Zo maak ik mijn omzetdoel haalbaar

In dit artikel en de bijbehorende podcast aflevering leg ik uit hoe ik mijn omzetdoel haalbaar maak. Een haalbaar doel heeft ondernemen en marketing voor mij een stuk leuker gemaakt. Daarom deel ik graag mijn werkwijze en marketingstrategie met jou. Want als je momenteel niet je omzetdoel haalt en nog niet weet waarom, dan hoop ik je verder te helpen met mijn aanpak. Here we go!

Wat is een haalbaar omzetdoel?

Een haalbaar omzetdoel is een doel dat aansluit op je situatie, je huidige mogelijkheden en marketingbudget. Toen ik net begon met ondernemen pikte ik vaak een getal uit de lucht. ‘Oh, €20.000 per maand lijkt me een prachtig doel. Let’s do this!’ Om er vervolgens na een paar maanden achter te komen dat ik het niet voor elkaar kreeg. En dat was zooo frustrerend, niet te doen! Ik was ervan overtuigd dat ik dit bedrag bij elkaar kon krijgen, waarom lukte het dan niet?

Wat ik vroeger niet doorhad is dat bijna elk omzetdoel haalbaar is, mits je situatie in je voordeel werkt. Als je de mogelijkheden hebt om je aanbod voldoende te promoten en je daar ook budget voor hebt. In sommige gevallen kun je daarom het best met een lager omzetdoel starten en naar een hoger doel toewerken. Daar is niks mis mee, iedereen moet ergens beginnen. Ondernemen is een vak apart en je mag de tijd nemen om het te leren.

Daarom ging ik al snel over naar een lager omzetdoel van €5.000 per maand. Dat was al aardig wat, als ik het vergelijk met de €1500 die ik in loondienst verdiende. Binnen een halfjaar had ik door hoe ik met drie klanten €5000 per maand kon verdienen. Omzetdoel behaald, yay! Ik had ondertussen ook meer budget voor marketing en een freelancer om mij ermee te helpen. De omzet schoot wederom na maanden hard werken door naar €10.000. Een paar jaar later tikte ik wel de €20.000 omzet aan, winning!

Zo maak ik mijn omzetdoel haalbaar

Eerst je privé en zakelijke kosten

Ik hou van praktisch te werk gaan en daarom reken ik elk half jaar opnieuw mijn privé en zakelijke kosten opnieuw uit. Onder mijn privé kosten valt ook mijn eigen salaris, spaargeld, verzekeringen etc. Daar tel ik mijn zakelijke kosten bij op. Deze twee bedragen vormen samen mijn kostendekkende omzetdoel. Als ik dit doel behaal kan ik sowieso goed voor mezelf en mijn bedrijf zorgen. Maaruh, we willen natuurlijk meer!

Daarom bedenk ik altijd een apart winstdoel. Winst, ofwel geld waarmee ik kan doen wat ik wil. Mijn winstdoel komt bovenop mijn kostendekkende omzetdoel. Als ik ze samenvoeg kom ik op een mooi bedrag uit, ofwel een haalbaar omzetdoel inclusief winst waar ik automatisch elke maand naar streef. Ik hou ervan om een apart winstdoel te bepalen. Zo hoef ik niet te hopen dat er iets overblijft, maar weet ik zeker welk bedrag ik aan winst overhoud. 

Door mijn haalbare omzetdoel inclusief winst, weet ik altijd waar ik aan toe ben. Ik ken mijn grenzen en als ik ze bereikt hebt, kan ik eroverheen. Uiteraard hoef je niet te blijven hangen op een oud doel. Iedere keer als ik een winstdoel heb behaald en het lukt me om dat een kwartaal te doen, dan weet ik dat ik mezelf weer opnieuw mag uitdagen. Echter ga ik niet te snel over op hoge bedragen, met name als ik kan inzien dat ik ze in bepaalde situaties niet kan verdienen. En dat geeft me heel veel rust.

Mijn marketingbudget

Zodra ik een haalbaar omzetdoel (inclusief winst) heb vastgesteld, is het tijd voor marketing. Want marketing is alles wat je doet om te verkopen. Als je genoeg verkoopt kun je het omzetdoel behalen en extra winst genereren. Zoals ik eerder vertelde kun je een omzetdoel vrijwel altijd behalen als je situatie het toelaat. Denk aan in het bezit zijn van een marketingplan dat bij je bedrijf past. Voldoende tijd en geld hebben om het uit te voeren of geld hebben om er iemand voor in te huren.

Maar dan moet je marketingplan wel goed in elkaar zitten en daarom begin ik met het budget. Want marketing kost in ieder geval tijd en vaak ook op z’n minst een beetje geld. En dus maak ik altijd budget vrij. Ik bepaal vooraf hoeveel geld van mijn omzet naar mijn marketing kan gaan. Want het gezegde ‘Spend money to make money,’ klopt als een bus!

Zodra ik weet hoeveel ik kan uitgeven aan marketing, plan ik mijn marketingactiviteiten. Ik heb namelijk veel klanten zien worstelen met marketing omdat ze er geen geld voor hadden. Ze hadden grootse, wilde en geweldige plannen. Van de uitvoer kwam echter niets terecht, omdat ze geen budget hadden. Dat doe ik mezelf niet aan! Terug naar het plan, want marketing werkt het beste als je er structuur in aanbrengt.

