Jawel, tijd voor marketing op TikTok, yay! In de vorige twee artikelen hebben we het al gehad over TikTok basics en de ROI van deze leuke app. Maar hoe zorg je ervoor dat al die korte video’s de gewenste ROI opleveren? In dit artikel en de bijbehorende podcast aflevering duiken we in TikTok marketingstrategieën voor ondernemers en bedrijven. Geloof mij, het is makkelijker dan je denkt. So here we go!
Ontdek andere artikelen en podcast afleveringen in deze serie:
- TikTok voor ondernemers
- TikTok inzetten voor je bedrijf: de ROI
- TikTok marketingstrategieën voor ondernemers en bedrijven
- Praktische TikTok video tips voor ondernemers
Wat is marketing?
Marketing is alles wat je doet om te verkopen. Maar… marketing is anders dan verkoop. Stel je voor: je runt een schoenenwinkel en je moet een nieuwe collectie lanceren. Samen met je marketingteam start je met het promoten van de collectie voordat die in de winkel ligt. Hierdoor zijn potentiële klanten ‘ready to buy’ op het moment dat ze de winkel inlopen. De verkopers in de winkel kunnen nu starten met verkopen. Denk aan de laatste bezwaren wegnemen en de klant daadwerkelijk laten afrekenen.
Marketing komt dus voor de verkoop en beide moeten op elkaar aansluiten voor het genereren van voldoende winst. Nu je weet wat marketing is, heb je ongetwijfeld al door dat TikTok marketing strategieën vaak gericht zijn op jouw potentiële klanten in de ‘ready to buy’ mindset krijgen. Je kunt TikTok dus gebruiken om hen alvast alles te vertellen over jouw aanbod op een leuke manier. Hierdoor hoef je zodra potentiële klanten je winkel, webshop of offertetraject bereiken, enkel te verkopen en daar minder moeite voor te doen.
Dit is belangrijk om te begrijpen, want op TikTok is in de meeste gevallen geen kassa te vinden. De meeste ondernemers en bedrijven gebruiken TikTok dan ook met name als een plek om potentiële klanten te informeren, motiveren en activeren. Dit noem ik bij Build my Business de IMA methode. De Informeren, Motiveren en Activeren methode kun je gebruiken om potentiële klanten van TikTok naar je kassa te leiden. Zodat ze niet in de app blijven hangen, maar ook echt bij jou komen afrekenen. Sounds good right!?
TikTok marketingstrategieën voor ondernemers en bedrijven
Zoals je in de Marketingplan workshop van mij leert, kan marketing uit vijf lagen bestaan. Je start eerst met een strategie. Een strategie is hoe je een doel wil bereiken en daar maak je een plan voor dat je dagelijks uitvoert om het doel ofwel de ROI te behalen. Je start dus altijd met een marketingstrategie en die maak je uitvoerbaar door je marketingplan. Laten we eerst inzoomen op mogelijke strategieën voor TikTok. Dit zijn slechts voorbeelden en als je een betere strategie voor je bedrijf kunt bedenken, go for it!
Enkele bekende marketingstrategieën zijn:
- Jezelf neerzetten als dé expert in je vakgebied. Grotere bedrijven zeggen ook weleens dat ze graag marktleider willen worden.
- Met een nieuw product in een andere branche nieuwe potentiële klanten aantrekken.
- Je productcatalogus uitbreiden zodat je bijvoorbeeld ook budget klanten kunt binnenhalen.
- De meest bezochte of behulpzame website voor mensen met dezelfde interesses als jij creëren. Zodat ze daardoor jou als ‘the go to person’ zien voor raad, daad en product.
- Een aantal services van je website afhalen zodat je heel gericht kunt verkopen aan een bepaald type klant. Omdat je weet dat die meer budget hebben voor een specialist zoals jij. Je herkent deze strategie misschien ook wel als een niche kiezen.
Super! Je weet nu dat een marketingstrategie zich richt op de hoe. De eerste vraag voor jou is dan ook: ‘Hoe wil jij je ROI op TikTok bereiken?’ Schrijf dat op, want dat is je strategie. Zodra je weet wat je strategie is, kun je een marketingplan maken. In dat plan beschrijf je wat, waar, waarom en wanneer. Zo weet je precies wat je op een dagelijkse basis gaat doen om je strategie in te zetten en ROI te behalen.
Hoogstwaarschijnlijk heb je nu ook al door dat posten op TikTok geen strategie is. Video’s op TikTok delen is een handeling, hetgeen wat je doet om je strategie uit te voeren. Als iemand tegen je zegt dat TikTok een strategie is, kun jij vanaf vandaag uitleggen waarom dat niet klopt. Smartypants mode: on! Het allerbelangrijkste is onthouden dat je TikTok strategie bij jouw bedrijf en lifestyle moet passen. Neemt niet zomaar andermans strategie over, want je weet niet waarom ze die hebben. Voor je het weet werk je daardoor ongemerkt aan het verkeerde doel.
