TikTok inzetten voor je bedrijf: de ROI (Return On Investment)

Ik heb het er maar druk mee, elke dag posten op TikTok. Maar wat levert TikTok inzetten voor je bedrijf eigenlijk op? In dit artikel en podcast aflevering 29, gaan we ontdekken wat TikTok aan ROI kan opleveren. Immers besteed ik per video zo’n 45 minuten van mijn tijd en als dat geen klanten oplevert, is het wellicht zonde van die tijd. Of niet? Want TikTok kun je als bedrijf voor diverse resultaten inzetten. Let’s check it out!

Ontdek andere artikelen en podcast afleveringen in deze serie:

  1. TikTok voor ondernemers
  2. TikTok inzetten voor je bedrijf: de ROI
  3. TikTok marketingstrategieën voor ondernemers en bedrijven
  4. Praktische TikTok video tips voor ondernemers

Wat is ROI?

Aangezien je nu een artikel van Build my Business (de online business school voor ondernemers) leest, kun je ook van een stukje educatie genieten. Zo leg ik je graag uit waar ROI voor staat. ROI staat voor Return On Investment. Als ondernemers en bedrijven het over ROI hebben, dan bespreken ze hoeveel hun investering in ‘iets’ hen oplevert. Vaak gaat het over geldbedragen, een x-aantal leads, klanten of verkopen. Maar het kan ook draaien om bereik, naamsbekendheid, branding, personeel of nieuwe systemen.

In dit geval zou je kunnen zeggen dat je tijd investeert in een TikTok account. Die tijd moet iets opleveren en dat is de ROI. Jij mag zelf bepalen wat je TikTok video’s moeten opleveren. Ik denk dat je heel blij zou zijn met e-mailadressen van potentiële klanten. Of potentiële klanten die dankzij jouw video’s daadwerkelijk je webshop bezoeken en afrekenen. Misschien word je wel heel gelukkig van offerte aanvragen of meer naamsbekendheid door TikTok. It’s up to you!

Kort maar krachtig gezegd, draait ROI dus met name om meer terugkrijgen dan je hebt geïnvesteerd. Als je twee euro in een advertentie stopt, dan wil je minstens twee euro verdienen aan klanten die door de advertentie bij jou shoppen. Waarschijnlijk wil je de investering graag verdubbeld terugkrijgen, dus vier euro verdienen voor elke twee euro die je erin gooit. Want als je twee euro uitgeeft en geen cent verdient, draai je verlies. Oeps! 

Welke TikTok ROI kies jij?

Awesome, je weet nu wat ROI betekent. Echter wil je ook weten welke ROI types je voor TikTok zou kunnen kiezen. Mijn eigen keuze gaat uit naar potentiële klanten als volgers verzamelen en hun e-mailadressen op mijn maillijst krijgen. Zodat ik hen later van mijn gratis business tips e-mails kan voorzien en mijn cursussen kan aanbieden. Uiteraard mogen ze dan later zelf bepalen of ze daar gebruik willen maken.

Voor mezelf weet ik dat het een ‘numbers game’ is. Ofwel, hoe meer potentiële klanten ik aantrek, hoe meer er uiteindelijk daadwerkelijk kopen. Immers is niet elke volger een potentiële klant en zal niet elke potentiële klant gelijk kopen. Dat zou ik zelf ook niet doen. Daarom zie ik de ROI van TikTok (voor Build my Business) als resultaten die wat langer op zich laten wachten. Echter weet ik dat als het balletje eenmaal rolt (lees potentiële klanten worden regelmatig betalende klanten), dan zit de ROI goed.

tiktok inzetten voor je bedrijf

Over een tijdje kan ik er zelfs een rekensommetje tegenaan gooien. Ik ben namelijk gek op statistieken en ROI berekenen. Jij zou voor je eigen bedrijf hetzelfde kunnen doen, bijvoorbeeld: voor elke vijf TikTok video’s die ik maak, wil ik twee keer iets verkopen. Dit is slechts een voorbeeld van een heel simpel rekensommetje. Echter is het wel belangrijk om je ROI bij te houden. Anders maak je heel veel TikTok video’s, heb je geen zicht op wat het oplevert en word je daardoor snel moe van content maken.

TikTok inzetten voor je bedrijf start wat mij betreft met een realistische ROI uitkiezen. Dit kan dus een aantal klanten zijn, het vergroten van je naamsbekendheid, meer website klikken of jezelf neerzetten als the go to expert in jouw vakgebied. Mijn advies is kiezen voor een ROI die past wat jij nodig hebt als ondernemer en waar jouw bedrijf beter van wordt. Neem niet zomaar andermans ROI over, want dat is zonde van je tijd. En als je het enkel voor de volgers en vanity metrics doet, sta dan niet verbaast te kijken als je er geen klanten uithaalt.

Hoe start je met TikTok inzetten voor je bedrijf?