Zo maak ik mijn omzetdoel haalbaar

Een marketingplan voor het behalen van het omzetdoel

Dankzij een marketingplan weet ik wat ik per jaar, kwartaal, maand, week en zelfs per dag kan doen om voldoende te verkopen. Ik plan zoveel mogelijk alles vooraf in, zodat ik niets kan vergeten. Zo check ik feestdagen, inhakers en belangrijke events die aansluiten op Build my Business en ondernemers. Ik kijk naar welk aanbod ik wil verkopen, hoe ik dat het beste kan lanceren en ook wanneer. Het is een beetje puzzelen, maar het levert me altijd meer geld op als ik van tevoren goed plan.

Hoe ik mijn omzetdoel haalbaar maak, valt en staat dus ook met mijn marketingplan. Want ik hou niet van hopen, ik wil zeker weten dat ik die omzet en winst genereer. Dat kan als ik vooraf weet hoe ik die doelen ga behalen. Uiteraard heb ik niet alles in de hand. Zo kon ik mijn omzetdoel niet halen tijdens de lockdowns en de pandemie. Mijn beauty, fashion en lifestyle klanten hadden namelijk geen budget voor mijn services. Maar nu we daar uit zijn haal ik een tijdelijk lager omzetdoel wel, whoohoo! 

Mijn marketingplan heb ik momenteel ingericht op groei. Ik ben als het ware terug naar start gegooid door de pandemie, maar ook omdat ik een nieuw soort bedrijf ben gestart. Build my Business, de online business school voor ondernemers, vraagt een andere marketingstrategie dan ik gewend ben. Een leuke uitdaging, als je het mij vraagt. Echter kan ik net zoals vroeger niet gelijk de hoogste omzetten verwachten, maar dat komt wel weer. De aanhouder wint!

En dan nu, geld verdienen!

Nu weet je hoe ik mijn omzetdoel haalbaar maak en hoe ik daar een marketingplan voor gebruik. Want een doel stellen is leuk, maar het daadwerkelijk behalen vraagt om actie. In het kader van financiële vrijheid wacht ik niet af. Ik heb mijn omzetdoel (inclusief winst) aan de muur hangen, voer elke dag mijn marketingplan uit en houd de voortgang van mijn omzet bij. Ik hou ervan om me hier in vast te bijten, vooral omdat ik weet dat het mij veel oplevert.

Als ik nu veel omzet en winst genereer, kan ik meer werk uit handen geven. Dit betekent dat ik meer vrije tijd overhoud waarin ik plezier kan hebben en mijn winst kan uitgeven. Mijn omzetdoel haalbaar maken op basis van mijn kosten, m’n huidige situatie en mogelijkheden geeft me ook rust. Ik kijk niet meer naar wat andere ondernemers doen en volg lekker mijn eigen weg. Immers zijn we allemaal uniek. We leven en werken we allemaal op onze eigen manier. Daar mag je omzetdoel (inclusief winst) op aansluiten.

Mijn omzetdoel hoeft dus niet het jouwe te zijn, of andersom. Ik denk dat ik met name tegen je wil zeggen, dat je door een haalbaar omzetdoel wat bij jou past, het ondernemen leuk kan houden. Vaak helpt het om rustig te beginnen en jezelf te verrassen, door jezelf te overtreffen als je het niet verwacht. Daarbij zou (naar mijn mening) je bedrijf je favoriete lifestyle, dromen en doelen moeten ondersteunen. Als je merkt dat je omzetdoel meer stress dan plezier oplevert, dan wordt het tijd om je doel haalbaar te maken. Je kunt later altijd kiezen voor een hoger doel, als je de eerste hebt behaald.

Schrijf je hieronder in en ontvang de uurtarief calculator binnen twee minuten in je inbox!

.
Uurtarief calculator

Je eigen marketingplan in 1 uur

In de workshop ‘Je eigen marketingplan in 1 uur’ deel ik mijn werkwijze met jou. Ik heb een vijf-stappenplan ontwikkeld waarmee je een financieel overzicht kunt creëren en die daadwerkelijk kunt behalen. Ik leer je bijvoorbeeld hoe je een omzetdoel in stukjes kunt hakken, welke marketing tools bij jouw bedrijf passen en hoe je ze kunt inzetten. Aan het einde van de workshop heb je een marketingplan waardoor je weet wat je dagelijks kunt doen om je omzetdoel te behalen, awesome!

Heb je toch nog vragen over een haalbaar omzetdoel of marketing? Deel je vraag met mij via info@buildmybusiness.nl of stuur me een berichtje op Instagram @buildmybusinessnl. Je mag uiteraard ook hieronder een reactie achterlaten onder dit artikel. 

Kaya-Quintana

P.S. Vond je dit gratis artikel en de bijbehorende podcast aflevering handig? Pay it forward! Deel het artikel of de aflevering met een andere ondernemer waarvan je weet dat die wat omzet inspiratie kan gebruiken.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.