Kies je eigen TikTok strategie
TikTok marketingstrategieën voor ondernemers en bedrijven moeten wat mij betreft bijdragen aan de unieke doelen die ze hebben. Stel je voor: je runt een bakkerij en je verkoopt taarten. Jouw TikTok strategie zou kunnen zijn om meer lokale klanten en toeristen naar je bakkerij te trekken. Zodat je hierdoor dagelijks meer taarten kunt verkopen en zo je omzetdoel inclusief winst kunt behalen. Een prachtige strategie waar je goed mee uit de voeten kunt.
Echter zie je op TikTok ook andere taartenbakkers posten. Je ziet dat hun content, waarmee ze andere mensen leren hoe je taarten bakt, goed werkt. En dus ga jij ook video’s delen waarin je anderen leert hoe ze zelf kunnen bakken. Je krijgt meer volgers en je views gaan omhoog, maar je bakkerij? Die blijft slecht bezocht omdat mensen niet je taarten willen kopen. Door je TikTok content willen ze enkel leren hoe ze die zelf kunnen maken. Oeps!
Dit is waarom het volgens mij heel belangrijk is om je vast te houden aan je eigen strategie. Want je wil deze hypothetische bakkerij goed bezocht maken. Dit betekent dat je content moet maken over hoe leuk het is om bij jou een taart uit te kiezen. Hoe fijn het is om bij jou een lekker taartje te komen eten en hoe jij er een heel toffe ervaring van maakt. Pas je TikTok content daarom aan op je eigen strategie en niet op die van de concurrent of trends.
Doe dat minstens drie maanden om te zien of het je voldoende oplevert of niet. Want alhoewel ik weet dat je ongetwijfeld liever gister dan vandaag resultaat ziet, is dat negen van de tien keer niet mogelijk. Elke marketingstrategie en elk plan moet je voldoende tijd geven om echt ROI op te leveren. Verander daarbij niet in een algoritme slaafje die TikTok video’s maakt voor de volgers en de views. Volgers staan namelijk niet gelijk aan klanten.
Je eigen verhaal vertellen
Ik kan echt uren vertellen over TikTok marketingstrategieën, maar dat bewaar ik voor mijn TikTok cursus die ik binnenkort lanceer. Anders wordt dit artikel mega lang! Echter kan ik je nog wel een extra gratis tip meegeven en dat is op TikTok je eigen verhaal vertellen. Je hebt nu namelijk geleerd wat een marketingstrategie is en hoe je die zelf kan bepalen. Echter is marketing op TikTok (en elk ander platform) meer dan statistieken, keiharde cijfers en technisch te werk gaan.
TikTok is een app die met name draait om entertainment, creativiteit, het community gevoel, je eigen mening of ervaring kunnen delen. Waar de meeste ondernemers en bedrijven dan ook op vastlopen is dat ze de content te zakelijk, mooi en te gelikt willen maken. Maar TikTok is LinkedIn niet. Op TikTok zitten mensen die behoefte hebben realness en authenticiteit. Vertel daarom ook je eigen verhaal en smelt die samen met je eigen TikTok marketingstrategieën.
Voor de duidelijkheid: Met je verhaal vertellen bedoel ik delen waarom jij bedrijf bent gestart en dat hoef je niet mooier te maken dan het is. Stel je voor dat je een kinderboerderij hebt waar mensen voor €5 de hele dag dieren mogen knuffelen. Dan kun je gewoon zeggen dat je een boerderij bent gestart omdat je van geiten houdt. Je hoeft hier geen groots verhaal omheen te bedenken, het is wat het is. Dat is wat mensen op TikTok kunnen waarderen.
Regelmatig je verhaal vertellen in combinatie met content op basis van je strategie delen, helpt je met potentiële klanten aantrekken. Mensen die begrijpen wat je doet, waarom je het doen en je daarom willen steunen. Door bijvoorbeeld jouw geitjes te komen bekijken, bij je bakkerij langs te kopen of een offerte aanvragen voor de service die je verkoopt. Op TikTok komen mensen terug voor de verhalen, maak er gebruik van!
Heb je vragen over TikTok marketingstrategieën voor ondernemers en bedrijven? Drop dan je vraag hieronder via een reactie of stuur mij een e-mail via info@buildmybusiness.nl. Je kunt ook je vraag insturen via, jawel… Het Build my Business TikTok account, dan beantwoord ik je vraag in een video!
Kaya-Quintana
P.S. Ken je een andere ondernemer die ook meer over TikTok marketingstrategieën wil leren? Stuur dan dit gratis artikel of de podcast door. Zo kunnen we samen meer Business Builders aan shortcuts helpen voor meer winst, vrije tijd en plezier!