Dit is een super goede vraag van Roxanne (personal trainer), die via Instagram @buildmybusinessnl vroeg: ‘Hoe begin je met TikTok voor je bedrijf? Do’s en dont’s?’ Mijn antwoord: weten waar je aan begint is een goede start. Zoals we in het vorige artikel en podcast 28 hebben besproken, kost TikTok aardig wat van je tijd. Daarnaast wil je hoogstwaarschijnlijk dat het je klanten (of een ander type ROI) oplevert en dus zou ik die eerst uitkiezen. Als je weet wat je wil bereiken, kun je makkelijker een marketingstrategie en plan maken.

Starten met TikTok inzetten als ondernemer begint dus met tijd vrijmaken en een ROI kiezen. Vervolgens bepaal je een strategie, ofwel hoe je die ROI gaat bereiken. Dan maak je een marketingplan zodat je weet wat je gaat doen om je ROI te behalen. Anders ga je als een kip zonder kop op TikTok posten en dat is zonde van je tijd. Want je ziet nu al heel wat ondernemers die verslaafd zijn aan het genereren van volgers en views. Echter zijn ze onbewust slaafjes van het algoritme aan het worden, maar krijgen ze er niet meer klanten door.

Als jouw business teacher en consultant ben ik daarom een beetje streng. Immers ben ik gek op tijd besparen en bied ik je met deze informatie een shortcut aan. Want als je TikTok heel gericht gebruikt, kun je er wél meer betalende klanten uithalen. Met name als je content maakt waar je potentiële klanten echt iets aan hebben. Je kunt hen, in het geval van Roxanne die als personal trainer werkt, bijvoorbeeld leren hoe ze beter kunnen sporten. Educatieve content doet het heel goed op TikTok.

TikTok zelf geeft aan dat drie tot vijf keer per week posten voor regelmatige groei kan zorgen. Dus als het gaat om je post frequentie, zou je met drie video’s per week kunnen starten. Kijk goed naar welke content de meeste ROI voor jouw bedrijf oplevert. En dan heb ik het niet enkel over volgers en views, maar bijvoorbeeld aanvragen voor personal training. Of clicks naar je website, waardoor je weet dat je TikTok video’s interesse in jouw aanbod opwekken, yay!

Tiktok inzetten voor je bedrijf

Hoe lang duurt het voor TikTok ROI oplevert?

Alhoewel je momenteel sneller kunt groeien op TikTok dan op Instagram, kost het alsnog tijd om ROI te verzekeren. Hoe lang dat duurt verschilt per ondernemer of bedrijf. Naar mijn inzicht kun je binnen drie tot zes maanden aardig wat voor elkaar krijgen. Het is wel handig om te weten dat je, ondanks het snel kunnen groeien op TikTok, je er wel veel tijd en aandacht aan moet besteden. Zelfs de meest grote en bekendste bedrijven hebben het er druk mee. Immers kost het maken van de video’s aardig wat tijd.

Echter komt er meer bij kijken dan je video posten en weer doorgaan met je dag. TikTok draait heel erg om het geven van je mening, ergens bij horen, een community vinden en plezier hebben op de app. Je moet dus ook reageren op reacties en ervoor zorgen dat potentiële klanten zich door jou gehoord voelen. Interactie is op TikTok net zo belangrijk als op Instagram, Youtube en Linkedin. Hoe meer interactie, hoe sneller je ROI kunt verzekeren.

Een voorbeeld hiervan is Victoria Paris. Je kunt haar zien als een TikTok it-girl. Binnen zes maanden had ze meer dan een miljoen volgers. Dat deed ze door elke dag meerdere video’s te posten en te reageren op zoveel mogelijk volgers. Victoria is wat mij betreft echt een Baas met de hoofdletter B. Want zij begrijpt echt heel goed hoe TikTok werkt en hoe ze dit voor zichzelf kan inzetten. Inmiddels is posten op TikTok haar baan geworden en verdient ze met name haar geld met brand deals. Evenals het verzorgen van consulting bij grote bedrijven over TikTok.

Victoria heeft haar ROI al in the pocket! Let wel, Victoria’s doel/ROI was om zichzelf neer te zetten als een personality. Haar persoonlijkheid is haar merk én product. Dit is waarom ik het zo belangrijk vind dat jij je eigen ROI kiest. Want wat Victoria Paris doet, past niet bij elke ondernemer. Haar marketingplan is wel een goed voorbeeld voor de meeste ondernemers: zoveel mogelijk posten, testen, optimaliseren en doorgaan!

Awesome! Je hebt nu geleerd wat ROI is en hoe TikTok voor je bedrijf inzetten jou kan helpen bij het verzekeren van je ROI. Heb je toch nog vragen over ROI voor TikTok? Drop dan je vraag hieronder via een reactie of stuur mij een e-mail via info@buildmybusiness.nl. Je kunt ook je vraag insturen via, jawel… Het Build my Business TikTok account, dan beantwoord ik je vraag in een video!

Keep Building your Business,

Kaya-Quintana

P.S. Ken je een andere ondernemer die ook meer over TikTok wil leren? Stuur dan dit gratis artikel of de podcast door. Zo kunnen we samen meer Business Builders aan shortcuts helpen voor meer winst, vrije tijd en plezier!

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.