Zo kun je makkelijk een maillijst opbouwen

Een maillijst opbouwen kost tijd, maar het is makkelijker dan je denkt. In dit artikel leer je wat een maillijst is, waar je die voor kunt gebruiken en hoe je er een kunt opbouwen. Heb je dus nog geen maillijst of doe je er te weinig mee, dan is dit het artikel voor jou! Want ook jij kan makkelijk een maillijst opbouwen, let’s go!

Wat is een maillijst?

Een maillijst is simpelweg een lijst met emailadressen van (potentiële) klanten. Die mailadressen bewaar je meestal in een online mailprogramma zoals Mailchimp, MailerLite of ActiveCampaign. Dergelijke bedrijven bieden online software aan, zodat je makkelijk en snel je (potentiële) klanten een mail kan sturen. Een maillijst wordt (als je deze goed promoot) steeds langer. Zo krijg je er steeds meer mailadressen bij waardoor je een grote groep klanten kan aanspreken. Handig voor de verkoop!

Je kunt uiteraard verschillende maillijsten hebben. Ik heb momenteel zeven lijsten. Denk aan een maillijst voor potentiële klanten en eentje voor mijn huidige klanten. Er is ook een lijst voor mensen die enkel gratis business tips willen ontvangen via het None of your Business e-mail magazine. Immers wil ik niet altijd dezelfde mail naar alle abonnees sturen. Ze hebben allemaal andere behoeftes en die kom ik graat tegemoet. Ik ben uiteraard team #NoSpam. Een maillijst is in ieder geval handig als je snel wil communiceren met je potentiële en/of huidige klanten.

Onbeperkt business support

Onbeperkt business consulting en marketing advies, speciaal voor ondernemers (to be) in een flexibel én betaalbaar jasje. Binnen 48 antwoord op je zakelijke vragen, zodat je snel verder kan met het starten, laten groeien en professionaliseren van je bedrijf. Zei iemand: ‘Best. Deal. Ever!?’

Waar kun je een maillijst voor gebruiken?

Een maillijst kun je gebruiken om te communiceren met klanten. Dit valt onder e-mail marketing: alles wat je doet om te verkopen met mails. Het is een handige marketingtool die je kunt inzetten voor meer winst. Je kunt bijvoorbeeld een nieuw aanbod lanceren. Sommige Business Builders lanceren zelfs hele collecties en nieuwe bedrijven middels e-mail marketing. Een maillijst opbouwen hoeft geen geld te kosten, tenzij je advertenties inzet om meer abonnees aan te trekken.

Een maillijst kan je in ieder geval creatief inzetten. Denk aan verkopen, persberichten versturen, tips en tricks delen. Ik raad je aan om je maillijst sowieso in te zetten voor PR, ofwel Public Relations. De relaties met jouw (potentiële) klanten zijn erg belangrijk. Je ziet en spreekt ze niet elke dag, maar een korte email helpt bij het onderhouden van de relaties. De Engelse term hiervoor is ‘nurturing warm leads,’ oftewel klanten opwarmen en vertrouwt maken met jou en je aanbod. Een klant die jou al een beetje kent koopt namelijk sneller dan een ‘cold lead.’ Dat is een klant die jou nog niet kent.

➡️ Met andere woorden: ‘Je moet het broodje eerst bakken voordat je het kunt serveren.’

maillijst opbouwen
Zo kun je makkelijk een maillijst opbouwen

Het technische gedeelte

Voordat je een maillijst opbouwt is het handig om software uit te kiezen. Er zijn verschillende mail providers met (gratis) opties zoals Active Campaign, MailerLite, ConvertKit en MailChimp. Kies een provider die goed aansluit bij de andere software tools die je gebruikt. Run je webshop? Kies dan voor software die je kan koppelen aan je webshop. Dat maakt het verzamelen van mailadressen makkelijker. Let ook op GDPR en AVG verklaringen. Die laten jou en je abonnees weten dat contactgegevens veilig worden verwerkt.

Van de meest bekende mail providers vind je ook veel handige tutorials op Youtube. Het technische gedeelte uitvogelen kost een beetje tijd. Maar maak je geen zorgen! Het is heel normaal om nieuwe programma’s te leren kennen. Als echte Business Builder kom je er sowieso uit! De meeste mail software providers hebben ook heel fijne helpdesks en tutorials. Zodra je weet hoe je een mail kan versturen, kan de verkoop beginnen. Katsjing!

Zo bouw je een maillijst op

Maillijst abonnees kan je op diverse manieren aantrekken. De meest makkelijke manier is het inzetten van freebies. Een freebie is als het ware een gratis cadeautje dat een abonnee krijgt als die zich abonneert op jouw maillijst. Een bekend voorbeeld zijn bedrijven die jou een kortingscode geven als jij je inschrijft voor hun nieuwsbrief. De kortingscode is de freebie. Middels het delen van een freebie kun je een klant overhalen om te abonneren op jouw maillijst.

No worries! Je hoeft niet met kortingscodes te strooien als dat niet past bij jouw aanbod. Een freebie kan ook een gratis printable, werkboekje, tips, een exclusief artikel of video zijn. Dit soort freebies zijn handig voor ondernemers die een service verkopen. Verkoop je een product? Dan kun je ook een kortingscode delen of een sample meesturen bij de eerstvolgende bestelling. Je kunt heel creatief zijn met het motiveren van je klanten en zo je maillijst opbouwen. Geef wel duidelijk aan wat de klant van jou krijgt en kan verwachten als zij zich abonneert op jouw maillijst.

e-maillijst maken

Verstuur je eerste mail

Je hebt het technische gedeelte uitgevogeld en je freebie staat klaar voor (potentiële) klanten die zich abonneren op je maillijst. Wat nu? Start met het wekelijks promoten van je maillijst. Geef op al je social media kanalen en website duidelijk aan dat je een maillijst of nieuwsbrief hebt. Een andere leuke benaming mag natuurlijk ook. Ik koos bijvoorbeeld voor None of your Business magazine. Vertel regelmatig waar klanten zich kunnen abonneren en wat ze daarvoor terugkrijgen. Denk aan een mail per maand, exclusieve kortingscodes of tips die ze nergens anders krijgen.

Zodra je het eerste mailadres ontvangt kun je de eerste mail versturen, awesome! Vanaf nu kun je dagelijks, wekelijks of maandelijks nieuwe mails sturen naar je klanten. Less is more! Spam ze dus niet onverwachts elke dag plat met een nieuwe mail. Hou jezelf aan de belofte die je hebt gemaakt. Zo kom je betrouwbaar over en kun je klanten daadwerkelijk meer bieden via je maillijst. Je kunt zelfs mails van tevoren maken en inplannen. Zo hoef je nooit meer ‘on the spot’ te bedenken wat je kan delen.

En je ziet hem al aankomen natuurlijk… Je kunt jezelf ook abonneren op mijn magazine, waardoor je gelijk 3 gratis social media posts in je inbox ontvangt. No worries, ik ben #TeamNoSpam. Ik stuur elke dinsdag een mail uit als ik echt een behulpzame tips heb.

Keep Building your E-mail list,

Kaya-Quintana

P.S. Hoeveel abonnees heb jij al op je maillijst staan?

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.