Versla je concurrenten, maak een SWOT-analyse | Business Basics 3

Een paar jaar geleden had ik een klant die een fashion accessoire had bedacht. Ze was ervan overtuigd dat ze veel stuks kon verkopen. Na een snelle SWOT-analyse vertelde ik haar eerlijk dat het een heel specifiek product was. En dat het verkopen ervan wellicht niet zo makkelijk zou zijn. Want niet iedereen zat op haar product te wachten. Maar ze was zo verliefd op haar eigen idee, dat ze al het advies van mij en m’n collega’s negeerde. 

Het resultaat: het product verkocht voor geen meter en zij bleef zich maar afvragen waarom. Dat het product slecht liep kwam volgens haar altijd door iemand anders. Zucht… oogrol… zucht… Als je een bedrijf start en/of een nieuw aanbod wil ontwikkelen, doe dan eerst een SWOT-analyse. Analyseer de slagingskans voor je bedrijf. Want een goed idee is pas echt goed, als het ook in de praktijk werkt. Niet alleen in je brein of fantasie.

Toch slaan veel startende ondernemers onderzoek en analyse over. Tot ze de keiharde waarheid inzien: in de eerste helft van 2022 stopten 64.000 eenmanszaken met bestaan. Dit kun je voorkomen door goede voorbereiding, dat is het halve werk. Nee, dit is niet het meest coole onderdeel van ondernemen. Het klinkt niet zo sexy als kunnen zeggen dat je 100 klanten hebt. But guess what!? Dankzij goed onderzoek kun je ervoor zorgen dat je daadwerkelijk klanten krijgt én houdt. Start your research now!

Wat is een SWOT-analyse?

Dankzij een SWOT-analyse breng je de sterke en zwakke punten van je bedrijf in kaart. Je ontdekt ook de bedreigingen en de kansen. De naam SWOT-analyse is wellicht een beetje misleidend, want het kan heel moeilijk en ingewikkeld overkomen. Ik denk dat dit de reden is waarom veel startende ondernemers de analyse overslaan. Maar goed nieuws! Een SWOT-analyse is veel makkelijker in te zetten dan je denkt. Dit is waar SWOT voor staat:

Strength – Sterke punten 

Weaknesses – Zwakke punten

Opportunities – Kansen

Threats – Bedreigingen

Zo maak je een swot analyse

Wat levert een SWOT-analyse op?

Een SWOT-analyse helpt je om kritisch, maar ook innovatief naar je bedrijf en/of aanbod te kijken. Wat zijn de sterke punten en waarom zijn die sterk? Welke zwakke punten kun je opsporen en verbeteren? Zijn er nog kansen die je kunt pakken, zoals een gat in de markt? Heb je bedreigingen opgemerkt vanuit de concurrent, de staat waarin de wereld verkeerd of je eigen financiële status? Dankzij de analyse ontdek je op tijd deze belangrijke punten.

Omdat je op tijd de sterke en zwakke punten opspoort, kun je voor het lanceren van je bedrijf die zwakke punten oplossen. Zijn er kansen? Super, dan kun je bijvoorbeeld je aanbod daarop aan laten sluiten zodat je er meer van kunt verkopen. Bedreigingen in de vorm van bijvoorbeeld concurrenten, kun je op tijd het hoofd bieden. Wat hebben zij dat jij niet hebt? Hoe kun je dat fixen? Door de analyse vergroot je de slagingskans van je bedrijf.

Hoe gebruik je de SWOT-analyse?

De SWOT-analyse gebruik je dus om je bedrijf en/of aanbod te analyseren. Zodat je die roze bril kunt weggooien en je bedrijf plus aanbod, vanaf de start goed kunt verkopen. Het grootste voordeel is dat je hierdoor niet in de put raakt, omdat je te weinig verkoopt en eigenlijk niet weet waarom. Een SWOT-analyse kun je opnemen in je businessplan. Hierdoor weet je precies waar je aan kunt werken en wat er al goed gaat.

