fbpx

Zo maak je 31 posts in 1 dag

In dit artikel en de bijbehorende video leggen wij je uit hoe je binnen 1 dag 31 posts kunt inplannen. Dit zorgt ervoor dat je slechts 1 dag hoeft te besteden aan je content marketing, heerlijk! Je kunt er ook voor kiezen om 2 keer per maand 4 uurtjes vrij te maken. Je maakt dan zo’n 15 posts per dagdeel zodat je twee weken vooruit kunt. Wanneer al je posts staan ingepland hoef je niet meer naar om te kijken naar content voor de rest van de maand, heerlijk! Je houdt zelfs tijd over voor spontane posts die eerder als te veel werk werden gezien. Here we go!

Stap 1: Content tools downloaden

Start met het downloaden van het contentplan en de bijbehorende tekst concepten op de content coach pagina. Bekijk de bijbehorende content tutorial voor de huidige maand. Hierin leggen wij alle trends uit en geven wij extra tips om je content marketing te optimaliseren.

Stap 2: Bepaal het aantal posts

Bepaal hoeveel posts je deze maand wil publiceren. Wij raden één post per dag aan, maar je kunt bijvoorbeeld ook om de dag posten. De gemiddelde klant gaat pas over tot een aankoop nadat ze 8 tot 20 contactmomenten met jou heeft gehad. Zorg er daarom voor dat je minimaal drie keer per week op vaste dagen post. De algoritmes van social media apps houden van regelmaat. De tijden mogen verschillen. Kies voor tijden waarop de meeste klanten online zijn.

Stap 3: Kies passende trends uit

Kies welke trends je graag wil gebruiken en combineer ze indien gewenst met je marketingplan. Trends kunnen bestaan uit feestdagen, bijzondere gebeurtenissen of thema’s. In je social media plan vind je onderaan een trend kalender. In de trend kalender hebben wij alvast alle belangrijke trends voor je uitgezocht, inclusief suggesties om je product of service te promoten via de trends.

Als je een eigen marketingplan hebt dan kun je onze trend kalender gebruiken om je marketing activiteiten aan te vullen. Zo kun je bijvoorbeeld in je marketingplan opzoeken welke activiteiten je hebt gepland voor deze maand. Denk aan het verzenden van een nieuwsbrief op maandag. Check onze trend kalender of er trends zijn die je kunt benoemen in je nieuwsbrief. Koppel trends aan producten om je omzet te verhogen via de verkoop middels je nieuwsbrief.

Stap 4: Beeldbank en branding

In onze beeldbank vind je foto’s en grafische elementen om prachtige beelden te maken. Wij raden aan om van tevoren te bedenken welke sfeer, look of style je wil inzetten voor de komende maand. Kies alvast je beeldmateriaal uit in onze beeldbank. Denk bijvoorbeeld aan sfeerbeelden voor je branding.

Je kunt ten voorbeeld kiezen voor sfeerbeelden met roze items. Of misschien heb jij een wat donkerder thema, dan kun je kiezen voor foto’s met diepe tinten. Wil je graag een rustige feed ontwikkelen? Kies dan voor foto’s met aardetinten of veel witvlakken. Uiteraard wil je ook wat selfies en eigen foto’s plaatsen. Bedenk welke foto’s je van tevoren kunt maken en plan een korte shoot in met je selfie stick of vraag iemand om hulp.

Je mag alle foto’s en grafische elementen uit onze beeldbank verwerken zoals je fijn vindt. Je mag bijvoorbeeld je eigen filters gebruiken, logo en teksten over de foto’s heen plaatsen. Je kunt de grafische elementen in collages verwerken. Zo heb je altijd unieke beelden op je social media kanalen staan. Check wel of de beelden die je uitkiest bij de posts in je contentplan en tekst concepten passen voor optimaal resultaat.

Stap 5: Captions schrijven

Pak je teksten concepten erbij en pas ze aan met je eigen merk, naam, producten, services of links. Elke maand verzorgen wij 15 tekst concepten, zodat je om de dag een post kunt maken zonder zelf een tekst te hoeven schrijven. Wil je toch vaker posten? Schrijf dan teksten voor de posts waar wij geen tekst concepten voor hebben gemaakt.

Dit levert authentieke, maar vooral unieke social media posts op waar je klanten blij van worden. Probeer een mix te maken van long reads, ofwel langere teksten en korte teksten. Je kunt onze tekst concepten als voorbeeld gebruiken, daarbij hebben wij namelijk al rekening gehouden met een mix van beide.

