Je eigen aanbod ontwikkelen doe je zo | Business Basics 6

Whoohoo, het is tijd om je eigen aanbod te ontwikkelen! Dit gedeelte van je eigen bedrijf starten vinden de meeste ondernemers het allerleukste. En terecht, want je eigen aanbod ontwikkelen is meestal gericht op doen wat jij het liefste doet. Daar wil je natuurlijk de hele dag mee bezig zijn. Gelukkig heb je ook de voorgaande blogartikelen over je eigen bedrijf starten gelezen, waardoor je nu een aanbod kunt bedenken dat voldoende geld oplevert. 

In dit artikel (en de bijbehorende podcast aflevering) help ik je alvast op weg met praktische tips en tricks. Pak je businessplan inclusief doelgroeponderzoek, SWOT-analyse en startkapitaal er bij. Want die informatie kun je goed gebruiken tijdens het ontwikkelen van je eigen product of service. Het zorgt ervoor dat je een product of service bedenkt dat potentiële klanten echt willen kopen. Daar gaan we natuurlijk voor!

Waar word jij blij van?

First things first: niets moet alles mag! Ik geef je als business consultant advies, maar jij bepaalt als de baas van je bedrijf wat je gaat verkopen. Het is wel handig om je aanbod vanuit meerdere hoeken te bekijken. Mijn advies is kiezen voor een aanbod waar je zelf blij van wordt. Een product of service waar je geen genoeg van krijgt. Waarom? Omdat iets verkopen waar je eigenlijk niet achter staat of na een tijdje zat bent, heel vermoeiend is. 

Maar… je moet niet de enige zijn die jouw aanbod leuk vindt. Want dan kun je het niet aan voldoende klanten verkopen, waardoor je verlies draait en misschien zelfs failliet gaat. Het is een goed idee om een balans te vinden in wat je zelf leuk vindt en wat de wereld nodig heeft. Ik vind bijvoorbeeld koekjes bakken en het maken van online cursussen heel leuk. Echter is een dat niet de juiste combinatie voor een winstgevend bedrijf in mijn geval.

Een cursus koekjes bakken past niet bij de klanten van Build my Business, daarom pas ik de cursus onderwerpen aan. Zo doe ik nog steeds wat ik leuk vind: cursussen maken. Echter pas ik de inhoud aan op wat jij en andere ondernemers daadwerkelijk nodig hebben. Dit kun jij ook doen voor je eigen aanbod. Pak je doelgroeponderzoek erbij, kijk wat je potentiële klanten nodig hebben en maak daar een aanbod voor.

Het probleem, het verlangen of het doel

Je hoort vaak dat je een probleem moet oplossen. Dat is een optie, maar je kunt ook kijken naar welk verlangen je kunt voeden. Want niet elke doelgroep heeft een probleem. Er zijn ook doelgroepen ofwel potentiële klanten, die simpelweg een verlangen hebben. Denk aan iets simpels, zoals elke dag thuis het lekkerste kopje koffie kunnen drinken. Kan dat niet, dan heb je niet gelijk een probleem. Je voelt je hoogstens teleurgesteld, dan maar thee!

Het is belangrijk om te bedenken wat jouw aanbod doet. Lost het een probleem op, voedt het een verlangen of is het een mix van beiden? Meestal zoeken klanten met een probleem een service en klanten met een verlangen willen vaak een product. Er is nog een derde optie en dat is klanten helpen bij hun doel behalen. Klanten die een doel willen behalen zijn vaak al super enthousiast en persoonlijk houd ik dat enthousiasme graag vast.

Jij bent bijvoorbeeld (denk ik) enthousiast over het starten van je eigen bedrijf. Je hebt niet per se een groot probleem, maar weet nog niet zo goed waar je kunt beginnen. Als ik nu allerlei mogelijke problemen benoem, dan duw ik voor jou beren op de weg. Beren die je het enthousiasme ontnemen om lekker je bedrijf te starten. Je kunt dus ook in doelen denken en een aanbod ontwikkelen wat het klanten makkelijker maakt om hun doel te behalen.

Dit is ook dé reden waarom ik je aanraad om ‘out of the box’ te denken. Kijk niet te veel naar andere ondernemers tijdens het bedenken van je eigen aanbod. Zoom in op je potentiële klanten en wat zij nodig hebben. Help je eigen aannames om zeep en stel de lastige vragen. Als je dat doet, kun je ontdekken waar potentiële klanten nog iets missen. Zo bestaan er duizenden cursussen voor ondernemers, maar ik heb uitgezocht wat die cursussen missen.

