fbpx

Zo pak je als ondernemer een copycat aan

Een copycat is iemand die zelf weinig tot geen eigen ideeën heeft, en daarom (onbewust) andere ondernemers nadoet en napraat. Komt dit bekend voor? “Nee, Kaya. Ik ben geen copycat, duh!”, ik hoor het je al denken maar… Wij zijn allemaal copycats en in de meeste gevallen is dat okay. Maar er zijn uitzonderingen, zoals de copycat die doelbewust jouw fantastische idee steelt en ermee vandoor gaat. Gaat je bloed al koken? No worries, in dit artikel deel ik hoe je kunt omgaan met een copycat als ondernemer.

Iedereen is een copycat en dat is okay

Ja, het is waar. Jij bent een copycat, de buurvrouw is een copycat, je concurrent is een copycat en ik ben een copycat. Immers leren wij vanaf onze geboorte alles wat wij moeten weten door te kopiëren. Je eerste woordje was mama omdat je moeder dat bleef herhalen en jij haar gedrag kopieerde. Je kent de tafels uit je hoofd omdat je de techniek om ze te onthouden kopieerde van de docent. Ofwel, kopiëren is in de meeste gevallen geen probleem.

Voor je bedrijf leer je beter ondernemen door technieken van andere ondernemers te kopiëren. Zo ben je gaan bloggen omdat je zag dat het goed werkte bij de concurrent. Wellicht maak je nu een podcast omdat je opmerkte dat Amerikaanse ondernemers daar veel klanten mee binnenhalen. En als je dit artikel leest, dan doe je dat omdat je mijn kennis wilt kopiëren om te voorkomen dat je zelf slachtoffer van een copycat wordt. Kopiëren om te leren is okay en dat geldt ook voor het zakenleven.

een copycat
Zo pak je als ondernemer een copycat aan

Twee soorten copycats

Ik maak graag onderscheid tussen een geïnspireerde copycat en een stelende copycat. Een geïnspireerde copycat is een andere ondernemer die het onwijs gaaf vindt wat jij doet. Deze ondernemer wil hetzelfde als jij bereiken. Alhoewel hij of zij een eigen aanbod heeft, merk je toch op dat er wel heel veel overeenkomsten zijn met dat van jou. Je kunt je vinger er niet precies op leggen, maar je weet dat de geïnspireerde copycat jou in de gaten heeft gehouden. Soms zie je zelfs je eigen quotes voorbijkomen of een soortgelijk aanbod.

De stelende copycat is het ergste. Een directe ‘concurrent’ die jouw idee steelt en doet alsof het haar eigen idee is. Je ziet al jouw concepten terug bij de copycat. Je websitedesign, quotes, hele stukken tekst, foto’s, een specifiek aanbod en zelfs de manier waarop jij verkoopt. Dit is de copycat waarvan je bloed pas echt gaat koken! Ik maak onderscheid tussen deze twee type copycats omdat je aan een geïnspireerde copycat weinig kunt doen. De stelende copycat kun je wel aanpakken als je weet waar je op moet letten.

Tel eerst tot tien

Het maakt niet uit van welk type copycat je last hebt, het blijft vervelend. Voordat je met stoom uit je oren eropuit trekt om de schuldige aan te pakken, wil ik graag met je delen waar je nog meer aan kunt denken. Ik wil je hiermee niet vertellen wat je moet doen maar wel wat je kunt doen, aan jou de keuze. Ik kan alleen maar voor mijzelf spreken als ik zeg dat ik gigantisch boos kan worden op een copycat omdat ik hard werk voor mijn bedrijf. Ik spendeer uren, dagen, weken en maanden aan het ontwikkelen van een tof concept.

Ik ‘ken’ nu minstens drie wantrepreneurs die exact dezelfde introtekst van Bloggers and Brands hebben overgenomen. Eentje heeft dat zelfs gedaan nadat ik haar had ontmoet op een netwerk meeting. Ze werkt nog steeds in loondienst en heeft geen klanten, I’m not worried. De ander keek op mijn Linkedin profiel waar ik een melding van kreeg. Hierdoor nam ik een kijkje op haar profiel en zag letterlijk mijn eigen profieltekst staan. Ze had enkel de bedrijfsnaam veranderd. Dit is hoe ik er na ruim elf jaar ondernemen mee omga:

  1. Als de ‘concurrenten’ iets moeten kopiëren omdat ze het zelf niet kunnen verzinnen, dan gaan ze het toch niet redden. Ik zie zo’n ondernemer dan ook niet meer als concurrent, maar een wantrepreneur: All talk, no action.

  2. Het is normaal om copycats vervelend te vinden, want ik heb immers hard gewerkt om een goede basis te creëren. Dat een of andere Joep Meloen ermee vandoor gaat is niet okay.

  3. Als iemand echt letterlijk stukken tekst, designs en manieren van doen overneemt geef ik een duidelijke waarschuwing, met daarbij de juridische gevolgen alvast vermeld. Voor de waarschuwing heb ik al screenshots gemaakt en van alle communicatie bewaar ik kopieën, dikke aanrader!

  4. Op het moment dat een wantrepreneur mijn concept kopieert ga ik nog harder promoten. Immers ben ik de enige echte en hoe meer zichtbaarheid het originele concept krijgt, hoe minder/geen kans de copycat heeft.

  5. Ik maak copycat gedrag ook bespreekbaar onder mijn volgers/klanten. In de vorm artikelen, video’s en social media posts over wat er kan gebeuren als je andermans werk gebruikt of steelt. En aangezien copycats je meestal op de voet volgen krijgen ze de boodschap goed mee, hint hint!
zo pak je als ondernemer een copycat aan

Praktische tips voor het aanpakken van een copycat

Nu weet je dat er twee soorten copycats zijn. Heb je last van een stelende copycat? Dan is goed om te onderzoeken waar je precies last van hebt. Raken klanten in de war, draai je verlies, krijg je vragen die niet bestemd zijn voor jouw bedrijf? Onderzoek goed wat de last is en begin met het verzamelen van bewijs. Maak screenshots van de (online) plekken waar de copycat letterlijk jouw werk gebruikt voor zijn eigen gewin. Stuur een friendly reminder, ofwel een eerste waarschuwing waarin je aangeeft waar je last van hebt en dat de schuldige moet stoppen.

Bewaar alle correspondentie en screenshots als bewijs. Probeer er samen met de copycat uit te komen. Lukt dat niet? Maak dan gebruik van je rechtsbijstandverzekering of een advocaat. Heb je een speciaal merk of aanbod ontwikkelt? Neem dan voordat je de markt op gaat maatregelen door je merk en eventueel logo te registeren. Hier zijn vele opties en adviseurs voor. Hierdoor sta je sterker voor het geval een copycat ervandoor gaat met jouw concept en jij er last van hebt.

Van welke type copycat heb jij weleens last gehad?

P.S. Schrijf je in voor onze e-mailupdates, dan sturen wij je één keer maand alle artikelen toe. Je kunt ook lid worden van ons content marketing abonnement, dan kun je dit soort zaken bespreken op ons privé forum.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.