Stap 6: Kies je plantool en de gewenste posts

Open je plantool, wij gebruiken graag Hootsuite. Pak je contentplan erbij en start bijvoorbeeld op dag 1. Dit betekent dat je in de plantool de eerste dag van de maand aanklikt, bijvoorbeeld 1 oktober. Onze contentplannen lopen namelijk synchroon met dagen van de huidige maand. Dag 1 is gemaakt voor 1 oktober enzovoort. Alle contentplannen zijn namelijk gemaakt op basis van onze StoryBook methode.

Die zorgt ervoor dat als je het plan van dag 1 tot dag 31 volgt, jij altijd een boeiend verhaal kunt vertellen. De StoryBook methode ziet jou namelijk als de hoofdpersoon in je eigen boek met ondernemersavonturen. Elke maand is een hoofdstuk en elke post is een mini verhaaltje. Alle 31 posts voor een hele maand creeëren dus samen één hoofdstuk per maand. Klanten vinden het leuk om verhalen te volgen, daarom werkt de StoryBook methode zo goed. Want jouw klanten komen steeds terug op je social media kanalen om je avonturen te volgen.

Stap 7: De posts samenstellen en inplannen

Pak je tekstconcepten en knip en plak de eerste tekst in je plantool. Open onze beeldbank en kies een bijpassende foto. De meeste foto’s in onze beeldbank zijn al geoptimaliseerd qua formaat. Soms moet je ze even aanpassen als je bijvoorbeeld een ander formaat foto wil posten op social media. Je kunt uiteraard ook een eigen foto kiezen of een collage uploaden. In de beeldbank vind je ook grafische elementen die je bijvoorbeeld in Canva kunt verwerken in je eigen collages.

Stap 8: Check je links

Afhankelijk van de gebruikte plantool kun je ook een linkverkorter gebruiken. Als je deze optie hebt raden wij aan om deze te gebruiken. Lange links worden zo verkort waardoor de teksten van je social media posts er beter uit zien. In Hootsuite noemen ze dat een Owly link, maar je kunt ook Bitly gebruiken.

Stap 9: De juiste hashtag mix

Voeg (met name voor Instagram) passende hashtags toe zodat je beter gevonden wordt op deze app. In je tekst concepten vind je altijd de meest belangrijke algemene hashtags voor de huidige maand. Voor hashtags kun je deze methode gebruiken: Je eigen hashtag + hashtags die het onderwerp van de foto beschrijven + algemene hashtags = de perfecte combinatie.

Afhankelijk van in welke landen je producten of services verkoopt, raden wij aan dat je ook de hashtags op de taal van het land aanpast. Lever je bijvoorbeeld enkel in Nederland dan is het een goed idee om overwegend Nederlandse hashtags te gebruiken. Je kunt die uiteraard wel combineren met trending hashtags in andere talen voor meer bereik.

Stap 10: De laatste check

Check nog een keer de datum en de tijd van de post die je aan het inplannen bent. Als de tekst, foto, links en hashtags kloppen kun je op inplannen drukken. Ga zo door tot je de hele maand hebt ingepland. Met behulp van het social media plan, de tekst concepten en onze beeldbank kun je binnen 1 dag tot wel 30 posts inplannen.

Extra tips

Kan ik ook spontaan content delen?

Wij krijgen vaak de vraag of je naast ons contentplan ook spontaan posts kunt delen. Dat kan uiteraard wanneer jij dat wil. Een extra post is altijd goed. We raden je wel aan om rekening te houden met de tijd waarop je een extra post plaatst. Stel dat je voor vandaag om 18.00 een post hebt ingepland, dan kun je een spontane post voor diezelfde dag het beste ergens voor 12 uur plaatsen. Zo voorkom je een overload aan posts die elkaar in de weg zitten.

Stories, reels en IGTV

Nu je alle posts voor de komende maand al hebt ingepland, heb je voldoende tijd voor het maken van spontane Instagram stories, reels en IGTV’s. Deze extra posts geven je zichtbaarheid een boost op Instagram. Wij raden je aan om reels ook te delen op TikTok en Facebook. Op Facebook en Linkedin kun je overigens ook goed de zakelijke doelgroep aanspreken. Extra content zoals IGTV’s kun je dus ook prima delen op Linkedin of je Facebook pagina als je B2B werkt.

Je eigen content categorieën

Je hebt vast al gemerkt dat wij in het contentplan bepaalde post categorieën laten terugkomen. Dit doen wij omdat slechts 10% van je volgers (met name op Instagram) je posts zien. Herhaling is dus erg belangrijk want meer dan de helft van je volgers, ofwel potentëele klanten zien je posts niet. Een klant heeft minimaal 8 tot 20 contactmomenten met jou nodig om tot een aankoop over te gaan. Dit is waarom je bepaalde categorieën regelmatig ziet terugkomen in een ander jasje.

Wij raden je aan om ook je eigen content categorieën te ontwikkelen.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.