In dit artikel delen wij diverse e-mailmarketing strategieën die je kunt inzetten voor meer conversie. Wanneer we het over conversie hebben dan spreken we over het x-aantal klanten dat daadwerkelijk iets heeft gekocht door de mail die je hebt verzonden. Heb je bijvoorbeeld een nieuwsbrief 100 keer verzonden en doen daardoor 10 klanten een aankoop? Dan heb je een conversie van 10%, ofwel: 10 (klanten) gedeeld door 100 (nieuwsbrieven) = 0,1 maal 100 = 10% conversie.
Tevens is uit onderzoek gebleken dat bijvoorbeeld in de Ecommerce wereld de gemiddelde conversie op zo’n $45 dollar, ofwel €36,95 uitkomt voor elke euro die je aan e-mailmarketing uitgeeft. Je kunt dus aardig wat conversie genereren door het inzetten van e-mailmarketing.
Wat levert e-mailmarketing op?
Het maakt niet uit of je een beauty, fashion of lifestyle bedrijf runt. E-mailmarketing is een goedkope, maar vooral makkelijke manier om je klanten te motiveren om te shoppen. Immers kun je een e-mail schrijven wanneer jij dat wil en indien gewenst middels software inplannen voor de toekomst. Daarbij bekijkt de gemiddelde klant ruim 85 keer op haar telefoon. Uiteraard wordt daarbij ook alle binnenkomende mail gecheckt en dit is waar jouw kansen als ondernemer liggen.
Een voordeel van e-mailmarketing is dat je niet afhankelijk bent van een social media algoritme. Je kunt nieuwsbrieven verzenden wanneer jij dat wil en ze komen bijna altijd aan. Wanneer je webshop/website mobile proof is kan de klant gelijk via de nieuwsbrief doorklikken en shoppen op haar telefoon. De nieuwsbrieven maken het je klant dus makkelijker om sneller de beste aanbiedingen te scoren. Dit genereert meer omzet voor jouw bedrijf waar je niet al te veel moeite voor hoeft te doen.
Strategieën voor meer conversie
Stap 1: Promoten
Promoot je nieuwsbrief op social media om je maillijst snel te laten groeien. Social media is namelijk een makkelijke manier om potentiële klanten aan te spreken. Je kunt ze echter niet altijd goed bereiken omdat de algoritmes voor jou bepalen wanneer je zichtbaar bent. Bij een nieuwsbrief heb je hier geen last van, maar je moet dan wel klanten op je maillijst hebben staan. Zet daarom regelmatig je social media kanalen in om je maillijst te promoten en te laten groeien. Zorg voor een link naar een inschrijfformulier dat je klanten ook makkelijk op hun telefoon kunnen invullen. In dit artikel vind je er meer tips en tricks voor.
Stap 2: De juiste frequentie
Voor het verzenden van nieuwsbrieven is het een goed idee om vooraf de frequentie uit te kiezen. Deel dit vooraf met de klanten die zich inschrijven op jouw nieuwsbrief zodat ze niet bang hoeven te zijn voor spam. Denk aan een vaste dag en tijd waarvan je weet dat de meeste klanten de mail zullen openen. Dit vraagt in het begin wat extra tijd om te testen, maar wanneer je de juiste frequentie hebt gevonden levert het je meer op. Voor succes hoef je niet elke dag een nieuwsbrief te verzenden. Je kunt starten met een of twee nieuwsbrieven per maand om te zien welke frequentie het meeste oplevert.
Stap 3: De juiste look
Een nieuwsbrief doet het beter wanneer je gebruik maakt van een duidelijke huisstijl. Dit valt onder branding, want het is belangrijk dat je klanten jouw nieuwsbrieven makkelijk herkennen. Wanneer je klanten jouw nieuwsbrieven met iets positiefs associëren belanden ze minder snel in de prullenbak. Die associatie halen klanten vaak uit je logo, lettertypes, kleurgebruik en manier van schrijven. Dit alles bij elkaar is onderdeel van je huisstijl en branding strategie.
