Veel aanbod, geen verkoop? Ontwikkel een Signature Offer!

Als je net zo enthousiast bent als ik, dan heb je ongetwijfeld honderden ideeën voor goede producten en services. Waarschijnlijk werk je ze dan ook allemaal tegelijk uit en wil je ze allemaal nu verkopen. Immers weet je zeker dat al je ideeën nuttig kunnen zijn voor jouw droomklanten. Dat denk ik ook altijd en dan verkoop ik meestal helemaal niks. Herkenbaar? Dan is een Signature Offer een goede optie voor jou.

➡️ Luister hier naar de bijbehorende podcast op Spotify.

➡️ Kijk naar de podcast aflevering op YouTube.

Wat is een Signature Offer?

De betekenis zit al een beetje in de naam verstopt. Het is een aanbod dat als het ware jouw handtekening is. Het is het aanbod waar jij bekend om staat, waardoor je er altijd veel van verkoopt aan heel tevreden klanten. Ik ben fan van het Signature Offer concept, omdat het mij altijd heeft geholpen om bekend te worden met een expertise naar keuze. Ik heb dankzij mijn eigen Signature Offers tevreden klanten en een hogere omzet.

Het werkt voor de meeste ondernemers namelijk zo: ja, we hebben goede ideeën maar niet elk idee is daadwerkelijk goed in de praktijk. Als je een startende ondernemer bent, zal je dat waarschijnlijk vaak merken in je eerste twee ondernemers-jaren. Misschien merk je het nu al, met dat ene aanbod waar je maandenlang aan gewerkt hebt, maar nu niets van verkoopt. 

En je snapt er niets van, want het is zelfs beter dan de optie van de concurrent! Ik weet niet hoe jij dat ervaart, maar voor mij was het altijd bijzonder frustrerend. Ik kon heel enthousiast zijn over mijn nieuwe aanbod, dat overal lekker promoten en dan vervolgens niets verkopen. Meestal deed een concurrent het dan ook nog eens beter dan ik. Nou, je kon mij niet bozer krijgen. Verder was ik niet competitief hoor, haha!

Inmiddels ben ik redelijk relaxed en dat komt deels door mijn Signature Offer: De Coworking Club. Het is een aanbod dat perfect bij mij en mijn studenten past, ondernemers zoals jij. DCC levert veel resultaat op. Daar wordt ik nu bekender door, waardoor ik meer verkoop als ik de deuren van De Coworking Club weer open. Dat komt door één makkelijk te begrijpen aanbod met goede reviews: mijn Signature Offer.

Dit is waarom een Signature Offer meer oplevert

Een Signature Offer is een aanbod dat je makkelijk kunt verkopen en uitvoeren omdat het bij je expertise past. Het is een aanbod dat klanten goed begrijpen en kunnen betalen. Als ze gebruik maken van je Signature Offer krijgen ze doorgaans goede resultaten. Je klanten zijn tevreden en gaan jou uit enthousiasme promoten. Zo wordt je Signature Offer bekend en weten potentiële klanten je vanzelf te vinden, yay!

Een Signature Offer werkt ook goed omdat je slechts één aanbod hoeft te promoten. Je kunt er al je aandacht aan geven, het perfectioneren en zo je winst verhogen. Deze werkwijze scheelt vaak veel stress en frustratie. Immers is het promoten van meerdere producten en services tegelijk een echte uitdaging. Als je ook nog eens verschillende taken moet uitvoeren om je klanten blij te maken… vermoeiend!

Voor startende ondernemers is werken met een Signature Offer daarom heel fijn. Want eerlijk is eerlijk, er komt veel kijken bij het starten van een bedrijf. In het begin heb je vaak energie voor tien, alles lijkt mogelijk! Tot je merkt dat je niet voldoende verkoopt. Je ziet dat jouw goede ideeën niet genoeg opvallen. En je dag en nacht bezig bent met promoten. Ondernemen is dan ineens een stuk minder leuk, blegh!

Signature offer

Daarom raad ik met name startende ondernemers aan om een Signature Offer te ontwikkelen. Een aanbod gebaseerd op je eigen kennis, ervaring en expertise. Zodat je het makkelijk kunt promoten, verkopen en uitvoeren. Je raakt zo niet te veel energie kwijt aan de minder leuke taken zoals marketing en sales. Je krijgt wel meer energie van doen wat je leuk vindt: klanten blij maken met jouw vaardigen, yeah!

