De 30 dagen social media sprint voor Instagram en LinkedIn

De afgelopen weken zat het achter de schermen privé niet mee. Er gebeurde van alles en uiteindelijk kreeg ik een vage griep te pakken. Daarnaast heb ik maandenlang geluidsoverlast gehad door werkzaamheden aan de weg naast mijn huis, waardoor een podcast aflevering opnemen niet te doen was. Oh, en ik was ook al mijn inspiratie kwijt. Daarom bedacht ik de 30 dagen social media sprint.

Dankzij de social media sprint werk ik voor 30 dagen aan dagelijks posten op Instagram en LinkedIn. Immers weten mijn potentiële klanten mij op deze twee social media kanalen het beste te vinden. Door dagelijks content te delen, met als doel mijn personal brand versterken, kan ik de juiste klanten aantrekken. En dat is hard nodig, want potentiële klanten moeten weten waarvoor ze bij mij terecht kunnen.

Omdat ik een tijdje weinig posts had gedeeld, vergeten potentiële klanten mij weer. Logisch, want er wordt enorm veel content gedeeld en als je niets deelt, val je niet meer op. De 30 dagen social media sprint helpt mij om weer op te vallen bij potentiële klanten, maar dan op een leuke manier. Daarbij krijg ik mijn inspiratie weer terug, want als je 30 dagen de focus legt op een nieuwe gewoonte, dan blijft die goed hangen!

Mijn IMA methode

Om mijn inspiratie voor content weer terug te krijgen, houd ik mijn IMA methode aan: Informeren, Motiveren en Activeren. Deze drie categorieën maken het makkelijk om te bedenken wat ik kan posten, love it! Je kunt content marketing, ofwel alles wat je doet om te verkopen middels o.a. social media content, zo creatief maken als je wil. Echter kun je ook te veel van jezelf vragen, waardoor posten op social media als te veel werk aanvoelt.

Herkenbaar? Yep, dat is ook een van de grootste redenen waarom veel ondernemers het niet volhouden om te posten op social media. Want je ‘moet’ zoveel doen, dat het een baan op zich wordt. Echter heb je ook genoeg andere dingen te doen, zoals je klanten blij maken en goed voor jezelf en je bedrijf zorgen. Daarom zeg ik tegen bijna al mijn klanten: ‘Less is more!’ 

Een goede post per week is beter dan vijf posts die te weinig om het lijf hebben. Die je dan toch maar deelt omdat het ‘moet.’ Daarom raad ik je aan om het bij deze drie categorieën te houden. Als je middels je social media content klanten kunt Informeren, Motiveren en Activeren, kom je namelijk al een heel eind. Vaak is de IMA methode voldoende om meer potentiële klanten van social media naar je kassa te leiden.

Dus, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Precies, it makes no sense! Als je net als ik inspiratieloos bent en je moeite hebt met posten weer oppakken, houd het dan simpel. Je potentiële klanten zullen er ook blij mee zijn. Immers krijgen zij ook bakken content over zich heen en is het een verademing om iemand te volgen die het simpel houdt. Iemand die het makkelijk maakt om te leren en jezelf of je bedrijf te optimaliseren.

Start met je personal brand

Als je net als ik even niet mee weet wat je op social media kan delen, ga dan even terug naar de basis. Zo was ik zonder focus heel enthousiast van alles aan het delen over ondernemen. Dat maakt het voor potentiële klanten heel lastig om middels mijn content te ontdekken waarvoor ze bij Build my Business moeten zijn. Ik moest mijn eigen personal brand daarom eens goed onder de loep nemen. Jij kan hetzelfde doen.

Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Waar wil ik bekend om staan? 
  2. Voor welk aanbod moeten klanten gelijk aan mij denken?
  3. Welke drie dingen moet ik echt op social media delen, om de bovenste twee antwoorden om te zetten in klanten?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn personal brand een beetje had verpest, door mezelf niet aan de bovenstaande vragen te houden. Ik vind namelijk heel veel dingen interessant en kan je van alles over ondernemen vertellen.

Echter maakt een mix van informatie in mijn social media posts het lastig om goed te verkopen. Want als het niet duidelijk is waarvoor je bij mij moet zijn, dan denk je ook niet aan mijn aanbod.

Daarom stelde ik mezelf de bovenstaande drie vragen en gaf ik de volgende antwoorden:

  1. Ik wil bekend staan als de business consultant en marketeer, die startende ondernemers helpt met hun bedrijf opstarten in 12 weken. Met behulp van onbeperkte business coaching en consulting. 
  2. De Coworking Club waar ik een flexibel abonnement voor onbeperkte business coaching en consulting verzorg, met de  Business Builder cursus.
  3. Hoe je een bedrijf binnen 12 weken kunt opstarten. Wat de mogelijke resultaten zijn als je dat middels mijn aanbod doet. Waarom je bij mij moet zijn om je bedrijf op te starten en waar je kunt shoppen.

