fbpx

Dit is waarom je geen klanten uit je content haalt, deel 1

waarom je geen klanten uit je content haalt

Elke dag content delen zonder resultaat is frustrerend. Content marketing draait om klanten genereren door het delen van nuttige content, maar wat als dat niet lukt? Gelukkig zijn er een aantal strategieën die je kunt inzetten om ervoor te zorgen dat je wel klanten uit je content haalt. In dit artikel delen wij praktische strategieën die je gelijk kunt inzetten om ervoor te zorgen dat je wel klanten uit je content haalt, here we go!

Dit is waarom je geen klanten uit je content haalt

Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom je geen klanten uit je content haalt. In dit artikel zoomen wij in op de vijf oorzaken die we de laatste tijd vaak voorbij zien komen. Na het lezen van dit artikel kun je checken of je de onderstaande punten op je eigen content kanalen ziet, of juist niet. Je kunt dan op tijd je contentstrategie aanpassen voor beter resultaat, ofwel het genereren van klanten door het delen van content.

De punten waar je op kunt letten zijn:

  • Je hebt het alleen over jezelf.
  • Je post enkel selfies.
  • Je promoot constant je product of service.
  • Je reageert niet op de comments en berichtjes die je krijgt.
  • Je doet niet aan cross-promotion.
content marketing strategie
dit is waarom je geen klanten uit je content haalt

Je hebt het alleen over jezelf

Bij Build my Business maken we content voor de lange termijn. We zetten in op content waar je (potentiële) klanten nuttige informatie uit kunnen halen. Het is daarom een goed idee om te kijken naar wat je deelt. Als je het enkel over jezelf hebt dan heeft de klant niets aan jouw content. Ofwel, wanneer je content alleen bestaat uit informatie over wie jij bent, wat je doet of je mening, dan is het tijd om je content marketing strategie aan te passen.

Alhoewel het zeker een goed idee is om regelmatig iets te delen over jezelf, mag er meer balans zijn. Klanten volgen jou omdat ze geïnspireerd en gemotiveerd willen worden. Ze willen door je content te weten komen of jouw bedrijf voor hen de beste optie is. Richt je middels content op het informeren van de klant met nuttige informatie. Want uiteindelijk weet de klant wie jij bent. Maar als je het enkel over jezelf hebt krijgt de klant niet de juiste informatie om de beste keuze te maken: Kopen bij jouw bedrijf.

Je post enkel selfies

Deze tip is met name gericht op Instagram, immers draait dit platform om beeld. Dit punt sluit ook aan op de bovenstaande tip. Immers zijn er ook veel ondernemers die op Instagram enkel selfies posten, zelfs als hun captions niet over zichzelf gaan. Echter zijn mensen visuele wezens waardoor het delen van divers beeldmateriaal belangrijk is. Wanneer je enkel selfies post krijgen je potentiële klanten nooit een voorproefje van de resultaten die jij voor hen kunt genereren.

Het is daarom een goed idee om selfies regelmatig af te wisselen met foto’s van je producten. Wanneer je een fashion merk runt kun je bijvoorbeeld de nieuwe collectie fotograferen op een model. Zo kunnen klanten zien hoe de nieuwe kledingstukken op hun lichaam eruit kunnen zien. Hetzelfde geldt voor beauty producten. Wanneer je een service verkoopt kun je voor en na foto’s delen, evenals reviews en resultaten van tevreden klanten. Zien doet geloven en begrijpen doet kopen.

Je promoot constant je product of service

Er is niets mis met je product of service promoten, het is zelfs nodig om ervoor te zorgen dat je klanten uit je content haalt. Echter wil geen enkele klant een bedrijf of ondernemer volgen die enkel aan het verkopen is. We raden je om deze reden aan om verhalen te vertellen over je product of service. Neem je klanten middels de content die je deelt mee op reis, laat hen zien wat er mogelijk is als ze bij jou kopen.

Wanneer je de voordelen van producten en services in de vorm van een verhaal presenteert, voelt het fijner aan voor de klant. Immers hoef je hierdoor niet steeds te roepen: ‘Koop dit of koop dat!’ Je presenteert simpelweg de resultaten van je product of service in een meeslepend verhaal dat je middels content deelt. Hierdoor worden potentiële klanten nieuwsgierig en gaan ze vanzelf aan je vragen waar en hoe ze bij jou kunnen shoppen. Want na het volgen van je verhaal willen ze ook graag mooie resultaten genereren.

Je reageert niet op de comments en berichtjes die je krijgt

Wanneer je content deelt krijg je ongetwijfeld reacties. Denk aan reacties onder je blog artikel, een vraag over je podcast of een reactie op de nieuwe collectie die je hebt gedeeld op social media. We zien dat veel ondernemers niet reageren op de comments die ze van hun (potentiële) klanten krijgen. Hierdoor kunnen klanten het idee krijgen dat zij er pas toe doen wanneer ze iets bij jou kopen.

Terwijl klanten vaak meer aandacht nodig hebben vóór de aankoop. Immers zijn er veel klanten die net iets meer informatie nodig hebben om de juiste beslissing te maken. Daarom is het belangrijk dat je comments en berichtjes niet enkel als reacties ziet, maar als belangrijke vragen van klanten. Je kunt het reageren op reacties dan ook zien als klantenservice. Tevens geven de algoritmes van Facebook, Instagram en Linkedin posts met veel reacties meer bereik. Dit betekent dat je posts aan meer potentiële klanten worden getoond, yes!

content marketing voor ondernemers
 geen klanten uit je content haalt

Je doet niet aan cross-promotion

Wanneer wij het bij Build my Business over content marketing hebben, dan bedoelen wij content in alle vormen. Denk aan Youtube video’s, podcasts, nieuwsbrieven, blog artikelen, Clubhouse rooms en livestreams. Toch denken veel ondernemers bij content marketing alleen aan het delen van social media posts. Echter zijn je social media kanalen vaak het eerste punt waar je klanten kennis met je maken.

Wanneer je geen klanten uit je content haalt, dan kan het zijn omdat je jouw klanten op je social media kanalen houdt. Daarom is het belangrijk om cross-promotion in te zetten. Gebruik bijvoorbeeld je social media kanalen om je klanten naar je website of webshop te trekken middels het delen van blog artikelen. Op social media kanalen kunnen je klanten namelijk niets kopen, maar middels cross-promotion kun je klanten sturen naar de plekken waar ze daadwerkelijk bij je kunnen afrekenen.

Met deze vijf content marketing strategieën kun je ervoor zorgen dat je wel klanten uit je content haalt.

P.S. Wil je ook gebruik maken van ons mini contentplan om je zakelijke social media kanalen een boost te geven? Super, schrijf je dan hieronder in voor onze e-mailupdates en ontvang binnen vijf minuten ons contentplan cadeau. Vergeet niet je spam te checken!

.

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.