Veilig samenwerken met influencers: Tips voor ondernemers

Heb je ook gemerkt dat het rommelt in de wereld van influencer marketing?

Steeds meer succesvolle influencers worden ondernemers, net als jij en ik. Maar hoe slim is het om samen te werken met influencers als hun producten en services soms van twijfelachtige kwaliteit zijn? Als een van de eerste influencers in Nederland heb ik waardevolle ‘inside information’ die ik graag met je deel. In dit artikel vind je mijn praktische tips over veilig samenwerken met influencers. Zodat je influencer marketing effectief kunt inzetten, zonder in de valkuilen te trappen.

Ready, steady… influence!

Selma Omari en de ‘Peach Plump’ zetpillen

Op 11 augustus 2024 lanceerde Selma Omari, samen met SmallwaistbyChaimss van Chaima Taufik, een nieuw product genaamd ‘Peach Plump’. Wat blijkt? Het zijn zetpillen die je vier weken lang, tweemaal daags moet gebruiken om vollere billen te krijgen en je hip dips te verminderen.

Kosten? ‘Slechts’ €429,99 🤣

Laten we eerlijk zijn: je billen zijn al prachtig zoals ze zijn en hip dips zijn heel normaal. Ze ontstaan door je botstructuur, iets wat geen enkele zetpil kan veranderen. Selma en Chaima kunnen de ingrediënten en hun claims dan ook niet onderbouwen. Een soortgelijke kuur op de website van SmallwaistbyChaimss, krijgt op Trustpilot treurige reviews. Je hoopt natuurlijk dat niemand een product van slechte kwaliteit en vage claims koopt. Blijkbaar gebeurt het vaker dan ik dacht.

Na enige backlash zijn de ‘Peach Plump’ zetpillen inmiddels van de website verdwenen. Ook de Instagram stories en posts over de ingrediënten en het gebruik zijn verwijderd. Samenwerken met influencers is voor SmallwaistbyChaimss geen succes geweest. Maar het internet vergeet niks, dus als je zin hebt om te googelen… Er zijn screenshots 🤫

Wat jij hiervan kunt leren over influencer marketing voor je bedrijf

1. Zorg voor een deugdelijk aanbod: Verkoop alleen producten en services die echt werken en voldoen aan de regelgeving.

2. Onderzoek je partners: Werk alleen samen met influencers die betrouwbaar zijn. Hebben ze eerder rommel gepromoot? Wees dan extra voorzichtig.

3. Match de doelgroep: Zorg dat de doelgroep van de influencer ook jouw doelgroep is. Bereik is alleen nuttig als het relevant is.

4. Check merkassociaties: Vraag met welke merken de influencer nog meer samenwerkt. Je wil niet dat je concurrent dezelfde week nog wordt gepromoot.

samenwerken met influencers

5. Vraag statistieken op: Denk niet alleen aan volgers en unieke bezoekers, maar ook aan verkoopcijfers en link clicks per post en/of samenwerking.

6. Leg alles vast: Maak duidelijke afspraken en leg deze vast in een contract om misverstanden en teleurstellingen te voorkomen.

Influencers gone wild: Wanneer beïnvloeden fout gaat

De laatste tijd komen influencers steeds vaker negatief in het nieuws. Als OG in de influencer marketing weet ik dat deze wereld voor velen grijs gebied is. Daardoor gaat het beïnvloeden van potentiële klanten niet altijd naar wens. Wat gebeurt er in de wereld van influencer marketing? Leer de signalen herkennen en voorkom samenwerkingen die niets opleveren.

Case 1: Candice Miller alias Mama & Tata

Op 3 juli 2024 nam Brandon Miller, de echtgenoot van influencer Candice Miller, afscheid van deze wereld. Kort daarna verdwenen haar blog en Instagram-account (met 80.000 volgers). Hun leven draaide om luxe: designerkleding, feestjes, en miljoenenwoningen. Candice gaf meer geld uit dan Kim Kardashian en leek een succesvol ondernemer te zijn. Ze runde samen met haar zus een blog en een kledingmerk. Maar achter de schermen had Brandon gigantische schulden, waardoor hij besloot om uit het leven te stappen. Hij laat zijn vrouw en twee kinderen achter. Zo’n einde wens je niemand.

Wat kun je hiervan leren?

1. Schijn bedriegt: Influencers waaronder business gurus en coaches, laten vaak alleen de mooie kanten van hun leven zien. Voel je dus niet minder dan zij. Je weet nooit wat er echt achter de schermen speelt.

2. Bescherm je mentale gezondheid: Ontvolg influencers die niets positiefs bijdragen aan jouw leven of bedrijf.

Case 2: Kat Torres

Deze Braziliaanse influencer had meer dan 1 miljoen volgers op Instagram. Ze begon als model en inspireerde veel jonge vrouwen. Wat bleek? Ze werd gearresteerd voor mensenhandel. BBC News maakte een korte documentaire over haar. Deze is echt de moeite waard om te bekijken!

➡️ Bekijk de documentaire op YouTube en laat me weten wat je ervan vindt!

Wat kun je hiervan leren?

1. Veel volgers zijn geen garantie: Influencers zijn gewend om aan de hand van hun volgersaantallen te ‘bewijzen’ dat ze de juiste samenwerkingspartner zijn. Doe vooraf voldoende onderzoek. Check welk type volgers een influencer heeft en hoe ze op elkaar reageren.

2. Check het eigen aanbod: Steeds meer influencers verkopen ook hun eigen aanbod. Super! Mits het aanbod niet haaks tegenover jouw branding en eigen producten en services staat. Onderzoek het aanbod van de influencers waar je mee wil werken. Vergeet niet om hun branding en de doelgroep na te lopen, zodat je een goede match kan maken.

Conclusie: Veilig samenwerken met influencers is mogelijk

Ik ben fan van influencer marketing! Maar ik kan dit marketing type neutraal en van meerdere kanten bekijken als:

✅ Influencer (beauty, fashion, lifestyle en stationery)
✅ Business consultant en marketeer
✅ Voormalig eigenaresse van een marketingbureau dat influencer marketing campagnes verkocht aan internationale merken.

Daardoor kan ik zeggen dat influencer marketing voordelen en risico’s met zich mee brengt (als je een campagne niet goed inricht). Veilig samenwerken met influencers doe je door zorgvuldig influencers te selecteren. Maak duidelijke afspraken op basis van je doelen en houd je doelgroep scherp voor ogen. Zo kun je deze marketingstrategie effectief inzetten zonder backlash. Start met een kleine campagne, check de resultaten en breidt uit als je tevreden bent. You’ve got this!

Wil je meer weten over samenwerken met influencers? Boek een uur privé business consulting en leer hoe je influencer marketing effectief inzet.

Vertel me meer over business consulting!

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.