Als je zin hebt om wat ‘huiswerk’ te doen, kun je deze vragen voor jezelf beantwoorden. Zorg er wel voor dat je niet klakkeloos mijn antwoorden overneemt. Het belangrijkste is dat je dicht bij jezelf blijft, want jouw unieke antwoorden zorgen voor unieke social media posts. Dat is wat je nodig hebt om positief op te vallen bij potentiële klanten. Als extra tip kan ik je ook vertellen dat je antwoorden kort, maar krachtig mogen zijn.

Maak een social media plan

Yep, je bent lekker bezig! Je weet nu dat je volgens mijn IMA methode Informerende, Motiverende en Activerende posts kunt delen. Je weet ook dat je die posts kunt vullen met informatie op basis van je personal brand. Ofwel, hetgeen waarvoor jij bij potentiële klanten bekend om wil staan. Je hebt ook uitgezocht welke informatie je daarvoor moet delen door de drie vragen te beantwoorden. Nu kun je een social media plan maken.

Voordat je een plan gaat maken, wil ik wel uitleggen dat er een verschil is tussen een strategie en een plan. Een strategie staat voor hoe jij potentiële klanten naar je kassa gaat leiden. Je plan beschrijft wat, waarom en wanneer je dat gaat doen. Op basis van mijn 30 dagen social media sprint, is jouw strategie je eigen personal brand op social media versterken. Hoe jij klanten naar de kassa gaat leiden, doe je door jezelf bekend te maken als ‘the go to person’ in jouw vakgebied. Zodat klanten voor jou kiezen en niet de voor de concurrent, die minder of niet bekend is.

In je social media plan beschrijf je welke dagelijkse handelingen je daarvoor uitvoert. Denk aan elke dag op social media posten en in het weekend een speciale aanbieding promoten. Je plan is dus heel praktisch en gericht op je dagelijkse inzet om je strategie, ofwel hoe jij klanten naar de kassa leidt, succesvol uit te voeren. Het is belangrijk om dit te weten, omdat je zonder strategie geen doel hebt en daardoor doelloos gaat posten.

In je social media plan beschrijf je daarom op de eerste bladzijde je strategie. Zodat je nooit kunt vergeten hoe je klanten naar de kassa gaat leiden en wat je daarvoor moet delen. Vervolgens kun je een post frequentie kiezen, ofwel hoe vaak je per week gaat posten. Ik ga meestal voor minimaal drie a vier posts per week. Dat komt neer op om de dag posten, tenzij ik dus een sprintje wil trekken om meer potentiële klanten te bereiken.

Vervolgens kun je posts inplannen. Schrijf op wat je de komende week wil delen aan de hand van je personal brand strategie en de IMA methode. Als je drie posts per week gaat delen, dan kies je voor een Informerende, Motiverende en Activerende post. Yep, dat zijn al drie posts met een super helder doel. Schrijf de teksten, kies bijpassend beeld uit en plan ze in met je favoriete plantool. Het is makkelijker dan je denkt!

30 dagen social media sprint

Start met de 30 dagen social media sprint

Als je nu enthousiast bent over posten op social media, dan is dit de beste tijd om door te pakken. Volg simpelweg mijn praktische tips uit dit artikel en de bijbehorende podcast. Als je het lastig vindt om zelf een social media sprint te plannen, dan kun je mee doen aan mijn 30 dagen social media sprint, van 1 tot en met 30 september 2023. Tijdens deze sprint leer je meer over content marketing en zet ik 30 posts voor je klaar.

Yep, ik zorg ervoor dat je dertig dagen lang een post concept van mij krijgt. Een social media tekst die je makkelijk kunt aanpassen met je eigen bedrijfsnaam, aanbod, links en ervaringen. Ik geef je ook handige beeld ideeën en deel handige hashtags. Zodat je aan het eind van de 30 dagen social media sprint, je eigen personal brand op Instagram en/of LinkedIn hebt geclaimd. Waardoor potentiële klanten weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. 

Klinkt goed, vind je ook niet? Als je samen met mij een sprintje wil trekken, dan kun je jezelf aanmelden via deze link. Doe het wel voor 30 augustus 2023, want op 1 september gaan we samen van start. Op 30 september zie ik je dan heel graag bij de finish line.

Ready, steady, sprint!

Tiktok marketingstrategieën

Join the sprint!

Zet binnen 30 dagen je Instagram en/of Linkedin profiel in voor het aantrekken van je droomklanten. Tijdens de 30 dagen social media sprint ontvang je 30+ kant en klare social media teksten, handige cursussen en feedback op je social media posts. Je kunt gelijk starten na het inschrijven.

Heb je nog vragen?

Laat een reactie achter onder dit artikel of mail naar info@buildmybusiness.nl. Ik reageer binnen 48 uur, tenzij het weekend of een feestdag is. Ik denk namelijk graag met je mee voor kort advies. En als je een andere ondernemer kent die dit artikel of de podcast aflevering nodig heeft, pay it forward! Helpen is gratis, dus stuur het linkje even door. Zo kunnen we samen zo veel mogelijk Business Builders vooruit helpen.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.