Instagram is geen photo sharing app meer

Adam Mosseri, de directeur van Instagram kondigde vier weken geleden aan dat Instagram geen ‘photo sharing app’ meer is. Wat betekent dat voor ons als ondernemers? Aangezien wij bij Build my Business kant en klare content tools en strategieën verzorgen, hebben wij dat voor jou uitgezocht. In totaal wil Instagram vier grote veranderingen doorvoeren, waarvan er een aantal al beschikbaar zijn zoals reels. Nu Instagram geen photo sharing app meer is, is het handig om als ondernemer mee te ontwikkelen. Check it out!

Entertainmentwaarde

Instagram heeft onderzoek gedaan naar wat gebruikers van de app graag willen. Volgens Adam is dat entertainment. Middels de nieuwe (toekomstige) functies op Instagram wil het bedrijf meer entertainmentwaarde bieden. Iets wat hun concurrent TikTok al goed voor elkaar heeft. Voor Instagram is het heel belangrijk dat jij als gebruiker de app steeds langer gebruikt. Hoogstwaarschijnlijk heeft dat te maken met het aantal advertenties dat Instagram dan aan jou kan laten zien. Advertenties zijn immers een groot onderdeel van het verdienmodel dat Instagram momenteel gebruikt. Instagram is geen photo sharing app meer waardoor ze nieuwe functies moeten ontwikkelen om

TikTok, een grote concurrent

Instagram gaat de strijd aan met TikTok. Op TikTok kun je momenteel tot drie minuten aan video delen en je account snel en redelijk makkelijk laten groeien. Instagram probeert daar iets aan te doen met reels. Video’s worden dan ook steeds belangrijker op Instagram volgens Adam. Reels lijken al een tijdje meer organisch bereik te krijgen dan een gewone foto post. Daarom vind je als Build my Business abonnee in de contentplannen regelmatig post ideeën voor reels terug. 

Zelf hebben wij al een aantal tests uitgevoerd met reels. Op een business account over bullet journaling met slechts 94 volgers (op het moment van schrijven) kreeg deze reel binnen drie uur meer dan 2768 views. Dat is uiteraard behoorlijk veel bereik voor zo’n klein account. Deze reel leverde zelfs een nieuwe volger op. Meer reels plaatsen kan dus een goede optie zijn voor het organisch genereren van nieuwe volgers. Immers is het organische bereik van reels momenteel erg groot en kunnen nieuwe klanten jouw bedrijf makkelijker ontdekken.

Ecommerce en webshops

Adam heeft ook aangegeven dat ze de komende tijd meer aandacht zullen geven aan shop functies voor webshops. Instagram wil als bedrijf inspelen op online shoppen. Deze vorm van winkelen heeft namelijk meer terrein gewonnen door de lockdowns tijdens de pandemie. Door meer shop functies toe te voegen willen zij ondernemers met webshops helpen met het verhogen van het aantal verkopen. Het is dus een goed idee om je webshop aan je Instagram profiel te koppelen.

Instagram is geen photo sharing app meer
Instagram is geen photo sharing app meer

Creators en personal brands

Influencers ofwel content creators zoals Instagram ze noemt, krijgen ook meer mogelijkheden. Instagram zal hoogstwaarschijnlijk creators die content maken waardoor je langer blijft hangen in de app, belonen met meer bereik en extra functies. Zo gaan er geruchten rond over een functie die creators de mogelijkheid geeft om geld te verdienen met Instagram content. Concrete plannen hebben wij nog niet kunnen ontdekken, maar het klinkt veelbelovend! Want dit zou kunnen betekenen dat jij als ondernemer een extra inkomstenstroom kunt ontwikkelen.

Is Instagram nu nutteloos voor ondernemers?

Goed nieuws! Zelfs nu Instagram geen photo sharing app meer is kan het nog steeds nuttig zijn voor ondernemers. Echter is het een goed idee om met de app mee te ontwikkelen. Als ondernemer kom je niet meer weg met af en toe wat leuke plaatjes posten. Het maken van content vraagt nu echt om een sterke strategie waarin jij niet enkel post over je bedrijf zonder gezicht. Het lijkt er namelijk op dat Instagram personal brands en creators voorrang wil geven. Ofwel, ondernemers die ook op eigen titel de aandacht van Instagram gebruikers vast kunnen houden krijgen wellicht meer voordelen.

Denk aan meer bereik, extra opties in je profiel en geld verdienen met je content zoals hierboven besproken. Dit betekent dat jezelf ontwikkelen als creator (met een personal brand) een goed idee is. Ga van een gezichtloos bedrijf naar een bedrijfsprofiel waarop klanten jou ook als ondernemer regelmatig voorbij zien komen en een band met je kunnen opbouwen. Zorg ervoor dat je klanten kunt ‘vermaken’ met content die de aandacht langer aanhoudt. Want wat als een paal boven water blijft staan is dat mensen van mensen kopen. 

Zo kun je Instagram beter inzetten voor je bedrijf

De grootste tip die wij je kunnen geven is gebruik maken van storytelling. Stop met het posten van plaatjes en losse posts die slechts kort de aandacht vasthouden. Maak bijvoorbeeld gebruik van onze kant en klare contentplannen waarin wij je de hele maand lang helpen met het vertellen van een verhaal. Vanuit de psychologie weten we dat mensen graag verhalen volgen en daarom iedere keer weer terugkomen op jouw profiel. Dit is precies waar Instagram op inzet, want als bedrijf willen zij ervoor zorgen dat gebruikers heel lang in de app blijven hangen.

Start met het opbouwen van je personal brand, ofwel laat minstens een keer per week je eigen gezicht en/of je team zien. Gezichtsloze bedrijven op Instagram verliezen namelijk terrein. Klanten zijn op zoek naar een menselijke connectie, zeker tijdens de pandemie waardoor mensen vaak alleen thuiszitten. Wil je meer verkopen? Zorg er dan voor dat potentiële klanten zich thuisvoelen op jouw Instagram profiel. Hierover vind je meer tips op ons Instagram account waarop we elke week post ideeën en content marketing strategieën delen.

Heb jij je content marketing strategie voor Instagram al aangepast? Of blijf je vasthouden aan wat ooit heeft gewerkt?

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.