Simu Liu en de Boba battle: wat je als ondernemer moet weten over culturele toe-eigening

Het pr-team van Chinees-Canadees acteur Simu Liu draait overuren. Naast zijn acteerwerk was hij namelijk ook te gast als jurylid in de Amerikaanse Dragons’ Den. Daar sprak hij twee Canadese bedrijfseigenaren aan op cultureel toe-eigenen van bubbelthee. Dat fragment gaat nu de hele wereld over. En als je het mij vraagt, geheel terecht!

Wat is Boba?

Boba, bekend als bubbelthee in Nederland, heb je ongetwijfeld al eens voorbij zien komen. Van origine heet het Taiwanese drankje Boba of bubble tea. Het koude drankje gemaakt van thee (met melk) en boba: tapioca parels, puddingpolletjes of fruitparels, is mega populair. Inmiddels kan je in bijna alle grote steden wel een paar boba tea bars vinden. Mijn favoriet: Tea Guys. Check de Mango cream cheese tea 👌🏼

Luister naar Liu

Simu gaf terecht aan dat het ‘not done’ is om een drankje van een andere cultuur te strippen van alle originele eigenschappen. Om het vervolgens te verkopen als een ‘verbeterde’ versie zonder de makers en hun cultuur te eren. Aangezien meer dan 50% van de wereldbevolking Aziatisch is, kan hij op wereldwijde steun rekenen.

Waarom ging nu juist dit moment viraal?

Sebastien Fiset and Jess Frenette lieten in hun pitch weten dat ze de originele Boba ongezond vinden. Volgens hen weet je nooit wat erin zit, behalve te veel suiker.

Daarom hebben ze er onder andere een alcoholische versie van gemaakt en alle originele ingrediënten eruit gehaald: Thee, indien gewenst melk en de Boba. Tja… want alcohol is zoveel gezonder natuurlijk. Zucht…

@cbcgem

This bottled bubble tea business pitches to celebrity Dragon Simu Liu and the rest of the Dragons (📺: Dragons’ Den) #dragonsden #simuliu

♬ original sound – CBC Gem

Blijf van m’n Nasi af!

Stel je voor dat Nederland Nasi Goreng zou claimen als een eigen gerecht. Om vervolgens alles wat Nasi Nasi maakt eruit te slopen, omdat de originele versie niet gezond zou zijn. Wel, ‘news flash!’ Nasi is de Indonesische variant van ‘fried rice.’ Het is iets wat we (Indonesiërs/Indo’s/Aziaten) maken als we rijst over hebben van een ander gerecht. 

Nasi is dus nooit hetzelfde, want je mikt erin wat je over hebt om verspilling te voorkomen. Ik vind het erg jammer dat iemand er een recept van heeft gemaakt en doet alsof er slechts één goede versie bestaat. Want… er is geen recept, haha! Nasi is altijd anders, want je weet nooit van tevoren wat je in de koelkast vindt.

Hetzelfde geldt voor ons geliefde avg’tje. Wat zouden wij als Nederlanders ervan vinden, als bijvoorbeeld iemand uit Zimbabwe, flink gaat cashen met ons avondeten? Stel je voor dat ze de aardappelen en het vlees eruit halen, want ja… ongezond! Maar we noemen het wel nog steeds een avg’tje, want dat verkoopt beter. Wel, ik denk dat wij Nederlanders gelijk een protest zouden plannen.

Want ja, protesteren is ook onderdeel van onze cultuur, haha! 😝

Maar genoeg over Nasi (krijg je al trek?), terug naar het virale moment!

Want Sebastien en Jess gingen met name viraal omdat ze een drankje van een andere cultuur negatief beschreven. Maar voor datzelfde Taiwanese drankje wilden ze wel 1 miljoen dollar ontvangen om er zelf nog meer geld mee te verdienen. Dat is natuurlijk hét probleem! Inmiddels hebben ze op Instagram een statement gedeeld, maar het kwaad is al geschiedt.

De investering van 1 miljoen dollar die ze van Manjit Minhas kregen zijn ze inmiddels ook kwijt. Hoogstwaarschijnlijk gaat hun bedrijf een stille dood tegemoet. Want er zullen nog maar weinig mensen zijn die bij hen een neppe versie van het Taiwanese drankje willen kopen. Andere investeerders zullen hun handen niet willen branden aan een bedrijf met zulke slechte pr.

