De perfecte Instagram feed werkt niet meer

Vraagje: Probeer je nog steeds de perfecte Instagram feed te creëren? Wissel je bijvoorbeeld netjes een foto met een design af? Gebruik je altijd dezelfde filter of heb je zo’n mooie puzzle feed ontwikkeld? Zo’n perfecte Instagram feed bijhouden kost gigantisch veel tijd, vind je ook niet? Goed nieuws! In 2022+ kun je de perfecte Instagram feed lekker los laten, want die werkt niet meer. Bespaar tijd op content creatie en optimaliseer je strategie door in te zetten op betere Instagram content. Lees verder om te ontdekken hoe je dat kunt doen!

De perfecte Instagram feed werkt niet meer vanaf 2022

Toen Instagram in 2010 van start ging was het creëren van een feed in een bepaalde style of een patroon een goede strategie om volgers te genereren. Echter wil jij als ondernemer geen volgers, maar klanten die daadwerkelijk afrekenen. Daarom is het handig om eerst een nieuwe social media mindset aan te nemen:

‘Liever 10 betalende klanten dan 10.000 onverschillige volgers die nooit iets kopen.’

Vanaf 2022 kun je enkel nieuwe klanten aantrekken door je op Instagram te focussen op de relaties met je klanten. Vergeet die perfecte Instagram feed, die zal je niet helpen om meer klanten aan te trekken. Het Instagram algoritme werkt niet meer op basis van mooie foto’s en de likes die je daarvoor krijgt. Tevens baseren klanten hun keuze om bij jouw bedrijf te shoppen niet op je feed maar op de juiste informatie, motivatie en activatie-technieken.

Het nieuwe Instagram algoritme

Het algoritme werkt momenteel onder andere op basis van de voorkeuren die een gebruiker heeft. Like je een keer een puppy foto? Dan krijg je nog meer puppy foto’s te zien. Laat je een reactie achter op de post van een fitness profiel? Dan krijg je meer van dat fitness profiel én soortelijke profielen aangeraden op de startpagina. Het Instagram algoritme werkt dus niet meer in je voordeel als je enkel het uiterlijk van je feed voorop stelt. 

Houd je daarom niet stoïcijns vast aan deze oude strategie die niets meer oplevert. Het is wel een goed idee om content te creëren waarmee je de aandacht van je klanten langer vasthoudt. Denk aan posts die een reactie uitlokken in de vorm van een like, comment, save of share. Alhoewel goed beeldmateriaal belangrijk blijft, is het momenteel nog belangrijker om klanten content voor te schotelen waar ze actief op kunnen reageren. 

De perfecte instagram feed werkt niet meer
Instagram feed maken

Hoe klanten shoppen op Instagram

In 2022 (en daar voorbij) kijken jouw potentiële klanten dwars door een ‘perfecte’ feed heen. Herkenbaar? Waarschijnlijk wel, want ook jij bent minder of niet meer gevoelig voor gelikte posts en verkooppraatjes. Klanten shoppen daarom anders op Instagram dan voorheen. Waar klanten nu naar op zoek zijn is informatie, motivatie en activatie. Je kunt meer over de IMA methode van Build my Business leren in deze handige video.

Er is momenteel zoveel aanbod in elke branche, dat klanten het heel fijn vinden als ze op jouw Instagram profiel gelijk de juiste informatie kunnen vinden. Informatie die ervoor zorgt dat ze meteen weten wie je bent, wat je expertise is, hoe je hen kunt helpen, hoeveel dat kost en waar ze kunnen afrekenen. Als je deze informatie in je posts verwerkt dan zal je binnen drie maanden merken dat klanten daadwerkelijk bij je afrekenen. Dankzij de kant en klare content van Build my Business kun je al deze informatie makkelijk en snel delen op Instagram.

Make your content raw like sushi

Als je echt klanten wil aantrekken op Instagram, dan zorg je ervoor dat je posts deelt die klanten aanspreken. Gebruik het Instagram algoritme in je eigen voordeel, zodat meer potentiële klanten jouw posts gaan liken en nog meer van jou te zien krijgen. Ofwel, deel gewoon die behind the scenes foto waarbij die ene haar niet goed zit. Spreek klanten aan op je eigen manier en laat de strakke copywriting regels los. 

Maak social media weer sociaal en trek klanten aan op basis van je persoonlijkheid en expertise. De perfecte Instagram feed is leuk, maar niet handig voor de maandelijkse winst. Daarmee zeg ik niet dat mooi beeldmateriaal niet meer nodig is. Integendeel, mooi beeldmateriaal is altijd een goed idee. Echter bestaat ‘mooi’ beeldmateriaal niet meer enkel uit mooie plaatjes en video’s. Maar uit echte beelden van echte mensen die lekker hun leven leiden.

De perfecte Instagram feed werkt niet meer. Realistische, grappige, eerlijke, motiverende, inspirerende, spontane en rauwe posts die reacties uitlokken wel!

Ben jij ook zo blij dat je het streven naar Instagram perfectie eindelijk kan los laten?

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Your Bag
Shop cart Your Bag is Empty