, weet je gelijk of de cursus goed is. Je kunt de cursus nu aan de hand van feedback optimaliseren. Denk aan een bonusvideo toevoegen en de cursus voor een hogere prijs verkopen tijdens de tweede ronde. Yes, je bent nu echt actief aan het ondernemen, whoohoo!
Stap 7. Rinse and repeat. Nu je het bewijs hebt dat je aanbod goed werkt of wat optimalisaties nodig heeft, kun je dit proces blijven herhalen voor nieuwe ideeën. Je kunt nu iedere keer binnen 12 weken lanceren en je idee testen. Werkt je idee niet? Dan heb je er niet al te veel tijd, geld en moeite in gestoken. Werkt je idee wel? Awesome, dan kun je de MVP, ofwel het basisproduct uitbreiden zoals bij stap zes beschreven staat.
En als je het nog niet doorhad: het bovenstaande proces voor het maken van een Minimum Viable Product is je huiswerk voor deze week, haha!
Keep your eye on the prize
Yes, nu weet je hoe je binnen 12 weken je eigen bedrijf up and running kunt krijgen. Je hebt ook in grote lijnen van mij geleerd hoe je een Minimum Viable Product kunt ontwikkelen. Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt, maar het moet wel gedaan worden. Als je eenmaal onderweg bent zonder afleidingen, kom je in de spreekwoordelijke flow. Je stopt met treuzelen en jezelf afleiden met kleine details. Immers heb je een deadline en moet je binnen 12 weken starten met verkopen. It’s time to boss up!
Dit proces geeft startende ondernemers de boost die ze nodig hebben om actief te ondernemen. Ik merk het zelf ook. Zoals eerder verteld is De Coworking Club mijn Minimum Viable Product, versie twee. Yep, want ik heb van versie één geleerd dat het programma iets miste. In al mijn enthousiasme had ik DCC gelanceerd als een coworking club, waar je lid kon worden om je taken af te maken. Maar heel eerlijk: SAAI! Daarom heb ik De Coworking Club een duidelijk doel gegeven:
‘Binnen 12 weken je eigen bedrijf up and running krijgen. Ofwel je eerste aanbod ontwikkelen, verkopen en je eerste klanten verwelkomen.’
Middels De Coworking Club kan ik jou als je tijdelijke rechterhand helpen om dit doel te behalen. Zodat je eindelijk je bedrijf kunt starten en actief kan ondernemen. Mede door het lanceren van DCC kan ik je het bewijs geven dat mijn 12 weken methode werkt. I practice what I preach. Door mijn eigen proces in deze artikelen te delen, hoop ik dat je ziet wat er mogelijk is voor jou. En dat het okay is om niet gelijk alles uit de kast te trekken voor je eerste aanbod en bedrijf.
Als laatste zou ik je graag willen vertellen dat je bedrijf starten, ongeacht hoe lang je er over zal doet, soms ongemakkelijk is. Soms moet je bikkelen en twijfel je wel honderd keer op een dag aan jezelf en je keuzes. Dat hoort bij ondernemen. Ik kan enkel voor mezelf spreken als ik zeg, dat het normaliseren van dit tijdelijke ongemak goed werkt. Ik zie het soms ongemakkelijke proces van een nieuw bedrijf of een aanbod lanceren, als iets dat erbij hoort. Ik ben ervan gaan houden, ik leun er zelfs op en geniet van de uitdaging.
Ondernemen is het leukste spelletje dat ik ooit heb gespeeld. De enige eindbaas die ik heb, ben ik zelf. Door het steeds tegen mijn eigen angsten, tekortkomingen en brein op te nemen, kom ik steeds dichter bij het laatste level: Build my Business neerzetten als dé online business school waar je niet alleen kennis opdoet, maar ook echt dingen voor elkaar krijgt. Waardoor je tijd bespaart op ondernemen en sneller kunt genieten van meer winst, vrije tijd en plezier.
Dusss, start vandaag bij level één en knal door tot je bij level honderd bent. You’ve got this en ik ben er om je te helpen.
Kaya-Quintana
Als je vragen hebt over je eigen bedrijf starten, dan kun je altijd bij mij terecht via info@buildmybusiness.nl. Ik denk graag met je mee over je uitdagingen. Uiteraard kun je mij ook op TikTok volgen voor antwoord in videovorm of een berichtje sturen via Instagram @buildmybusinessnl.