Jawel, TikTok is al een tijdje aan het knallen, ook in Nederland. In deze toffe app kun je jezelf uren verliezen in alle content en als ondernemer kun je er een hoop potentiële klanten aantrekken. Echter zijn de mogelijkheden op TikTok voor ondernemers nog niet duidelijk voor iedereen. No worries! Dat is niet gek, want TikTok is nog volop in ontwikkeling. Eigenlijk kan niemand met zekerheid zeggen wat deze app jou kan opleveren in de toekomst. Er zijn wel al heel wat mooie voorbeelden van bedrijven en ondernemers die dankzij TikTok succesvol zijn, let’s check it out!
Ontdek andere artikelen en podcast afleveringen in deze serie:
- TikTok voor ondernemers
- TikTok inzetten voor je bedrijf: de ROI
- TikTok marketingstrategieën voor ondernemers en bedrijven
- Praktische TikTok video tips voor ondernemers
Wat is TikTok (voor ondernemers)?
In het kort is TikTok de vernieuwde versie van de Musical.ly app. Die is in Nederland niet super bekend en ook niet meer beschikbaar. Door Musical.ly kon je met bekende soundbites, ofwel korte geluidsopnames van gesprekken en liedjes playbacken. Het was vooral een leuke app waarmee je even lekker gek kon doen. Musical.ly werd in 2017 overgenomen door het Chinese bedrijf Bytedance. Dit bedrijf combineerde Musical.ly met hun eigen app genaamd TikTok.
TikTok bestaat in China al sinds 2016 en is daar ook (als een variant van TikTok) bekend als Douyin. Echter werd TikTok in 2017 ook buiten China gelanceerd zodat we er in andere werelddelen ook gebruik van kunnen maken. En hoe! Er zijn wereldwijd 1 miljard actieve gebruikers. Ter vergelijking, Instagram zit wereldwijd op zo’n 1,28 miljard actieve gebruikers. Door de snelle groei van TikTok is het een zeer interessante app voor ondernemers, want er zijn veel potentiële klanten op te vinden.
Als je van TikTok gebruik wil maken heb je wel tijd en zin nodig. Immers bestaat de content op TikTok vooral uit video’s. Als je niet weet hoe je video’s kunt maken, moet je dat eerst leren. Gelukkig is het maken van video’s met de TikTok app redelijk makkelijk en kun je het best snel onder de knie krijgen. Als je weet dat jouw potentiële klanten goed op video reageren, dan is het zeker de moeite waard om een deel van je tijd en marketingplan voor TikTok in te richten.
Kun je door TikTok echt klanten krijgen?
Om deze vraag te beantwoorden kunnen we ter vergelijking Instagram erbij pakken. Als ik heel eerlijk ben, is Instagram voor mij al een paar jaar niet meer leuk. Niet voor mijn eigen amusement, maar ook niet voor mijn bedrijf. Immers werk ik me een slag in de rondte om content te maken die Instagram bijna niet verspreidt onder mijn volgers. Terwijl ik op TikTok binnen een paar dagen twintig volgers erbij heb, die daadwerkelijk interesse tonen in wat ik te zeggen heb. TikTok voor ondernemers biedt wat mij betreft veel kansen om op een andere manier potentiële klanten aan te trekken.
Want in Nederland heeft TikTok al zo’n 3 miljoen gebruikers. De grootste groep gebruikers is tussen de 15 en 24 jaar. Maar vergis je niet, de dertigers zijn aan het inhalen. De groep van 25 tot 34 jaar is steeds actiever in deze app. Ik ben zelf 34 en ik kom inderdaad regelmatig leeftijdsgenoten op mijn FYP (For You Page) tegen. TikTok zelf geeft aan dat twee van de drie gebruikers aankopen doet in/via de app en dat 50% van livestream kijkers na de livestream een nieuw product aanschaft.
Als je deze app goed inzet, kun je dus aardig wat verkopen. Of in ieder geval nieuwe leads voor je aanbod genereren. Op LinkedIn vroeg Richard (trainer/coach), of het ook mogelijk is om vooraf te onderzoeken of je doelgroep op de app aanwezig is. Daarop zeg ik: deels. Immers deelt TikTok veel statistieken en inzichten die je kunt doornemen. Door op de app te zoeken naar je branche, niche of onderwerp kun je zelf checken of er voldoende gebruikers zijn.
