winst en omzetdoelen

Tips voor het opstellen van haalbare winst en omzetdoelen

Misschien heb je het al gedaan, maar als je zoals ik iets later bent met het opstellen van winst en omzetdoelen voor het nieuwe jaar, dan ben je van harte welkom! In dit artikel help ik je met het opstellen van realistische doelen waar je echt iets aan hebt. Ik heb namelijk gemerkt dat het voor veel ondernemers lastig is om winst en omzet doelen op te stellen. Ze weten vaak niet waar ze op moeten letten en wat daadwerkelijk haalbaar is. Gelukkig is dit artikel er om ook jou hierbij te helpen, let’s go!

Omzet en winst, wat is het verschil?

Omzet en winst zijn twee verschillende dingen. Omzet is al het geld wat er binnenkomt en winst is het geld wat er overblijft na alle kosten. De omzet kan dus vele malen hoger zijn dan de winst, maar we willen natuurlijk dat die winst zo hoog mogelijk ligt. Wanneer iemand dus zegt €100.000 omzet per jaar te hebben, wil dat niet zeggen dat die persoon ook goede winst maakt. Wellicht maakt de ondernemer in kwestie wel €90.000 aan kosten, waardoor er maar weinig winst overblijft.

Ofwel, deze ondernemer is iets minder succesvol dan de omzet doet overkomen. Want van €10.000 per jaar kun je moeilijk leven. Naar mijn mening is het dan ook een goed idee om vooral naar je winstdoel te kijken. Wat wil jij overhouden onderaan de streep? Dat is namelijk het allerbelangrijkste! Kijk hiervoor niet naar andere ondernemers, want elke situatie is uniek en die van jou dus ook. Hoe meer winst, hoe beter en daar zou je focus dan ook moeten liggen voor het nieuwe jaar.

Houdt het praktisch

Praktisch gezien kun je het beste kijken naar welke kosten je hebt, zoals je kunt leren in het artikel over uurtarieven. Het gaat dan om je privé en zakelijke kosten, want je moet beide kunnen betalen. Voorbeeld: Je hebt per maand €2500 aan salaris nodig en €3500 voor zakelijke kosten. Dit betekent dat je minimaal €6000 aan omzet moet behalen. De winst is de €2500 salaris, tenzij je dit ook als zakelijke kosten wilt zien. Het verschilt per bedrijfsconstructie waar je kosten uit bestaan, zoek dit dan ook eerst uit.

Een goede ondernemer weet precies waar alle kosten vandaan komen. Maak daarom een lijstje van alle kosten die je maakt, of gaat maken voor je bedrijf. Breng in kaart hoeveel dit per maand gaat kosten zodat je er een omzetdoel aan kunt hangen. Als je meer kosten hebt dan inkomsten ga je verlies draaien. Een van de grootste redenen waarom dit veel ondernemers overkomt is omdat ze geen inzicht hebben in hun eigen kosten en cashflow. Zet daarom vandaag nog alles op een rijtje zodat je dit kunt voorkomen.

Tips voor het opstellen van haalbare winst en omzetdoelen

Hoeveel klanten heb je nodig?

In dit voorbeeld gebruiken wij de €6000 als omzetdoel, maar dat lijkt voor sommige mensen misschien onhaalbaar. Daarom gaan wij het opbreken in iets wat makkelijker en realistisch is: Klanten. Om precies te zijn ga je berekenen hoeveel klanten je per maand nodig hebt om je omzetdoel te behalen. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel je per klant rekent, maar laten wij als voorbeeld €1000 nemen. Als elke klant minimaal €1000 oplevert heb je er dus minimaal zes per maand nodig.
Middels dit psychologische trucje leg je de focus op klanten in de plaats van geld. Zo kun je positief naar geld blijven kijken omdat je jezelf niet enkel op de cijfertjes focust. In de plaats daarvan hoef je enkel te werken aan het binnenhalen van zes klanten. En zeg nu eens eerlijk, dat klinkt toch veel makkelijker? Uiteraard verschilt het aantal klanten per bedrijf en per omzetdoel. Echter helpt deze manier je wel om je omzetdoel haalbaar te maken op een leuke manier.

Wat is haalbaar?

Build my Business is gericht op ondernemers die een service verkopen. Services kosten doorgaans meer geld en tijd dan fysieke producten die je slechts eenmaal aanschaft. Hierdoor is belangrijk om te kijken of je omzet en winstdoelen haalbaar zijn. Kijk goed naar hoeveel tijd je hebt en hoeveel klanten je daarin goed kunt helpen. Als je volgens het voorbeeld in dit artikel €6000 aan omzet moet behalen, maar je slechts €500 per klant rekent, is het dan haalbaar? Want twaalf klanten voor hetzelfde doel is natuurlijk lastiger dan zes klanten.

Zijn je omzet en winstdoelen lastig of niet haalbaar, pas dan wat aan in je plannen voor het nieuwe jaar. Wellicht kun je het tarief verhogen of de service die je verkoopt iets aanpassen. Misschien maak je nu te veel kosten en kun je onnodige kosten stopzetten zodat je meer winst overhoudt. Inzicht is alles voor een goede ondernemer en raad je dan ook aan om alles op papier te zetten. Zo kun je elke dag naar je winst en omzetdoelen kijken, maar ook in de gaten houden of je kosten niet uit de pan rijzen. Want uiteindelijk wil je natuurlijk meer winst overhouden!

Maak je omzet en winstdoelen visueel voor jezelf zodat je er niet omheen kunt. Mijn omzetdoel ligt momenteel op de €10.000 per maand en het ziet ernaar uit dat mij dit ook echt gaat lukken. Wat is jouw omzetdoel per maand?

Kaya-Quintana

P.S. Heb je hulp nodig met het bepalen van je eigen winst en omzetdoelen? Boek dan een coachsessie zodat ik je ermee kan helpen. Of mail naar info@buildmybusiness.nl voor advies op maat.

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.