Zo creëer je een unieke service

Het nieuwe jaar is net begonnen en dit is het perfecte moment om naar je eigen services te kijken. Met name omdat er elk jaar weer duizenden nieuwe bedrijven worden gestart die vaak soortgelijke services verkopen. Zo zijn er bijvoorbeeld honderden fotografen, business coaches, social media managers en virtual assistants. Probeer het daar maar eens tegen op te nemen als je service niet uniek is. In dit artikel kijken wij daarom samen naar hoe je wel een unieke service kunt verkopen, zelfs als je veel concurrentie hebt.

Vergelijken en weer loslaten

Veel ondernemers vergelijken constant hun eigen services met die van anderen in hun branche. Een heel natuurlijke en menselijke reactie, ik heb het zelf ook heel vaak gedaan. Echter kwam ik er al snel achter dat vergelijken enkel goed is om een zogenaamde baseline te ontwikkelen. Een basis voor je eigen markt en doelgroeponderzoek, waardoor je makkelijker je eigen service kunt positioneren. Daar moet het ook bij blijven, want als je te lang doorgaat met vergelijken dan kun je jezelf erin verliezen.

De grootste tip die ik je kan geven is om niet klakkeloos andermans service over te nemen. Kies niet voor een soortgelijke naam, eenzelfde pakket en dezelfde prijzen. Hierdoor zak je weg in de massa terwijl je juist erboven uit moet stijgen. Ik weet dat het de meest logische stap lijkt te zijn om ondernemers in dezelfde branche die al wat langer bezig zijn als inspiratiebron te nemen. Immers gaat het bij hen goed, dus waarom niet hetzelfde doen? Omdat het bij hun goed gaat omdat zij een unieke service bieden, niet omdat ze exact hetzelfde doen als iedereen.

Waar ben jij echt goed in?

Om een unieke service te creëren is het een goed idee om te kijken naar waar jij goed in bent. Stel dat je een fotograaf bent, bedenk je dan eens welk type foto’s jij het beste maakt. Zijn dat lichte, frisse foto’s of juist wat donkerder in bijvoorbeeld een documentaire style? Ben je een fotograaf die goed is in het begeleiden van modellen of juist de gewone mens? Heb jij bepaalde technieken waarmee je iedereen goed op de foto krijgt? Zet al je unieke eigenschappen eens op papier, schrijf er minimaal drie op.

Wat jouw fotografie service zo goed maakt zijn namelijk niet alleen de foto’s, die zijn het eindresultaat. Wat je service uniek maakt is bijvoorbeeld jouw persoonlijkheid, werkwijze en je snelheid. Probeer eens verder te kijken dan het eindresultaat. Kijk ook naar de waarde die je jouw klanten biedt op een ander niveau. Dit is hoe je jezelf bijvoorbeeld als fotograaf op unieke wijze kunt verkopen. Want er zijn miljoenen fotografen, maar jij maakt je klanten aan het lachen tijdens de fotoshoot zodat ze het ook echt naar hun zin hebben.

Zo creëer je een unieke service

Stop met focussen op de prijs

Het kan best lastig zijn om je niet te focussen op de prijs, maar het is een heel goed idee! Hiermee bedoel ik dat veel ondernemers gaan stunten met prijzen en kortingen om maar iets te kunnen verkopen. Wanneer je dit moet doen om omzet te genereren gaat er iets verkeerd. Een unieke service richt zich namelijk niet enkel op de prijs, maar op de ervaring en het eindresultaat. Je ideale klant betaalt namelijk graag iets meer voor die twee belangrijke punten.

Je verkoopt een unieke service door op deze punten te focussen. Leg je klanten niet meteen en enkel de prijs voor, maar laat ze vooral de waarde zien die jij levert. Denk aan een prettige ervaring, jouw leuke persoonlijkheid, een handige werkwijze en een top resultaat. De prijs die je hanteert maakt dan eigenlijk niet eens meer uit. Laat regelmatig zien waar je goed in bent, hoe je klanten je ervaren en deel je resultaten. Dit komt veel positiever over dan wanneer je enkel aanbiedingen promoot. Laten we eerlijk zijn, aanbiedingen zijn niet uniek.

Huiswerk maken

Een unieke service verkopen doe je dus door te stoppen met vergelijken, kopiëren en focussen op prijzen. Wat je daarvoor in de plaats gaat doen is de komende week jezelf goed onder de loep nemen. Als het goed is heb je al drie unieke eigenschappen opgeschreven, die ga je nu uitwerken. Want hoe beter jij weet waar jij in uitblinkt, hoe beter je dit naar je klanten kun communiceren. Zelfkennis is alles! Pak daarom je pen en papier erbij en ga lekker aan de slag met het volgende.

Zoek drie van je grootste concurrenten op en kijk wat jij anders of beter doet. Kijk naar hoe jij je persoonlijkheid beter kunt inzetten voor je unieke service. Onderzoek je werkwijze en haal de beste punten voor je klanten eruit. Focus je vooral op alle positieve aspecten van de service die verkoopt in de ogen van je ideale klant. Zet die op papier en gebruik deze punten iedere keer wanneer je jouw service omschrijft en verkoopt. Focus je op wat alle goede eigenschappen en resultaten om je unieke service vorm te geven.

Heb je hulp nodig?

Heb je hulp nodig met het in kaart brengen van je eigen unieke service? Dan kun je altijd terecht bij Build my Business. Je kunt een branding boost project starten of binnen een uur coaching een goede start maken. Mail naar info@buildmybusiness.nl en kom gezellig langs op mijn kantoor in Den Haag.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.