Bekende voorbeelden van Signature Offers

Ik kan me voorstellen dat je nu denkt: ‘Ja Kaya, leuk allemaal! Maaruh, hebbie een voorbeeld?’ Jazeker, denk maar eens aan Marie Forleo. Haar Signature Offer is B-school, een programma waarmee je een bedrijf kunt starten. Er is ook het gele Scrub Daddy sponsje, dat bekend werd door het tv-programma Dragons’ den. Oh ja, ik ben fan! Denk ook aan Facebook van Mark Zuckerberg en ‘the little black dress’ van Gabrielle Chanel. Of Lita’s, de enkellaars met platform van designer Jeffrey Campbell.

Deze ondernemers hebben allemaal een aanbod waar je hen gelijk aan herkent. Nadat ze bekend werden door hun Signature Offers, brachten ze meer producten en services uit. Een Signature Offer is dus meestal het begin van een grotere productcatalogus. Je hoeft het dus niet bij dat ene fantastische aanbod te houden, tenzij je dat zelf wil. Uitbreiden met extra aanbod dat aansluit op je Signature Offer, is vaak een goed idee!

Het voordeel is dat je dan wel al een naam en bekendheid hebt opgebouwd. Een van je ideeën lanceren én verkopen, gaat dan veel sneller! Immers heb je door je eerste aanbod ook genoeg geld verdiend. Waardoor je kunt investeren in marketing en verkoop. Je tweede, derde en vierde aanbod kun je zo makkelijker verkopen en je winst verhogen. Met andere woorden: start met een sterke basis en vergroot later je aanbod.

Zo heeft Facebook ondertussen Instagram en Threads erbij gekregen. Marie Forleo heeft twee extra programma’s gelanceerd. Het originele gele Scrub Daddy sponsje is nu in verschillende varianten en kleuren beschikbaar. Bij Chanel koop je nu niet alleen het perfecte zwarte jurkje, maar ook je favoriete designer tas. Jeffrey Campbell verkoopt inmiddels meerdere schoenontwerpen en zijn Lita’s? Die zijn nu weer terug van weggeweest.

Zo ontwikkel je een Signature Offer

‘Yes, let’s get practical!’ Want het is tijd voor praktische stappen. Wellicht krijg je tijdens het doorlopen van deze stappen een idee voor je eigen Signature Offer, dan kun je gelijk aan de bak. Maar zoals altijd: first things first! Pak lekker een notitieboekje erbij, open een Word docje of een notitie app. Want er komen ongetwijfeld goede ideeën in je op die je niet wil vergeten. ‘You know me! Ik ben gek op actie, so here we go!’

Stap 1. Waar ben je goed in?

Schrijf op welke dingen en taken je heel goed kan. Denk aan vaardigheden waar je in uitblinkt vergeleken bij je concurrenten. Een Signature Offer werkt namelijk het beste als je de inhoud en uitvoer baseert op je vaardigheden, kennis en expertise. 

Stap 2. Waar word je echt blij van?

Bedenk welke problemen je kunt oplossen of verlangens je kunt vervullen met jouw skills. Check ook of je het leuk vindt om dat te doen. Er zijn nu bijvoorbeeld bizar veel virtual assistants. Maar geloof me, ze vinden echt niet allemaal hun aanbod leuk. Daardoor voelt ondernemen zwaar en vermoeiend. Mijn advies is daarom kiezen voor iets waar jij 100% achter staat. Misschien omdat je er zelf ervaring mee hebt. 

Zo heb ik ervaring met bedrijven opbouwen en ondernemers daarbij begeleiden. Daarnaast vind ik het ook echt leuk en kan ik dit elke dag urenlang doen. In het begin van mijn carrière verkocht ik influencer marketing. Immers ben ik zelf influencer en ken ik het wereldje. Echter kwam ik er al snel achter dat ik het verkopen van campagnes en influencer begeleiden, helemaal niet leuk vindt! Ondernemen was daardoor ruk! Kies daarom voor een Signature Offer op basis van dingen en taken die je met gemak én plezier dagelijks kan uitvoeren.

signature offer

Stap 3. Past je signature offer in je ideale dag?

