Startkapitaal: de beste financiële start voor je nieuwe bedrijf | Business Basics 5

Hij riep enthousiast dat z’n omzetdoel €100.000 was. Hij keek mij een beetje glazig aan toen ik vroeg hoe hij aan dat bedrag kwam. ‘Hoe bedoel je? Dat lijkt me gewoon een mooi bedrag!,’ zei hij. Toen ik aangaf dat hij daarvoor de komende maand 1000 stuks van zijn product moest verkopen, ging het licht ineens aan. ‘Oh, dat is wel veel en we zijn net begonnen. Lukt dat met €500 voor een persbericht?’

Ik moest hem teleurstellen. Voor €500 een persbericht schrijven is mogelijk, maar dan moet het nog verzonden worden. Persrelaties moeten aangespoord worden om over het product te schrijven. Er moeten perspakketten worden verzonden en daarvoor moet je producten aanleveren bij je pr-bureau. Je bent zo €5000 verder, maar dat bedrag had hij niet. En zonder marketing kun je genoeg verkoop op je buik schrijven. Dit overkomt veel startende ondernemers, maar je kunt dit scenario makkelijk voorkomen. Check it out of luister hier de podcast!

Je bedrijf starten zonder geld

Het kan zijn dat je dit artikel leest en denkt: ‘Kaya, ik heb alleen mijn laptopje nodig en dan kan ik gaan! Wat doe je nu moeilijk?’ Ja, het kan zijn dat je alleen een laptop nodig hebt om je werk uit te voeren. Maar wat doe je als die kapot gaat? Heb je genoeg spaargeld om een nieuwe te kopen? Heb je voldoende geld om je aanbod te promoten? Kun je ook als je geen klanten hebt een paar maanden overleven omdat je geld op de bank hebt staan?

Yes, dit zijn worst -case scenarios. Maar je kunt ervan uitgaan dat ook jij als ondernemer in zo’n situatie terecht kunt komen. En ja, je kunt je bedrijf zonder geld starten. Ik had zelf zo’n €5000 op de bank staan waarvan de helft naar een goede Macbook ging. De rest ging naar marketing, reiskosten en het huren van flexplekken om klanten te ontmoeten. Als startende ondernemer was ik snel door mijn geld heen.

En als je niet snel genoeg nieuwe klanten krijgt, is ondernemen ineens een stuk minder leuk. Sommige ondernemers kunnen zeker een bedrijf starten zonder geld. Althans, zonder een groots startkapitaal nodig te hebben. Soms word je er zelfs toe gedwongen. Ik raakte zelf mijn baan in een winkel kwijt omdat die failliet ging. Ik werd dus gedwongen om Bloggers and Brands in snel tempo succesvol te maken, maar leuk was anders. Ik was heel blij geweest met een goed startkapitaal, het is een echte aanrader!

Het boodschappenlijstje

Het maakt mij niet uit wat je verkoopt: een service, een (digitaal) product, een bestemming/locatie of een mix van deze drie. Voor elk aanbod zijn er dingen die je nodig hebt. Daarnaast is het ook fijn om spaargeld te hebben, voor als die eerste klanten binnenhalen niet zo snel gaat als gedacht. Ik wil je aanraden om een lijstje te maken waarop de benodigdheden voor jouw bedrijf en situatie staan.

Hieronder vind je een algemeen lijstje met musthaves voor startende ondernemers om je alvast op weg te helpen. Wellicht staan er straks op jouw lijstje andere benodigdheden dan je had verwacht. Dat is okay, want elk bedrijf is anders. Ik kan je wel aanraden om niet klakkeloos andermans lijstje over te nemen. Schrijf geen benodigdheden op die je wel leuk lijken. Kies enkel items die je echt nodig hebt. No worries, als je bedrijf straks goed loopt heb je voldoende geld voor de leuke dingen. But… first things first:

  1. Spaargeld om drie maanden zonder klanten te kunnen overleven.
  2. Geld voor je KVK inschrijving.
  3. Een internetabonnement.
  4. Budget voor een laptop of computer.
  5. Een extra telefoonnummer (met telefoon en abonnement) voor als klanten jou mogen bellen, maar je niet op een privénummer gestoord wil worden.
  6. Geld voor een website of een webshop. Evenals budget voor de expert die er een voor je maakt als je het zelf niet wil doen.
  7. Een marketingbudget om je aanbod te promoten. Denk aan social media advertenties of een marketingbureau die marketing voor je regelt.
  8. Budget voor een boekhouder en/of een boekhoudprogramma als je het zelf wil doen.
  9. Geld voor verzekeringen die je nodig hebt voor je apparaten, inventaris en aansprakelijkheid.
  10. Budget voor een jurist of advocaat die jouw algemene voorwaarden en andere juridische documenten kan opstellen.
  11. Geld voor digitale en fysieke promotiematerialen. Denk aan een designer voor het ontwikkelen van je huisstijl, een brandguide en het laten printen van folders en visitekaartjes.
  12. Budget voor personeel, indien je dat nodig hebt.
  13. Geld voor het inrichten van een thuiskantoor of een externe werkplek.
  14. Budget voor productiekosten. Denk aan het laten produceren van een fysiek of digitaal product. Wellicht moet je een fabriek inhuren of een designer die een digitaal werkboek voor je cliënten maakt. Wat denk je van een online community of leeromgeving als je cursussen verkoopt?
  15. Geld voor vergunningen als je bijvoorbeeld een bestemming of locatie wil verhuren.
  16. Budget voor een kassasysteem voor je webshop of een koppeling met Mollie als je automatische incasso’s voor je klanten wil instellen.
  17. Geld voor een zakelijke rekening en de bijkomende bankkosten.
  18. Budget voor reiskosten, want sommige ondernemers kunnen niet alles online regelen.
  19. Geld voor educatie, wellicht moet je kennis opdoen om je bedrijf succesvol te kunnen runnen.
  20. Budget voor het inkopen van inventaris zoals apparaten, materialen en producten om te verkopen
  21. Extra spaargeld voor onvoorziene omstandigheden zoals een kapotte laptop die je moet vervangen.