De analyse maken kun je heel simpel houden. Met een A4tje en minimaal drie punten per kopje kom je een heel eind. Ik raad mijn studenten altijd minimaal drie punten per onderdeel aan. Het liefst zie ik je helemaal los gaan met onderzoeken wat de sterke en zwakke punten zijn, evenals de kansen en bedreigingen. Hoe meer je weet over de positie van je bedrijf en aanbod, hoe beter je straks eventuele obstakels uit de weg kunt ruimen.

Zo maak je een swot analyse

Wees eerlijk en schrijf alles op

Ik heb opgemerkt dat ondernemers de SWOT-analyse vaak kort, maar krachtig invullen. Meestal ben ik een fan van die handelwijze, maar tijdens het invullen van de SWOT zie ik je graag alles uit de kast trekken. The good, the bad and the ugly. Schrijf alles op wat je kunt bedenken over de sterke punten en blijf niet hangen bij de prijs. De prijs van je aanbod lijkt vaak een sterk punt te zijn. Echter maakt het niet uit of je aanbod veel of weinig kost.

Als je aanbod slecht is, verkoopt het sowieso voor geen meter. Je mag dus dieper graven. Sterke en zwakke punten zijn namelijk niet enkel de specificaties van je aanbod. Het kan ook zijn dat jouw verkoopvaardigheden nog niet voldoende ontwikkelt zijn. Dat is momenteel een zwak punt. Een sterk punt kan zijn dat jij heel goed bent in bijvoorbeeld het ontwikkelen van websites binnen een dag. Wellicht heb je een fantastisch team, dat is ook een sterk punt.

Zoals je merkt kun je als ondernemer een SWOT-analyse goed gebruiken. Je kunt door de analyse kansen ontdekken die je eerder nog niet had gezien. Wat denk je van een bestaand product verbeteren en dat verkopen? Dat is hoe het merk Dyson groot werd. James Dyson zag de stofzuiger en dacht: ‘Dat kan beter!’ Hij ontwikkelde een nieuw zuigsysteem en de rest is history. Dyson is nu een van de beste en bekendste merken in de stofzuiger branche.

Bedreigingen onderzoeken is ook heel belangrijk. Stel je voor dat je een product laat produceren. Een pak voor dames bijvoorbeeld. De kosten voor de stoffen gaan wellicht omhoog door de inflatie, kun je de stoffen dan nog wel inkopen? Als je weet wat er gaat gebeuren met je materiaal inkoop, kun je op tijd een alternatief bedenken. Bedreigingen kunnen ook je eigen gezondheid, leefsituatie of acties van een concurrent zijn.

Aan de slag met de SWOT-analyse

Hopelijk is het voor jou nu duidelijk wat een SWOT-analyse is en hoe je die kunt gebruiken. Handig om te weten is dat je deze analyse regelmatig in kunt zetten. Als je bijvoorbeeld een nieuw aanbod wil lanceren, maar eerst wil checken of het een kans van slagen heeft. Wellicht wil je een tweede bedrijf openen in een nieuwe branche. Dan is het goed om eerst die branche en de benodigdheden die je daarvoor nodig hebt te verkennen met de analyse.

Ik zet de SWOT zelf minimaal een keer per jaar in. Met name omdat ook mijn bedrijf steeds in ontwikkeling is. Er zijn ook factoren die ik niet in de hand heb, zoals de inflatie en de stijgende gasprijzen. Welk effect heeft dat op mijn studenten, ondernemers zoals jij? Dankzij de analyse kan ik deze belangrijke gebeurtenissen op tijd signaleren en erop inspelen. Mijn laatste tip is om de SWOT-analyse minstens een keer per jaar in te zetten, voor de beste resultaten.

You’ve got this, keep Building your Business!

Kaya-Quintana

P.S. Download hier alle gratis tools die ik voor je heb ontwikkeld en volg mij op Instagram @buildmybusinessnl voor dagelijkse business tips.

Tip! Schrijf je hieronder in voor de gratis e-mailupdates met business tips en ontvang automatisch de gratis business tools voor je bedrijf. Zoals de social media guide voor ondernemers of de Business Basics guide voor startende ondernemers.

.
Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Your Bag
Shop cart Your Bag is Empty