Ik hou van plannen, het maakt alles makkelijker! Toch zie ik veel ondernemers juist zonder plan te werk gaan. Heel begrijpelijk want ondernemers zijn creatieve mensen en die fladderen vaak van het een naar het ander. Vol enthousiasme storten ze zich op alles wat ze leuk vinden, waardoor belangrijke zaken vaak blijven liggen. Uiteindelijk raken ze daardoor in de problemen, maar dan is het vaak al te laat. Plannen voor je bedrijf is daarom heel erg belangrijk en in dit artikel geef ik je graag tips om er beter in te worden.
Koop een agenda
Lekker ouderwets zo’n agenda, maar het werkt heel erg goed voor ondernemers. Waarom? Ten eerste zijn mensen visuele mensen, wanneer je iets voor je ziet begrijp je het vaak beter. Ten tweede word je door een agenda gedwongen om echt te kijken naar je to do list. Een agenda op je telefoon of computer leidt namelijk toch meer af dan je denkt. Even op Facebook of Instagram kijken terwijl je de agenda ging openen, komt dat bekend voor? Dan is het tijd voor een agenda.
Door een agenda trek je jezelf even los van alle beeldschermen in je omgeving. Je moet zelf opschrijven wat er nog moet gebeuren waardoor je beter beseft hoeveel tijd je nodig hebt. Door je dagen visueel te maken kun je ook beter inzicht krijgen in wat je nu eigenlijk allemaal doet op een dag. Ben je wel echt een uur bezig met acquisitie? Heb je wel echt die ene afspraak bevestigd of staan er nog steeds een paar open? Kortom, een agenda drukt je met je neus op de feiten!
Geen dag is hetzelfde, of wel?
Welk type agenda je ook kiest (digitaal of papier), gebruik deze dagelijks om je dagen in te plannen. Je hoort ondernemers vaak zeggen dat geen dag hetzelfde is, dat is niet helemaal waar. Er zijn namelijk taken die altijd weer terugkomen. Zoals je mail checken, acquisitie, administratie en doorlopende taken voor klanten. In je agenda kun je deze belangrijke punten van tevoren inplannen. Zo weet je precies hoeveel tijd je ervoor nodig hebt, maar ook hoeveel tijd je nog over hebt voor andere zaken.
Plannen voor je bedrijf gaat beter als je weet wat er op dagelijkse basis moet gebeuren. Creëer voor jezelf een structuur waar je organisch, ofwel automatisch goed je dag door begint en eindigt. Begin bijvoorbeeld de dag met het beantwoorden van je mails terwijl je een inspirerende podcast luistert. Maak daarna een to do list voor de rest van de dag en zorg ervoor dat je klanten krijgen wat ze nodig hebben. Heb je nog een uurtje over? Top, plan die in met een activiteit waar je iets van kan leren of leg contact met nieuwe klanten.
Plannen voor je bedrijf en de toekomst
Plannen voor de toekomst zijn belangrijk. Zelf maak ik graag een plan op voor het hele jaar, maar deel die vervolgens op in kwartalen. Zo kan ik elke drie maanden in kleine stapjes werken aan de grotere doelen voor mijn onderneming. Ook hiervoor maak ik ruimte in mijn agenda. Als ondernemer ben je namelijk zelf verantwoordelijk voor hoe snel je bedrijf groeit. Door tijdig te plannen voorkom je dat je achter de feiten aanloopt en later baalt omdat je bepaalde doelen niet hebt gehaald.
Het creatieve gedeelte van ondernemen is namelijk hartstikke leuk. Echter weet een goede ondernemer die creativiteit in winst om te zetten door er goed mee om te gaan. Mijn grootste aanrader is om grote doelen op te breken in kleine stapjes. Op de langere termijn kun je daardoor veel beter en sneller je doel bereiken. Die kleinere doelen voelen namelijk minder zwaar aan en zijn sneller haalbaar. Zo werk je ongemerkt sneller en effectiever aan de grotere doelen, zodat je ook nog eens goed op schema blijft.
Van dromen naar doen
De reden waarom plannen voor je bedrijf zo belangrijk is, is omdat je zonder een plan gaat zweven. En zweven is leuk voor even, maar daarna moet je toch echt aan de bak. Dromen is goed, zeker weten! Maar dromen op de bank zorgt niet voor geld in het laatje, daarvoor moet je toch echt doen. Maak het jezelf makkelijker door een plan op te stellen en je daaraan te houden. Nee, ik zeg niet dat dit altijd even makkelijk gaat. Echter heb je een voorsprong op anderen als je in ieder geval een leidraad hebt.
Er zijn namelijk al genoeg bedrijven die binnen het eerste jaar alweer stoppen. Simpelweg omdat de ondernemers achter de bedrijven geen idee hebben van wat ze aan het doen zijn. Voorkom dat binnen je eigen bedrijf en maak dat plan! Maak het visueel zodat je dagelijks voor je ziet waar je naartoe werkt, waarom en hoe je dat gaat doen. Maak gebruik van hoe het menselijk brein is ingesteld: Visueel. Schrijf je plan uit, zet het op papier of maak er een presentatie van. Hoe je dat plan creëert maakt niet uit, maar maak het en gebruik dat plan hoe dan ook!
Wat zijn jouw plannen voor je bedrijf?
Kaya-Quintana
P.S. Volg mij via Bloglovin voor meer business tips of boek meteen een coach sessie!
2 comments on “Plannen voor je bedrijf”
Fijn artikel! Mijn plan op dit moment is om regionaal bekend te worden en daar ben ik nu hard mee bezig.
Super goed om te horen, lekker aan de slag dus! ?