Je startkapitaal uitrekenen

Voor de beste financiële start van je bedrijf, maak je een begroting. Een document waarin je bijhoudt hoeveel kosten je elke maand hebt, hoeveel jij wil verdienen (je salaris) en wat je aan winst wil overhouden. Als je dit van tevoren uitrekent kun je voorkomen dat je straks verlies draait of zelf failliet gaat omdat er meer geld uitgaat, dan dat er binnenkomt. Als startende ondernemer kun je maar beter goed voorbereid zijn. Dit is een simpel voorbeeld van hoe je dat kunt doen.

  1. Na het maken van je boodschappenlijstje is het tijd om uit te zoeken hoeveel je maandelijkse bedrijfskosten zijn. Schrijf de maandelijkse kosten per item op en reken uit wat je elke maand moet investeren om je bedrijf te kunnen runnen. 
  2. Bereken hoeveel salaris je elke maand naar jezelf wil overmaken en schrijf dat op.
  3. Tel je maandelijkse bedrijfskosten op bij je salaris. Het bedrag wat hier uitkomt is je minimale omzet. Als je dit bedrag elke maand behaald kun je jezelf uitbetalen en zonder verlies je bedrijf runnen.
  4. Vermenigvuldig het maandelijkse omzetbedrag keer 12 om te ontdekken hoeveel je jaarlijkse omzet moet zijn.

Voorbeeld

Maandelijkse bedrijfskosten: €500 + jouw salaris: €2500 = minimale omzet €3000 per maand. Vermenigvuldig de minimale omzet €3000 X 12 maanden = €36.000 omzet per jaar.

In dit voorbeeld ga ik ervan uit dat het bedrag voor je startkapitaal in je maandelijkse kosten is verwerkt. Het kan ook zijn dat je hier een apart bedrag voor wil begroten. Dan tel je de kosten om je bedrijf te starten niet mee met je maandelijkse bedrijfskosten. Die maandelijkse bedrijfskosten kun je dan apart uitrekenen voor je maandelijkse omzetdoel. Echter hebben de meeste startende ondernemers een startkapitaal voor de kosten die het eerste jaar ondernemen met zich meebrengt. Kijk wat voor jou het beste werkt.

Startkapitaal

Het verschil tussen omzet en winst

Online zie je andere ondernemers weleens hun omzet delen. Soms zijn het hoge bedragen zoals €10.000+ per maand. Echter wil dat niet zeggen dat die ondernemers daadwerkelijk €10.000+ overhouden. Omzet is namelijk al het geld (betaald door klanten) dat op je zakelijke rekening binnenkomt. Hier moeten al je bedrijfskosten, je salaris én belasting nog van af. Stel je voor dat je maandelijkse kosten €3000 zijn, plus €2100 belasting… Dan blijft er van die €10.000 nog maar €4900 winst over, als je verder niks uitgeeft of moet betalen.

Laat je dus niet gek maken door hoge omzet bedragen. Ik laat mijzelf liever leiden door winst, want dat is het geld wat na alle kosten overblijft. De winst kan ik lekker op mijn spaarrekening zetten of iets leuks van doen met familie en vrienden. Ik hoop dat je door deze uitleg in ieder geval begrijpt dat omzet en winst berekenen makkelijker is dan je denkt. En dat je niet altijd veel hoeft uit te geven om je bedrijf te starten, maar dat het ook meer kan kosten dan veel startende ondernemers denken.

Je hebt nu in ieder geval genoeg informatie voor het berekenen van je startkapitaal, go for it!

Kaya-Quintana

P.S. Download hier alle gratis tools die ik voor je heb ontwikkeld en volg mij op Instagram @buildmybusinessnl voor dagelijkse business tips.Tip! Schrijf je hieronder in voor de gratis e-mailupdates met business tips en ontvang automatisch de gratis Business Basics guide voor je startende ondernemers.

.
Share

One comment on “Startkapitaal: de beste financiële start voor je nieuwe bedrijf | Business Basics 5”

  1. Region Bankplc
    April 19, 2024 at 13:17

    Heeft u om welke reden dan ook een lening nodig, neem dan vandaag nog contact met ons op via regionbankplc007@gmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Your Bag
Shop cart Your Bag is Empty