Een businessplan maken is wat mij betreft een must voor startende ondernemers. Je eigen bedrijf starten kun je natuurlijk uit de losse pols doen, maar helaas pakt dat voor weinig ondernemers op de lange termijn goed uit. Zoals je weet ben ik gek op tijd besparen, daarom slaan we deze belangrijke stap niet over! Een businessplan maken hoeft namelijk niet lang te duren of ingewikkeld te zijn, maar het is wel nodig om falen te voorkomen.
Tijdens het maken van je businessplan (ook wel ondernemersplan genoemd), ontdek je of jouw bedrijf levensvatbaar is. Je gaat namelijk onderzoeken of wat jij wil verkopen, daadwerkelijk verkocht kan worden. Zo niet, dan kun je tijdens het maken van je businessplan op tijd je idee optimaliseren. Hierdoor kun je voorkomen dat je straks op Facebook moet vragen hoe je aan klanten komt of waarom niemand je product wil kopen.
Dat is én voelt behoorlijk vervelend aan als je bedrijf al live staat. Immers wil je het liefst zo snel mogelijk succes behalen. Succes in de vorm van: in ieder geval voldoende geld verdienen om rond te komen en te genieten van het ondernemen. Alhoewel een businessplan maken niet sexy klinkt, is het dus wel nodig (maar niet verplicht). Want als je eenmaal aan het ondernemen bent, je te weinig verkoopt en niet weet waarom… Dan sla je jezelf echt voor je hoofd.
Wat is een businessplan?
In stap 1 heb je al zeven belangrijke vragen over ondernemen beantwoord. Deze vragen ga je in een businessplan verwerken. Want een businessplan is de blauwdruk van je bedrijf. Het plan dat je gaat volgen om je bedrijf succesvol te lanceren en die eerste klanten binnen te halen. Een businessplan kun je zien als de biografie over je bedrijf. Ik noem mijn businessplan voor de gein mijn ‘business bible.’
‘If you don’t have a plan, your business will end up in the garbage can.’
Het plan is de basis van je bedrijf. Alles wat je wil bereiken, hoe je dat gaat doen en wat je ervoor nodig hebt, staat erin. Je plan is een levend document, want je past het (als je het aan mij vraagt) elk halfjaar weer aan. Hierdoor zie je jouw eigen voortgang als ondernemer en de ontwikkeling van je bedrijf. Want laten we eerlijk zijn, in het dagelijks leven raak soms je doel uit het oog. Met een kijkje in je businessplan geef je jezelf weer de juiste focus.
Ik vind het ook belangrijk om te vermelden dat je een businessplan niet voor saus maakt. Je schrijft niet al je plannen uit om er vervolgens niks mee te doen. Nope, het plan gebruik je ook om te kijken wat er goed gaat en wat je zou kunnen verbeteren. Je pakt het businessplan er regelmatig bij om te zien of je nog op koers ligt. Ben je nog echt bezig met wat je wilde doen? Of ben je jezelf verloren in dromen en doelen van andere ondernemers?
Wat beschrijf ik in mijn businessplan?
In je businessplan staan een aantal vaste kopjes en vragen die je kunt beantwoorden. Je kunt starten met de 7 belangrijke vragen, zodat je weet waarom jij een bedrijf wil starten. Daarna kun je doorgaan met het beschrijven van de gewenste bedrijfsnaam, je ideale klant, wat je wil verkopen, hoeveel dat moet kosten en wat je ervoor nodig hebt. Een SWOT-analyse, een marktonderzoek en een marketingplan.
Maar ook de financiële zaken komen aan bod zoals je uurtarief, productprijzen, het regelen van je pensioen en je zakelijke kosten. Omdat een businessplan een levend document is, kunnen de antwoorden op deze vraagstukken regelmatig veranderen. En dat is okay. Jij groeit als mens en ondernemer, maar ook je bedrijf en je klanten veranderen. ‘Nothing is set in stone.’ Je past het plan dus regelmatig aan om ervoor te zorgen dat je succesvol blijft.
In het plan bewaar je ook goede ideeën, concepten en strategieën die je wil testen of al hebt ingezet. Ik heb zelf een braindump sectie in mijn businessplan, zodat ik altijd een backup plan heb voor als ik er even niet uitkom. Want als ondernemer heb je het soms heel druk en is het moeilijk om a la minute je creativiteit op gang te brengen. Dankzij je businessplan heb je alvast een paar ideeën en strategieën ready to go, voor als je het even niet meer weet.
Het businessplan uitvoeren
Mijn advies is de tijd nemen om je businessplan te schrijven. Hoe lang het kan duren? Dat kan ik niet voor jou invullen omdat iedereen een ander leven heeft. Het is wel een goed idee om voor jezelf een deadline op te stellen. Kies een datum waarop je het plan af hebt en het plan vervolgens daadwerkelijk gaat uitvoeren. Maar wat als je niet op alle vragen een antwoord hebt gevonden? No worries, een businessplan is een levend document.
Je moet ergens starten met uitvoeren om te ontdekken of het plan werkt. Je kunt nu eenmaal niet alles van tevoren weten en dat is okay. Als je het idee hebt dat je plan perfect moet zijn voordat je start: get over it! Ik pas mijn businessplan elk halfjaar aan omdat sommige dingen niet werken en dat houdt mij scherp. Zoals mijn band coach ooit een keer zei: ‘Er is geen perfectie zonder imperfectie.’
Trek maximaal drie maanden uit voor je businessplan. Om vervolgens praktisch aan de slag te gaan. Als je een bedrijf start moet je namelijk ondernemend te werk gaan. En je plan? Dat pas je simpelweg aan als het nodig is. Het plan krimpt soms wat in en soms wordt het weer groter. Gebruik je businessplan als de blauwdruk van je bedrijf. Als een richtlijn voor ondernemen op jouw manier. Voer het uit, ervaar succes en blijf optimaliseren.
You’ve got this, keep Building your Business!
Kaya-Quintana
P.S. Download hier alle gratis tools die ik voor je heb ontwikkeld en volg mij op Instagram @buildmybusinessnl voor dagelijkse business tips.
Tip! Schrijf je hieronder in voor de gratis e-mailupdates met business tips en ontvang automatisch de gratis business tools voor je bedrijf. Zoals de social media guide voor ondernemers of de Business Basics guide voor startende ondernemers.