De meeste (startende) ondernemers beginnen met grote ideeën en dus grote Signature Offers. Echter ben je waarschijnlijk met ondernemen gestart omdat je meer winst, vrijheid en plezier wil. Daarom is het goed om te kijken of je aanbod in jouw ideale dag en bij je favoriete lifestyle past. Want als het uitvoeren van je Signature Offer te veel tijd, geld en moeite kost, dan gaat ten koste van je favoriete lifestyle. Dan mis je alsnog de vrijheid die je graag wilde, oeps!

Dit is waarom ik als jouw business consultant adviseer om je aanbod niet al te groot te maken. Zodat als je de bijbehorende taken moet uitvoeren, je daar ook echt tijd voor hebt. Het leven is namelijk al druk genoeg en je wil voorkomen dat je aanbod uitvoeren al je tijd opslokt. Denk: ‘Less is more!’

Stap 4: Resultaat = Wat je doet + hoe je het doet

Yes, een Signature Offer werkt het beste als het mogelijke resultaat makkelijk te begrijpen is. Wanneer ik met ondernemers aan hun aanbod werk, dan starten we altijd met het beschrijven van het resultaat. We werken van achter naar voren, zodat niet alleen jij het aanbod begrijpt, maar je potentiële klanten ook. Je wil het aanbod zo simpel mogelijk beschrijven, zodat het een ‘no brainer’ is om bij jou te shoppen. Kies vervolgens een prijs die jouw droomklant makkelijk kan betalen voor meer winst. Katsjing!

Stap 5. QuickStart je bedrijf van 19 t/m 26 februari 2024

Yes, nu kan je door mijn stappenplan zelf een Signature Offer in elkaar zetten. Denk je nu: ‘Ja, mooi verhaal maar… ik wil hier toch een beetje hulp bij…’ Schrijf je dan in voor de gratis Business Builder QuickStart training. Ik host deze gratis 7 daagse Business Builder QuickStart training van 19 t/m 26 februari 2024. Deze training is voor startende ondernemers die maximaal 3 jaar onderweg zijn en hun bedrijf nog niet ‘up and running’ hebben zoals gewenst. Binnen 7 dagen gaan we je bedrijf kickstarten:

✅ Je krijgt drie trainingen met drie praktische bonussen.

✅ Ik help je persoonlijk met business consulting en marketing advies.

✅ Je krijgt acties (huiswerk) zodat je echt aan de slag gaat.

✅ Ik ga al je zakelijke vragen beantwoorden. No sugar coating and no holding back.

🎁 En twee van de ondernemers die alle acties volledig hebben afgerond, krijgen van mij een cadeautje. Ik hou nog even voor me wat dat is 🤫

👉🏼 Deze training is niet voor duimdraaiers. Deze is voor de ‘ik geloof echt in mijn bedrijf en ik durf nu door te pakken’ ondernemers.

Zet het programma alvast in je agenda:

🌟 Training: maandag 19, woensdag 21 en vrijdag 23 februari

🌟 Live business consulting: dinsdag 20, donderdag 22 en maandag 26 februari.

De trainingen, live Q&A’s voor business consulting vinden overdag plaats in de ochtend van 10.00 tot max. 12.00. Yes, de replays zullen in online clubhuis replays beschikbaar zijn. Maar eerlijk? Het is beter als je live bij de Q&A’s bent, want dan kan ik je beter helpen met feedback, je uitdagingen en vragen. Ik ben tijdens de live QuickStart trainingen hands-on, so be prepared.

Klinkt goed, vind je ook niet? Schrijf je gelijk in via het onderstaande formulier!

.

Voor vragen over dit artikel kun je een reactie achterlaten. Mailen naar info@buildmybusiness.nl of een DM sturen via Instagram @buildmybusinessnl. Ken je een andere ondernemer die wat inspiratie voor doelen opstellen kan gebruiken? Pay it forward! Deel dit artikel of de podcast. Het is gratis en je helpt er een andere Business Builder een stapje verder mee.

Keep Building your Business,

Kaya-Quintana

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.