Maak in ieder geval gebruik van een lettertype dat iedereen makkelijk kan lezen. Kies voor heldere kleuren die niet afleiden van de tekst en de links. Gebruik verkleinde afbeeldingen die scherp blijven na het verzenden. Een nieuwsbrief doet het namelijk beter als je helder beeldmateriaal gebruikt van producten of services. Gebruik de nieuwsbrief om klanten als het ware te verleiden met al het moois dat jouw bedrijf te bieden heeft.
Stap 4: Goede teksten
Een goede nieuwsbrief kost je geen uren om te lezen. Kies voor korte, maar krachtige teksten waarin je vooral inspeelt op de voordelen voor de klant. Je klanten hebben het namelijk al druk genoeg en dus moet een nieuwsbrief hen voldoende opleveren. Zo niet, dan schrijft een klant zich vaak weer uit. Het is daarom een goed idee om redelijk snel het nieuws te delen.
Denk aan een korting, aanbieding, cadeau bij een bestelling, een nieuwe service op maat, de mogelijkheid om een afspraak te maken of het openen van een nieuwe locatie. Voorkom lange verhalen over nieuwe medewerkers of andere interne zaken als het de klant niets oplevert.
Stap 5: Personaliseren
Het voordeel van een nieuwsbrief is dat je deze (afhankelijk van het programma dat je gebruikt) kunt personaliseren. Gebruik bijvoorbeeld de optie om je klanten bij hun voor en/of achternaam aan te spreken. Wanneer je klanten bij het inschrijven van de nieuwsbrief om hun geboortedatum vraagt, kun je klanten op hun verjaardagen een felicitatie en een presentje mailen. Dit is een goede manier om zelfs digitaal te werken aan klantenbinding en een sterkere relatie voor de lange termijn.
Je kunt klanten ook specifieke aanbiedingen sturen op basis van hun koopgedrag. Stel dat 10 klanten altijd dezelfde koffie bij je kopen, dan kun je die 10 klanten in een aparte maillijst zetten. Vervolgens kun je hen een speciale aanbieding voor de koffie sturen die geen enkele andere klant krijgt. Hetzelfde geldt voor producten op maat of services zoals coaching. Immers kun je meer conversie genereren als je inspeelt op de daadwerkelijke behoeftes van je klant, versus iedereen een algemene mail sturen en hopen dat er iemand koopt.
Stap 5: Call To Action
De afkorting CTA staat voor Call To Action. Dat is meestal een stuk tekst of een knop die de klant aanspoort om actie te ondernemen. In een nieuwsbrief spoor je de klant bijvoorbeeld aan om de webshop of een speciale landingspagina te bezoeken. Je kunt ook direct linken naar een product, een inschrijfformulier of je telefoonnummer delen zodat klanten een product/service op maat kunnen bespreken.
Zonder een CTA in je nieuwsbrief vergeten je klanten vaak om actie te ondernemen. Ze hebben het namelijk al druk genoeg! Wanneer je wil werken aan meer conversie via de nieuwsbrief is het belangrijk om gebruik te maken van CTA’s. Plaats daarom knoppen en teksten met werkende links zodat je klanten daadwerkelijk kunnen shoppen in je webshop of middels een app. We raden je aan om een testmail naar jezelf te sturen zodat je kunt checken of de links daadwerkelijk werken. Zo voorkom je dat je mails verzendt die niet goed werken waardoor je conversie misloopt.
Stap 6: Doe wat je beloofd
Veel klanten zien te veel nieuwsbrieven achter elkaar ontvangen als een grote ergernis. Geef daarom vooraf aan hoe vaak een klant een nieuwsbrief zal ontvangen en hou jezelf hieraan. Uiteraard kun je eens een extra mail verzenden, maar voorkom dat je klant zich erin geluisd voelt. Immers zijn er al genoeg bedrijven die misbruik maken van e-mailgegevens en daar wil jij er geen van zijn.
Creëer daarom een (mobiel) inschrijfformulier waarbij je duidelijk aangeeft wat de klant kan verwachten. Denk aan de voordelen zoals exclusieve kortingen, hoe vaak je een nieuwsbrief verzend en hoe een klant zich weer kant uitschrijven. Vergeet niet te delen hoe je met contactgegevens omgaat en plaats een link naar je privacy protocol. #NoSpam