Manjit Minhas is een beetje toondoof

Simu was ‘on point’ toen hij de culturele toe-eigening in de pitch van het merk Bobba bespreekbaar maakte. Want ja, zelfs de originele spelling Boba was blijkbaar niet de moeite waard om aan te houden. Dubbele zucht… Maar helaas was er een ander Aziatisch jurylid dat er wel voor koos om 1 miljoen te investeren. ‘Oh yeah, hold on to your seat!’

Manjit Minhas, zelf ook van Aziatische afkomst, besloot om 1 miljoen dollar in het merk te investeren. Maar 1 keer raden wie na alle backlash haar investering terugtrekt?

Yep, Manjit heeft een paar dagen geleden op Instagram een statement gedeeld waarin ze uitlegt dat ze niet meer zal investeren in het merk Bobba.

Als je het mij vraagt: heel jammer dat ze daar pas na alle backlash op terugkomt. Als ondernemer en investeerder is het belangrijk om eerst onderzoek te doen naar het aanbod waarin je investeert. Tijdens de Dragons’ Den pitch van het merk Bobba, gaf acteur Simu Liu heel duidelijk aan waarom het geen goed idee was en toch ging ze ermee door. Tja… dan moet je op de blaren zitten.

Wat kan je hier als ondernemer van leren?

Jezelf laten inspireren door een andere cultuur is een mooi idee. Immers zijn er prachtige culturen met bijzondere gewoontes, gerechten, ervaringen etc. Maar inspiratie is iets anders dan kopiëren of zelfs iets uit een andere cultuur toe-eigenen en er geld aan verdienen. Wil je een aanbod verkopen geïnspireerd door of ingekocht bij mensen van een andere cultuur? Houd dan rekening met het volgende:

Eer wie eer toekomt. Doe niet alsof je het aanbod zelf bedacht hebt en zet de originele makers in de spotlights.

Werk samen met mensen die onderdeel zijn van de cultuur. Verifieer bij hen of wat je over het aanbod deelt daadwerkelijk klopt. Voorkom het verspreiden van mis- en desinformatie.

Verander niet het originele aanbod terwijl je het onder de originele naam verkoopt. Verander je het aanbod dusdanig waardoor het niet meer de originele inhoud bevat? Maak dan gewoon je eigen nieuwe innovatieve product en creëer een nieuw merk.

Respecteer de culturele betekenis. Begrijp de culturele achtergrond en waarde van het aanbod voordat je het verkoopt. Sommige producten of gebruiken hebben een diepere betekenis die je niet moet negeren of minimaliseren.

Wees transparant over de bron. Geef duidelijk aan waar het product vandaan komt en wie het heeft gemaakt. Dit draagt bij aan de authenticiteit van je aanbod en laat zien dat je de cultuur respecteert.

Ondersteun de gemeenschap financieel. Zorg ervoor dat een deel van de opbrengst terugvloeit naar de gemeenschap of cultuur waar het product oorspronkelijk vandaan komt. Dit kan door samen te werken met lokale producenten of ambachtslieden.

Bied educatie over de cultuur. Leg je klanten uit wat de culturele waarde of betekenis is van het product dat je verkoopt. Dit creëert meer waardering voor het aanbod en de cultuur erachter.

Vermijd stereotypering. Promoot de cultuur en haar producten op een manier die authentiek is en vermijd simplificaties of stereotypen die de cultuur kunnen reduceren tot een commerciële gimmick.

Herken culturele gevoeligheden. Sommige elementen uit een cultuur kunnen gevoelig liggen of alleen in bepaalde contexten gebruikt mogen worden. Zorg ervoor dat je geen ongepaste elementen gebruikt die als aanstootgevend kunnen worden ervaren.

@simuliu

some thoughts on boba/bobba 🧋lets be kind to each other!

♬ original sound – Simu Liu

En nu ben ik natuurlijk benieuwd naar jouw Boba bestelling. ‘Lemme know in a comment below!’
😄⬇️

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.