Ik heb ondernemers gevraagd wat ze zoeken en elders niet krijgen, maar nu dus wel bij Build my Business. Dat was me niet gelukt als ik enkel andermans aanbod had gekopieerd. Keep your eyes open!

Je eigen aanbod ontwikkelen

Je eigen aanbod ontwikkelen

Er is veel te zeggen over je eigen aanbod ontwikkelen, maar laten we ook praktisch aan de slag gaan. Dit zijn een aantal vragen die je kunt beantwoorden om een goede service of een fantastisch product te ontwikkelen:

  1. Wat vind ik het leukste om te doen?
  2. Als ik daar een aanbod van maak, hoe ziet dat er dan uit? 
  3. Is dit aanbod wat mijn potentiële klanten nodig hebben? Check je doelgroeponderzoek!
  4. Zo ja, los ik met mijn aanbod een probleem op? Voed ik een verlangen, help ik klanten met een doel behalen of is het een mix?
  5. Welk specifiek probleem, verlangen of doel pak ik aan met mijn aanbod?
  6. Kan ik mijn aanbod en de voordelen begrijpbaar beschrijven voor potentiële klanten?
  7. Hoe kan ik garanderen dat mijn aanbod ook echt iets oplevert?
  8. Is dit een aanbod wat ik met plezier jarenlang zou kunnen verkopen?
  9. Zo ja: wat heb ik nodig om dit aanbod te ontwikkelen, promoten en verkopen?
  10. Welke prijs of uurtarief kan ik hanteren om winstgevend te zijn? 
  11. Kunnen/willen mijn potentiële klanten dat betalen?

Alright, de bovenstaande vragen helpen je met onderzoeken of je eerste idee goed is. Als je op elke vraag een positief antwoord hebt gegeven, kun je het aanbod vormgeven. Ook hiervoor kun je een paar sterke vragen aan jezelf stellen, zoals:

  1. Kan ik een logische naam aan mijn aanbod geven? Zo ja, dit is de naam:
  2. Welke problemen of verlangens pakt mijn aanbod aan? Denk aan een hoofdprobleem of verlangen en drie tot vijf subproblemen/verlangens.
  3. Hoe kan ik de voordelen of resultaten van mijn aanbod zichtbaar maken? Zo ja, beschrijf voorbeelden:
  4. Beschrijf tot in detail welke potentiële klant dit aanbod nodig heeft. Check je doelgroeponderzoek of pas de resultaten aan als je tijdens het ontwikkelen van je product nieuwe informatie hebt gevonden.
  5. Hoe en waar kunnen klanten mijn aanbod kopen?

Bonusvraag: kan ik later een upsell, ofwel een bijpassend product of service voor meer winst aanbieden?

Je eigen bedrijf starten

Tijd voor een pilot

Zo, je hebt nu aardig wat te bedenken en te ontwikkelen. No worries, hier mag je de tijd voor nemen. En ook: je aanbod hoeft niet meteen perfect te zijn. Uiteraard moet je wel leveren wat je beloofd, maar een goed product of een service blijft altijd in ontwikkeling. Om te testen of je nieuwe aanbod bij jou én je klanten past, kun je een pilot inzetten. Een pilot kun je zien als een kleinschalig experiment. Een veilige optie om je aanbod te testen.

Een pilot geeft je de kans om te zien of je aanbod doet wat het moet doen. Je kunt met een klein groepje klanten checken of alles werkt zoals het hoort. Duik tijdens de pilot werkelijk overal in. Denk aan wat je klant voelt, ervaart en de behaalde resultaten. Durf ook te accepteren dat je aanbod wellicht niet overal even goed in elkaar zit. En dat wat jij goed vindt, wellicht als minder prettig wordt ervaren door je klanten.

Die feedback is goud waard, want als je naar je klanten luistert wordt het aanbod nog beter! Het laatste advies wat ik je kan geven is om niet stoïcijns vast te houden aan wat jij wil. Een aanbod ontwikkelen draait namelijk ook om de juiste balans vinden tussen doen waar je blij van wordt en je klanten geven wat ze echt nodig hebben. Blijf daarom open mindend en optimaliseer je aanbod. En als je na een tijdje denkt: ‘Hey, dit is het eigenlijk niet voor mij.’ Dan begin je gewoon opnieuw.

Kaya-Quintana

P.S. Download hier alle gratis tools die ik voor je heb ontwikkeld en volg mij op Instagram @buildmybusinessnl voor dagelijkse business tips.

Tip! Schrijf je hieronder in voor de gratis e-mailupdates met business tips en ontvang automatisch de gratis uurtarief calculator.

.
Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.