Zijn er genoeg potentiële klanten? Top! Dan is het vooral belangrijk dat je minstens drie maanden zelf content deelt. Je kunt dan zien of je ideale/potentiële klant daadwerkelijk behoefte heeft aan jouw content en aanbod. De gebruikers van deze app hebben er namelijk geen moeite mee om hun ongezouten meningen en kritieken te uiten. Maar als ze jou of je service wel leuk vinden, staan ze er ook voor open om je te steunen en te shoppen bij je bedrijf. Het beste marktonderzoek voer je uit door daadwerkelijk de markt op te gaan en klanten te ontmoeten. Gelukkig kan dat op TikTok heel makkelijk!
Past TikTok bij mijn bedrijf?
Richard heeft een heel goede vraag gesteld over marktonderzoek en ik wil daar nog iets meer informatie over delen. Want TikTok past niet bij elke ondernemer en bedrijf. Zoals eerder verteld heb je er tijd en zin voor nodig. Een dikke huid is ook fijn, want de gemiddelde TikTok gebruiker is niet altijd even aardig. Daarnaast kun je zelf makkelijk en snel testen of de content die je maakt aansluit op je ideale klant, die zich wellicht ook op TikTok bevindt.
Op TikTok zijn heel veel bedrijven aanwezig. Ik heb psychologen, coaches, handmade product webshops, kunstenaars, marketeers, consultants, content creaters, influencers, restaurants en mensen die wol verkopen voorbij zien komen. Laserprinters, sticker makers, muzikanten, fashion stylisten, dansers en recensenten. Als je het kunt bedenken, dan is het aanwezig op TikTok. De vraag is vooral of jij je eigen plekje op TikTok wil creëren en er zelf een markt voor wil starten op deze app.
Als laatste is het fijn om te bedenken welk type content je wil maken. Want de meeste mensen denken dat TikTok alleen voor dansers is. Ze hebben een paar keer gezien dat mensen dansfilmpjes delen en dus geven ze de app geen kans. Echter kan je op TikTok ook vloggen, tutorials delen, livestreams hosten, tips geven, coachen, vragen beantwoorden, koken, sketches doen en helemaal los gaan met de tofste edits met allerlei effecten. Jij bent de baas van je bedrijf, dus als jij je creativiteit de vrije loop laat kun je met TikTok alle kanten op.
TikTok basics voor ondernemers
Ik kan nog uren vertellen over TikTok, maar de TikTok basics voor ondernemers zijn helder. In Nederland kun je ruim drie miljoen gebruikers aanspreken. De app wordt inmiddels ook dagelijks gebruikt door volwassenen. En nee, je hoeft geen dansjes te doen als je dat niet wil. Er wordt via TikTok goed gekocht en je kunt er veel leads, ofwel potentiële klanten uithalen. Op TikTok kun je ook nog eens sneller organisch groeien dan op Instagram.
Zo begon ik op 1 februari 2023 met 128 volgers en zit ik op 7 februari 2023 alweer op de 160. Dat zijn 32 volgers in een week dankzij een video per dag. Volgers genereren op TikTok is dus niet zo moeilijk. Echter is het aantrekken van potentiële klanten andere koek. Als je echt middels deze app klanten wil aantrekken, heb je een strategie nodig. Dit betekent dat je niet zomaar op alle trends inhaakt en echt een duidelijk onderwerp kiest.
Anders trek je allerlei random volgers aan. En zoals je wellicht al weet staan veel volgers niet gelijk aan veel klanten. Er zijn heel wat grote TikTokkers en Instagrammers die geen drol aan hun volgers verdienen. Een van de TikTok basics voor ondernemers is dan ook echt een strategie kiezen en een deel van je marketingplan voor deze app inrichten. Anders ben je tijd aan verdoen en tijd is geld!
Mocht je nog vragen hebben over de TikTok basics voor ondernemers, dan mag je uiteraard een reactie achterlaten. Je mag mij ook altijd mailen op info@buildmybusiness.nl of een berichtje op Instagram sturen via @buildmybusinessnl, want ik denk graag met je mee. Binnenkort lanceer ik ook mijn TikTok cursus en in het volgende artikel en de bijbehorende podcast aflevering gaan we de ROI en praktische kant van TikTok bespreken.
Stay tuned,
Kaya-Quintana
P.S. Ken je een andere Business Builder die ook de mogelijkheden op TikTok voor ondernemers wil ontdekken? Pay it forward en deel dit gratis artikel of de podcast aflevering zodat we nog meer Business Builders kunnen helpen aan meer winst, vrije tijd en plezier.